Zo wil Mercedes-Benz het chiptekort aanpakken

Een nieuwe strategie om minder van Azië afhankelijk te zijn.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 26 oktober 2021
  • Sector

Ondertussen weet iedereen het wel: diverse industriële sectoren worden getroffen door een tekort aan chips, en ook de auto-industrie ontsnapt er niet aan. De Daimler-groep, waar Mercedes-Benz deel van uitmaakt, heeft daarom beslist om te reageren door te kiezen voor chips die speciaal voor hen zijn ontwikkeld in plaats van algemene onderdelen die net zo goed passen in een smartphone als een vaatwasser of… een S-Klasse.

Ola Kallenius, de baas van Daimler, legt uit dat net die algemene chips het meest ontbreken, die in auto’s bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor de centrale vergrendeling. Maar alle constructeurs doen vanzelfsprekend een beroep op dit basismateriaal. De vraag naar algemene chips is dus bijzonder groot op het moment dat het aanbod ervan stagneert of zelfs vermindert bij bepaalde leveranciers. Veel van die producenten geven bovendien voorrang aan technologiebedrijven zoals smartphonebouwers, ten nadele van andere sectoren zoals de automobiel.

In eigen huis

Daimler heeft zich daarom gericht tot een bedrijf dat is gespecialiseerd in de productie van specifieke elektronische onderdelen: het Amerikaanse Nvidia. De bedoeling is om samen specifieke chips te ontwikkelen en vervolgens te gaan produceren die meerdere taken aankunnen en die specifiek zijn bedacht om te worden gebruikt in de jongste generatie auto’s. Die onderdelen kosten natuurlijk wat meer dan hun algemene evenknieën, maar ze maken het voor de Duitse autobouwer wel mogelijk om hun aantal in elke auto terug te dringen.

Andere Europese constructeurs zullen deze trend waarschijnlijk volgen om hun afhankelijkheid van in Azië gebouwde onderdelen te verminderen en zich toch te verzekeren van een stabiele levering in elektronische chips.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?


Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Daimler AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km