Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 juni 2022
  • Elektrisch
  • 8.353 weergaven

De auto-industrie is op volle kracht op weg naar elektrische mobiliteit. En het minste wat je kan zeggen is dat de technologie snel evolueert!



Het manifest van Mercedes op dat vlak is de Vision EQXX concept car, die zijn demonstratietocht voortzet. Nadat hij 1.008 km wist af te leggen tussen Sindelfingen in Duitsland en Cassis aan de Côte d’Azur, heeft Mercedes het avontuur nog eens overgedaan. Tijdens het recente record op de openbare weg bleef er immers nog 15% capaciteit onbenut in de batterij...

Silverstone

Dit keer vertrok het prototype uit Stuttgart richting circuit van Silverstone in het Verenigd Koninkrijk. Eens ter plaatse werd de Vision EQXX opgewacht door de Nederlandse piloot Nyck de Vries die rijdt voor het Mercedes-EQ Formula E Team. Hij eindigde de tocht in schoonheid door de auto aan zijn maximaal toegelaten snelheid van 140 km/u over het beroemde Britse circuit te sturen tot de batterij leeg was. Na de lange tocht over de snelweg kon de piloot nog 11 bijkomende ronden op het circuit afleggen.

1.202 km

Resultaat: de Vision EQXX breidde de recordafstand tussen twee laadbeurten uit tot 1.202 km. Dat komt neer op een gemiddeld verbruik van 8,3 kWh/100 km, tegen 8,2 kWh/100 km tijdens het vorige record. Maar dit keer kreeg de auto niet enkel af te rekenen met drukker verkeer, maar ook met hogere zomerse temperaturen (tot 30° tegen maximum 18° tijdens de vorige trip) en maakte daardoor gedurende 8 van de 14u30 gebruik van de airco.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km