Testen

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

In het aanbod van de Alfa Romeo Giulia komt tussen de al behoorlijk sportieve Veloce en de extreme Quadrifoglio een nieuwe variant, de Veloce Ti. Heeft hij het nodige in huis om de kloof tussen die twee versies te dichten?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 04 augustus 2021
  • Alfa Romeo
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch rijgedrag
  • Erg aangename versnellingsbak
  • Steeds beter kwaliteit materialen
  • Flauwe motorklank
  • Interieur overstijgt niet de middelmaat
  • Stugge ophanging

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

Na de recente facelift van de Giulia bood Alfa Romeo ons aan om het stuur te nemen van de nieuwe versie Veloce Ti. Die vervolledigt het gamma van de Italiaanse berline door een brug te slaan tussen de extreme Quadrifoglio en de al behoorlijk sportieve Veloce. Hij mag namelijk uitpakken met praktisch alle aerodynamische hulpmiddelen in koolstofvezel die we al kennen van de V6-versie. Alleen liggen onder de motorkap exact dezelfde krachtbronnen als in de Veloce, namelijk twee viercilinders: een diesel van 210 pk en een benzine van 280 pk.

Voelbare verbeteringen

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

Op het eerste gezicht zou je deze Ti kunnen verwarren met een versie met het klavertje vier: dezelfde 19-duimvelgen, een klein kofferspoilertje en een waaier aan andere details in koolstofvezel. Maar wanneer je wat beter kijkt, ontbreken een paar ventilatieroosters en twee uitlaatpijpen. Hij situeert zich subtiel tussen een QV en een Veloce. Wanneer je plaatsneemt en goed wordt vastgegrepen in de bestuurdersstoel, ontdek je met plezier het nieuwe interieur. Het design is totaal niet gewijzigd, maar de afwerking en de materiaalkeuze zijn er met sprongen op vooruit gegaan. Het viel ons reeds op tijdens onze vorige ontmoeting met deze Italiaan, maar de evolutie verraste ons opnieuw omdat ze zo aangenaam is. Voortaan moet je echt een muggenzifter zijn om nog een tegenvallend stuk kunststof te vinden. Hetzelfde geldt voor het grotere en sneller reagerende infotainmentsysteem. De beeldkwaliteit blijft nog een beetje achter op wat we zien bij de Duitse premiummerken en de tellers werken nog ‘ouderwets’, maar qua algemene indruk speelt deze Alfa eindelijk met gelijke wapens tegen zijn rivalen. We moeten dus enkel nog op de startknop op het stuurwiel duwen – net zoals in de modellen van een bepaald merk met een steigerend paardje op de neus – en we kunnen de weg op.

2 ‘kleine’ stukjes metaal, een wereld van verschil

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

De aanvankelijke teleurstelling over het feit dat de constructeur geen edeler motor heeft gevonden om tussen de viercilinder van nog geen 300 pk en de V6 van meer dan 500 pk te positioneren ruimt al snel baan voor het plezier. De zeer vlot reagerende tweeliter biedt meer dan genoeg om de essentie uit deze Alfa te halen. Het enige wat nog ontbreekt is een fijnere klank zodat hij perfect zou aansluiten bij zijn sportieve look. De versnellingsbak van ZF is een klein wonder. Hij schakelt soepel en comfortabel in de automatische stand maar verandert volledig van persoonlijkheid zodra de Sport-knop wordt ingedrukt. De kers op de taart komt van de verrassende en enorme aluminium schakelhendels die op de stuurkolom zijn bevestigd en die van elk schakelmaneuver een plezier maken. Ze voelen ook zoveel aangenamer dan de kleine stukjes plastic die de andere premiummerken bieden. Los van de motorversie vormen deze twee ‘kleine’ metalen flappen een echte ‘must’.

Stevig en stil

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

Als de viercilinder wat meer stem had gehad, zou deze Giulia tot hier bijna perfect lijken. Helaas is een sombere wolk over het plaatje komen hangen die je terug met je voeten op de grond brengt. Het verschil tussen de programma’s van de schokdemping is weliswaar voelbaar, maar niet voldoende. Met zijn 19-duimvelgen blijft de Giulia Veloce Ti onder alle omstandigheden een stugge auto. Nog een geluk dat hij kan rekenen op een goede algemene geluiddemping.

“La meccanica delle emozioni”

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

Waar hij echter wel duidelijk uit een ander vaatje tapt dan zijn rivalen, is op het vlak van de sensaties “La meccanica delle emozioni” is de slogan. En inderdaad, aan emoties is geen gebrek in deze Alfa. In de eerste plaats dankzij een resem aan Italiaanse toetsen zoals de vlagjes of het opschrift “Giri” op de toerenteller, die het gevoel versterken van in een echt ‘andere’ auto te rijden. En dan is er nog dat chassis. Ondanks de vierwielaandrijving van onze testwagen zou je bijna denken dat deze Alfa een achterwielaandrijver is. Duw het gaspedaal in en een groot deel van het vermogen wordt namelijk naar de achteras gestuurd. Het Q4-systeem speelt zijn rol als veiligheidsnet. De besturing van haar kant is levendig en communicatief, net zoals het rempedaal. De Alfa verandert van gezicht zodra de juiste rijmodus ingeschakeld is, waarna je je in een echte sportwagen waant. Al die zaken vermelden we om aan te geven dat deze Italiaan er niet lang over heeft gedaan om een brede glimlach op ons gezicht te toveren.

Ook de factuur is op het niveau van de concurrentie…

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

Wanneer we aan de kassa moeten passeren, verdwijnt onze glimlach echter, want ook hier speelt onze Italiaan op hetzelfde niveau als de Duitsers. De basisversie van de Giulia kan je weliswaar kopen voor 36.300 euro, maar voor de Veloce Ti moet je op bijna 60.000 euro rekenen. En onze testwagen flirtte met de 70.000 euro. Daarmee is het bovendien nog niet gedaan, want daar moet je nog de forse belasting op inverkeerstelling bij rekenen, die in het noorden van het land op zo’n 2.000 euro ligt en in het zuiden zelfs dubbel zo hoog is met deze motor van 280 pk…

Ons verdict

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

Deze Veloce Ti-versie legt eerder een esthetische brug tussen de Quadrifoglio en de Veloce. Op motorisch vlak blijft nog steeds een gat te dichten tussen de 500 pk van de eerste en de 280 pk van de tweede. We vergeven het hem echter omdat de verbeterde materiaalkeuze en afwerking deze auto zoveel goed doen, zonder te vergeten hoeveel emotie hij biedt. Helaas voor de knappe Italiaan zal zijn hoge prijskaartje van hem ongetwijfeld een product voor ‘liefhebbers’ maken…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Alfa Romeo Giulia ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Alfa Romeo Giulia zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km