Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Een nieuwe strategie om minder van Azië afhankelijk te zijn.
Ondertussen weet iedereen het wel: diverse industriële sectoren worden getroffen door een tekort aan chips, en ook de auto-industrie ontsnapt er niet aan. De Daimler-groep, waar Mercedes-Benz deel van uitmaakt, heeft daarom beslist om te reageren door te kiezen voor chips die speciaal voor hen zijn ontwikkeld in plaats van algemene onderdelen die net zo goed passen in een smartphone als een vaatwasser of… een S-Klasse.
Ola Kallenius, de baas van Daimler, legt uit dat net die algemene chips het meest ontbreken, die in auto’s bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor de centrale vergrendeling. Maar alle constructeurs doen vanzelfsprekend een beroep op dit basismateriaal. De vraag naar algemene chips is dus bijzonder groot op het moment dat het aanbod ervan stagneert of zelfs vermindert bij bepaalde leveranciers. Veel van die producenten geven bovendien voorrang aan technologiebedrijven zoals smartphonebouwers, ten nadele van andere sectoren zoals de automobiel.
Daimler heeft zich daarom gericht tot een bedrijf dat is gespecialiseerd in de productie van specifieke elektronische onderdelen: het Amerikaanse Nvidia. De bedoeling is om samen specifieke chips te ontwikkelen en vervolgens te gaan produceren die meerdere taken aankunnen en die specifiek zijn bedacht om te worden gebruikt in de jongste generatie auto’s. Die onderdelen kosten natuurlijk wat meer dan hun algemene evenknieën, maar ze maken het voor de Duitse autobouwer wel mogelijk om hun aantal in elke auto terug te dringen.
Andere Europese constructeurs zullen deze trend waarschijnlijk volgen om hun afhankelijkheid van in Azië gebouwde onderdelen te verminderen en zich toch te verzekeren van een stabiele levering in elektronische chips.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.