Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 juni 2022
  • Elektrisch

De auto-industrie is op volle kracht op weg naar elektrische mobiliteit. En het minste wat je kan zeggen is dat de technologie snel evolueert!



Het manifest van Mercedes op dat vlak is de Vision EQXX concept car, die zijn demonstratietocht voortzet. Nadat hij 1.008 km wist af te leggen tussen Sindelfingen in Duitsland en Cassis aan de Côte d’Azur, heeft Mercedes het avontuur nog eens overgedaan. Tijdens het recente record op de openbare weg bleef er immers nog 15% capaciteit onbenut in de batterij...

Silverstone

Dit keer vertrok het prototype uit Stuttgart richting circuit van Silverstone in het Verenigd Koninkrijk. Eens ter plaatse werd de Vision EQXX opgewacht door de Nederlandse piloot Nyck de Vries die rijdt voor het Mercedes-EQ Formula E Team. Hij eindigde de tocht in schoonheid door de auto aan zijn maximaal toegelaten snelheid van 140 km/u over het beroemde Britse circuit te sturen tot de batterij leeg was. Na de lange tocht over de snelweg kon de piloot nog 11 bijkomende ronden op het circuit afleggen.

1.202 km

Resultaat: de Vision EQXX breidde de recordafstand tussen twee laadbeurten uit tot 1.202 km. Dat komt neer op een gemiddeld verbruik van 8,3 kWh/100 km, tegen 8,2 kWh/100 km tijdens het vorige record. Maar dit keer kreeg de auto niet enkel af te rekenen met drukker verkeer, maar ook met hogere zomerse temperaturen (tot 30° tegen maximum 18° tijdens de vorige trip) en maakte daardoor gedurende 8 van de 14u30 gebruik van de airco.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi Q4 e-tron krijgt meer vermogen dankzij een update

Audi Q4 e-tron krijgt meer vermogen dankzij een update

Het model krijgt een nieuwe, meer efficiënte batterij en elektromotor.

Vergeten model: Opel Frontera, potentieel verzamelobject?

Vergeten model: Opel Frontera, potentieel verzamelobject?

Het model is misschien een beetje in de vergetelheid geraakt, maar de eerste exemplaren van de Opel Frontera kunnen nu als oldtimer ingeschreven worden! Een model dat weleens gewild zou kunnen worden. We leggen uit waarom.

Focus op het indrukwekkende elektrische EQ-gamma van Mercedes

Focus op het indrukwekkende elektrische EQ-gamma van Mercedes

De elektrische EQ-familie van Mercedes telt tegenwoordig een breed scala aan modellen voor alle behoeften. Laten we de verschillende leden van deze familie eens overlopen.

Polestar: van 3 tot 7, wat weten we al over de toekomstige modellen?

Polestar: van 3 tot 7, wat weten we al over de toekomstige modellen?

Van een grote SUV tot een kleine roadster, langs een vierdeurs-GT en een SUV-coupé: dit is alles wat we al weten over de toekomstige modellen van Polestar.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km
€ 56.000
2021
1.500 km