Yamaha ontwikkelt V8 op waterstof voor Toyota

Yamaha heeft de eerste informatie vrijgegeven over een V8 die het ontwikkelt voor Toyota. Die draait op… waterstof!

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 18 februari 2022
  • Sector

Een aantal Japanse merken gaven eind vorig jaar aan dat ze gingen samenwerken om een emissievrij alternatief te bieden voor elektrische aandrijvingen, onder andere met het gebruik van waterstof. Toyota stelde wat later een Yaris GR voor op waterstof, maar nu gaat Yamaha nog een stapje verder met een performante 5 liter grote V8 die gebruik maakt van het gas. Om het te verbranden dus, en niet zoals in de Toyota Mirai of de Hyundai Nexo om een brandstofcel te voeden.

Een V8 van een motorfietsbouwer?


Je kent Yamaha misschien als een motorfietsmerk, maar het bedrijf doet meer dan dat. Ook motoren bouwen dus. Dat deed het in een ver verleden bijvoorbeeld al met een V8 voor Volvo, die het 4,4 liter grote blok gebruikte in zijn XC90 en S80. Die liep gewoon op benzine, maar het blok dat Yamaha nu ontwikkeld heeft voor Toyota, verbrandt dus waterstof. Dat kan – wanneer het gas opgewekt wordt met hernieuwbare energiebronnen – CO2-neutraal zijn. Bij verbranding reageert het waterstof (H) met de zuurstof (O) in de lucht, waardoor er uit de uitlaat waterdamp (H2O) komt.



Tot zover het ecologische stuk. Liefhebbers van verbrandingsmotoren willen natuurlijk weten wat zo’n “V8 zonder schuldgevoel” voor hen kan betekenen. Het blok is eigenlijk de 5.0 liter 32-klepper achtcilinder met een hoek van 90° uit de Lexus RC F. Yamaha ontwikkelde onder andere nieuwe injectoren, een cilinderkop en een inlaatspruitstuk om ervoor te zorgen dat de V8 loopt op waterstofgas. De V8 levert nu 450 pk (25 pk minder dan in de RC F) bij 6.800 toeren en 540 Nm koppel bij 3.600 toeren. Of het blok ooit in een productiewagen terechtkomt, daarover wordt niet gecommuniceerd.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Yamaha.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla stoot Porsche van de troon op de Nürburgring

Tesla stoot Porsche van de troon op de Nürburgring

De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.

Dit is de toekomstige Skoda Kodiaq!

Dit is de toekomstige Skoda Kodiaq!

De Tsjechische SUV geeft zich bloot zonder enige vorm van camouflage! Nu ja, zijn onderstel toch...

Toekomstige Peugeot 3008: dit is zijn nieuwe i-Cockpit

Toekomstige Peugeot 3008: dit is zijn nieuwe i-Cockpit

Voordat Peugeot de volgende generatie van zijn 3008 onthult, stelt het merk eerst het dashboard van het model voor, met daarop de nieuwe i-Cockpit met 21 duim groot gebogen scherm!

Volvo heeft zijn nieuwe elektrische 'baby-SUV' onthuld, de EX30

Volvo heeft zijn nieuwe elektrische 'baby-SUV' onthuld, de EX30

Op het programma: één of twee motoren, een behaaglijk interieur en een betaalbare instapprijs.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km