Testen

Citroën C4 2015: het zit vanbinnen!

Laat je niet bedotten door z’n ongewijzigde uiterlijk. De Citroën C4 is wel degelijk onder handen genomen, maar daar is aan de buitenkant eigenlijk niets van te merken. De veranderingen vind je terug bij de motorisaties en bij het multimediasysteem, maar is dat voldoende om de vlam weer in de pan te laten slaan?

  • Piette François
  • 12 februari 2015
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte/koffer
  • Co2-uitstoot (bluehdi 100)
  • Comfort
  • Pittige pure tech motor
  • Te serieus voor een citroën?
  • Twijfelende versnellingsbak
  • Vaag rijgedrag

Een facelift die in absolute discretie werd voltrokken! Dat is de nieuwe C4, waarvan Citroën zelfs de bumpers niet aanpaste. Enkel nieuwe lichtblokken gingen in het koetswerk: zowel voor- als achteraan zitten er nu units met 3D effect, maar dat zijn ook de enige aanknopingspunten om te bepalen dat het om een 2015-model gaat. Aan de buitenkant toch…


Multimedia

In het interieur zien we vooral erg veel zaken terugkeren uit het vorige model. De grootste nieuwigheid zit in het midden van het ‘gezicht’ van het interieur: een nieuwe neus, om de facelift terminologie nog een keer door te trekken. Dat is een nieuw multimediasysteem dat is afgeleid van het systeem uit de Peugeot 308 en de Citroën C4 Cactus. Gelukkig is het systeem in deze nieuwe C4 behoorlijk vereenvoudigd: navigatie, telefonie en audio. That’s it… En meer hoeft dat soms niet te zijn.

Om de temperatuur in het interieur te regelen hoef je niet meer  te grasduinen in het digitale systeem, maar kun je weer gebruik maken van ouderwetse knoppen. Simpel, maar verduiveld efficiënt. Ook de applicaties en de andere online services blinken uit door hun afwezigheid. Is dat omdat het doelpubliek van deze C4 minder jong is dan dat van de Peugeot 308?


Nieuw?

De echte nieuwigheden zitten verstopt onder de motorkap. De meest in het oog springend is de 1.2 PureTech, een driecilinder met turbo die via een manuele vijfsversnellingsbak 110 pk op het asfalt zet. De driepitter is er ook in een 130 pk-variant die gekoppeld wordt aan manuele versnellingsbak of een automaat met 6 verhoudingen. Het is een kleine maar erg pittige krachtbron die je zeker boven de oude 1.4 of 1.6 VTi moet verkiezen.

Voor de diesel-rijders stelt Citroën een erg zuinige motor voor: de BlueHDi 100 die – zoals zijn naam al laat vermoeden – 100 pk levert. Hij is enkel beschikbaar met een manuele vijfbak en zou zomaar eventjes een uitstoot van 86 g/km en een gemiddeld verbruik van 3,3 l/100 km weten neer te zetten! Verder zijn er nog twee nieuwe BlueHDI motoren: een 120 (die maar 115 pk ontwikkelt) en een 150. Die laatste twee worden (voorlopig?) enkel geleverd met een manuele zesversnellingsbak.


Op gelijke hoogte

Met deze C4 plaatst Citroën zich weer op gelijke hoogte met de concurrenten. Hij is uitgerust met alle hedendaagse rijhulpen die de veiligheid verhogen: toegang en vertrekken kan met vrije handen, intelligente tractiecontrole en een waarschuwingssysteem dat in werking treedt wanneer je van je rijvak dreigt af te wijken zijn van de partij, net als starthulp op hellingen en een systeem dat je dode hoek in de gaten houdt.


1.6 BlueHDi 120

Velgen van 16 inch, vrij compleet uitrustingsniveau en een 1.6 l diesel tussen de voorwielen: dit is zonder twijfel het model dat het grootste publiek zal aanspreken. En de C4, die weet vooral te imponeren door het comfort dat hij biedt. De stoelen zijn erg comfortabel en duidelijk ontwikkeld met lange ritten in het achterhoofd. Wel jammer dat het afstellen van het stuur in de diepte niet optimaal was.

De C4 biedt erg veel ruimte. Ook aan de achterkant, waar de koffer een inhoud van 408 liter heeft.

Op een bochtig parcours konden we de nieuwe Citroën op zijn dynamische eigenschappen testen. Zeker en sereen, dat vat het nog het beste samen. De C4 ondergaat onze gesel, maar door dat we met een diesel onderweg zijn die de 16 inch voorwielen aandrijft, mag het niet verbazen dat hij niet erg scherp stuurt. Hij moet duidelijk de duimen leggen tegenover zijn stiefbroer, de Peugeot 308, die een kwieker en scherper stuurgedrag heeft. De Citroën heeft van comfort zijn prioriteit gemaakt en dat is dan ook overvloedig aanwezig. Het motorblok doet wat er van hem wordt verwacht, zonder al te veel kabaal te maken. De versnellingsbak kwijt zich goed van zijn taak.


1.2 Puretech

Op zijn 17 inch schoenen geeft deze kleine motor stevig van jetje: hij komt vinnig uit de hoek zonder compromissen op vlak van comfort te doen. De driecilinder is duidelijk de ster van de wagen: reageert kwiek, is stil en wanneer je de zweep laat knallen, dan geeft hij met plezier gehoor aan je oproep. De automatische zesversnellingsbak levert goed werk af, al is hij niet meteen de meest fijnbesnaarde waar we ooit al mee reden en komt hij soms wat twijfelachtig over.


Prijzen

De basisprijs bedraagt 17.000 euro (Live-versie) en daarvoor krijg je een eerlijk uitgeruste wagen terug, met een 1.4 VTi benzinemotor. Voor de stadsmussen onder ons, sluit dit model het beste aan bij hun noden. Om van de schitterende PureTech-motor te kunnen genieten, moet je minstens 20.300 euro neertellen. Bij de diesels schommelen de prijzen tussen 19.650 euro en 28.000 euro.


Conclusie

Deze nieuwe motoren laten een frisse wind door het gamma waaien en die is verfrissing is welgekomen. Vooral de geniale 1.2 PureTech motor mag wat ons betreft een stevige lading pluimen op z’n hoed steken. De nieuwe C4 is minder passioneel dan z’n stiefbroer, de Peugeot 308, maar de Citroën beantwoordt nog steeds aan alle eisen die een schoonvader stelt: hij is ruim, heeft een genereuze koffer en biedt een erg hoog comfortniveau. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km