Eind juni kregen we te horen dat de Ford Puma
terugkeert. Dat was eind jaren 1990 een coupémodel, maar deze keer zal de naam
op een compacte cross-over kleven. Een soort verhoogde Fiesta met sportieve
look.
Titanium
Er komt geen kaalgeplukte instapversie van het
model. De prijslijst begint bij de Titanium-variant, die al behoorlijk goed
uitgerust is: manuele airco, snelheidsregelaar en -begrenzer, frontale,
zijdelingse en knieairbags voorin en hoofdairbags voor- en achterin, een
spoorassistent, lichtmetalen 17-duimvelgen, parkeersensoren achteraan,
inductief laadvlak, aanraakscherm van 8 duim met navigatie en zelfs een
massagefunctie in de voorstoelen. Deze Titanium heb je vanaf 23.200 euro met de
1.0 EcoBoost van 125 pk en manuele versnellingsbak (6 versnellingen). Voor
dezelfde motor met zeventrapsautomaat moet je 25.000 euro neertellen. Dat
laatste bedrag is ook de vraagprijs voor de enige dieselversie (1.5 TDCi van
120 pk).
Microhybride
De Puma wijdt verder een milde hybridisering
in voor de basisbenzinemotor, de EcoBoost-driecilinder. Die is verkrijgbaar in
twee vermogensversies: 125 of 155 pk. Die kosten in België respectievelijk
23.600 en 24.800 euro. De milde hybridisering drukt de CO2-uitstoot van 103-106
g/km naar 96-99 g/km op de 125 pk (99-101 g/km op de 155 pk).
X of V
Naast deze al heel goed uitgeruste Titanium is de Puma
er ook als Titanium X, die 2.250 euro meer kost. Voor een meer sportieve look zijn
er de Puma ST-Line, ST-Line X en ST-Line V. Die laatste topversie is de duurste
en kost 29.050 tot 30.850 euro afhankelijk van de gekozen motor.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?