Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 juni 2022
  • Elektrisch

De auto-industrie is op volle kracht op weg naar elektrische mobiliteit. En het minste wat je kan zeggen is dat de technologie snel evolueert!



Het manifest van Mercedes op dat vlak is de Vision EQXX concept car, die zijn demonstratietocht voortzet. Nadat hij 1.008 km wist af te leggen tussen Sindelfingen in Duitsland en Cassis aan de Côte d’Azur, heeft Mercedes het avontuur nog eens overgedaan. Tijdens het recente record op de openbare weg bleef er immers nog 15% capaciteit onbenut in de batterij...

Silverstone

Dit keer vertrok het prototype uit Stuttgart richting circuit van Silverstone in het Verenigd Koninkrijk. Eens ter plaatse werd de Vision EQXX opgewacht door de Nederlandse piloot Nyck de Vries die rijdt voor het Mercedes-EQ Formula E Team. Hij eindigde de tocht in schoonheid door de auto aan zijn maximaal toegelaten snelheid van 140 km/u over het beroemde Britse circuit te sturen tot de batterij leeg was. Na de lange tocht over de snelweg kon de piloot nog 11 bijkomende ronden op het circuit afleggen.

1.202 km

Resultaat: de Vision EQXX breidde de recordafstand tussen twee laadbeurten uit tot 1.202 km. Dat komt neer op een gemiddeld verbruik van 8,3 kWh/100 km, tegen 8,2 kWh/100 km tijdens het vorige record. Maar dit keer kreeg de auto niet enkel af te rekenen met drukker verkeer, maar ook met hogere zomerse temperaturen (tot 30° tegen maximum 18° tijdens de vorige trip) en maakte daardoor gedurende 8 van de 14u30 gebruik van de airco.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km