Alfa Romeo
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Volgens sommige specialisten is dit de spirituele voorloper van de moderne kleine GTI. De Renault 8 Gordini is een legende die zijn volkse roots van zich afgeschud heeft.
In 1962 was de Dauphine aan zijn pensioen toe. Renault besliste zijn fetisjmodel te vervangen door een moderner exemplaar met scherpere lijnen. Zo scherp zelfs dat de Renault 8 “schoendoos” gedoopt werd door kwatongen die moeite hadden met de stilistische evolutie.
Technisch was de opstelling nog steeds vergelijkbaar met die van de Dauphine: een vierdeursberline met motor achterin. Toch was de Renault 8 een modernere auto, met vier schijfremmen en nieuwe Sierra-motor met krukas en vijf lagers. Renault wilde ook jongere klanten aanspreken die op zoek waren naar prestaties. De Dauphine Gordini kende wel een bescheiden succes, maar had een gebrek aan ambitie. Die kritiek mocht niet opgaan voor het nieuwe model.
In 1964 presenteerde Renault op het salon van Parijs zijn gepeperde R8. De brave familieauto werd toevertrouwd aan Gordini, die er een echte sportwagen van maakte. De 1.1 werd gereviseerd, kreeg twee dubbele Solex-carburators, een aangepaste uitlaat en volledig herziene assen. Met 78 pk haalde het model een topsnelheid van 170 km/u. Zijn weggedrag was bijzonder overstuurd. Maar het was vooral zijn verschijning die indruk maakte, met grote koplampen vooraan en zijn koetswerkkleur in French Racing Blue met twee witte strepen.
Twee jaar later begon het model aan zijn tweede jeugd. De cilinderinhoud werd verhoogd tot 1.255 cc, en het vermogen steeg tot 88 pk. Vandaag lijkt dat weinig, maar toen was dat ongezien. Renault was trots op de topsnelheid van 175 km/u. Deze R8 Gordini kreeg daarnaast heel wat aanpassingen, zoals een radiatorrooster met vier koplampen, een nieuw stuur, grote brandstoftank en een vijfversnellingsbak.
Maar vooral in de racerij vestigde dit model een stevige reputatie, en hij kreeg ook een kampioenschap naar zich genoemd. Talenten als Darniche, Jabouille, Ragnotti en Thérier kwamen zo bovendrijven. Naast het kampioenschap werd de R8 Gordini ook ingezet in rally’s en op circuit.
De R8 Gordini werd geproduceerd tot 1970 en kende dus een mooie, lange carrière. Vooral in zijn 1300-versie: bijna 9.000 van de 11.607 geproduceerde exemplaren hadden de grotere motor. Destijds was hij al duur, en dat is er nu niet beter op geworden. Reken op minstens € 45.000 voor een exemplaar in perfecte staat. Goed om weten: de 1100-variant is bijzonder zeldzaam en vooral historisch interessant.
De grootste uitdaging is niet om er een te vinden, maar om een origineel exemplaar te vinden. Heel wat R8 Major- en R8 S-modellen werden omgebouwd om op Gordini’s te lijken. Neem een specialist mee en kijk alles na om te zien of je exemplaar authentiek is. De Gordini geraakte wat uit de gratie en kreeg in de jaren 80 zelfs een fout imago, en veel exemplaren werden zelfs omgebouwd tot circuitexemplaren: een rolkooi, aangepaste uitlaat, Gotti-velgen, verbrede vleugels, motor uitgeboord tot 1,5 liter,… Aan jou om te bepalen wat je wilt. Maar onthoud dat de exemplaren uit de Coupe Gordini en de volledig originele exemplaren het meeste waard zijn.
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!