Yamaha ontwikkelt V8 op waterstof voor Toyota

Yamaha heeft de eerste informatie vrijgegeven over een V8 die het ontwikkelt voor Toyota. Die draait op… waterstof!

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 18 februari 2022
  • Sector
  • 11.047 weergaven

Een aantal Japanse merken gaven eind vorig jaar aan dat ze gingen samenwerken om een emissievrij alternatief te bieden voor elektrische aandrijvingen, onder andere met het gebruik van waterstof. Toyota stelde wat later een Yaris GR voor op waterstof, maar nu gaat Yamaha nog een stapje verder met een performante 5 liter grote V8 die gebruik maakt van het gas. Om het te verbranden dus, en niet zoals in de Toyota Mirai of de Hyundai Nexo om een brandstofcel te voeden.

Een V8 van een motorfietsbouwer?


Je kent Yamaha misschien als een motorfietsmerk, maar het bedrijf doet meer dan dat. Ook motoren bouwen dus. Dat deed het in een ver verleden bijvoorbeeld al met een V8 voor Volvo, die het 4,4 liter grote blok gebruikte in zijn XC90 en S80. Die liep gewoon op benzine, maar het blok dat Yamaha nu ontwikkeld heeft voor Toyota, verbrandt dus waterstof. Dat kan – wanneer het gas opgewekt wordt met hernieuwbare energiebronnen – CO2-neutraal zijn. Bij verbranding reageert het waterstof (H) met de zuurstof (O) in de lucht, waardoor er uit de uitlaat waterdamp (H2O) komt.



Tot zover het ecologische stuk. Liefhebbers van verbrandingsmotoren willen natuurlijk weten wat zo’n “V8 zonder schuldgevoel” voor hen kan betekenen. Het blok is eigenlijk de 5.0 liter 32-klepper achtcilinder met een hoek van 90° uit de Lexus RC F. Yamaha ontwikkelde onder andere nieuwe injectoren, een cilinderkop en een inlaatspruitstuk om ervoor te zorgen dat de V8 loopt op waterstofgas. De V8 levert nu 450 pk (25 pk minder dan in de RC F) bij 6.800 toeren en 540 Nm koppel bij 3.600 toeren. Of het blok ooit in een productiewagen terechtkomt, daarover wordt niet gecommuniceerd.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
DS: weg met al die schermen!

DS: weg met al die schermen!

Dat zei de hoofddesigner van het merk, Thierry Métroz, in een interview bij de Britse collega’s van Autocar.

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai trekt eindelijk het doek van de langverwachte Ioniq 6. Zijn strakke design zorgt voor een recordluchtweerstandscoëfficiënt.

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Citroën C4 X: opportunistisch silhouet

Na Peugeot met zijn nieuwe 408 is het nu de beurt aan Citroën om een crossover-coupé toe te voegen aan zijn catalogus. Maar enkel als elektrische ë-C4 X bij ons.

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

MG4: de concurrentie zet zich maar beter schrap!

Een bijzonder dunne batterij, een rijbereik tot 450 km en 204 pk… de MG4 is van plan voor opschudding te zorgen in het segment van de compacte elektrische berlines!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km