Testen

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 oktober 2021
  • Opel
  • 13.153 weergaven
2,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 1,0
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Sensaties van weleer
  • Wat een design…
  • Manuele versnellingsbak
  • Rijbereik
  • Veiligheid
  • Waarschijnlijk te duur…

Als je nog niet van deze zeer bijzondere en zelfs unieke Manta GSe had gehoord, dan moet je weten dat het om een restomod gaat. Dat betekent dat hij eerst volledig is gerestaureerd alvorens hij werd gemodificeerd, vandaar de term “resto-mod”. Hij rijmt op perfecte wijze de charmes van een klassieker met meer futuristisch technologie. Dat begrijp je ook zonder ermee te rijden. Van bij de eerste blik herken je de vormen van de Manta uit de jaren ’70.

Atypische kleine coupé

Toch zijn een paar details anders. Zo zijn de bumpers bijvoorbeeld veel gladder gemaakt, gebruiken de lampen ledtechnologie en bevat het front voortaan het signatuur-radiatorrooster van het merk. Er zit zelfs nog een klein extraatje in: het logo in het midden wordt in feite op een scherm weergegeven. Bij stilstand kan je daar quasi om het even wat tonen via een smartphone-app. We zeiden toch dat hij futuristisch was…

Hetzelfde geldt voor het interieur. Alles is aangepast aan de smaak van de dag, zoals het dashboard. Daar is voortaan het Pure Panel te zien, met een eerste scherm van 12 duim achter het stuurwiel en een tweede van 10 duim in het midden van het dashboard. Zelfs wanneer hij stilstaat maakt deze kleine Manta iets los. Maar daar houdt de ervaring niet op. wij hebben namelijk de kans gekregen om het stuur te nemen van dit unieke model.

Zelfs het rijden is uniek

Wanneer je in het kuipstoeltje aan het stuur gaat zitten is de eerste indruk een beetje verwarrend. Een elektrische auto associeer je doorgaans met hightech. Je hebt dus de gewoonte om een startknop in te duwen in plaats van een contactsleutel om te draaien in een slot op de stuurkolom, zoals hier het geval is. In alle stilte is hij dan meteen klaar om de weg op te gaan, of toch bijna. Eerst moet je nog de eerste versnelling inleggen. Want ja, de Manta GSe heeft zijn oorspronkelijke vierversnellingsbak behouden.

Die laatste gebruiken is nochtans wat bijzonder. Je moet niet met de koppeling spelen, de motor en de versnellingsbak laten zich elk op hun beurt bedienen. Zonder op het gaspedaal te duwen leg je de ene na de andere versnelling in. Zodra de juiste verhouding gekozen is, kom je niet meer aan de koppeling. Daarna moet je enkel nog het rechterpedaal bedienen en genieten.

Elektrisch maar met versnellingen?

Deze manuele versnellingsbak brengt ook echt iets bij aan de ervaring. De auto kan zich puur in vierde verplaatsen, maar dan zijn de hernemingen… heel traag. Leg de eerste en in de Manta laat het rubber op het asfalt smelten, maar je moet dan niet hopen om meer dan 50 km/u te halen. De versnellingsbak werkt hier met andere woorden als bij een klassieke verbrandingsmotor. De handbeweging voor de bediening verloopt vrij vlot en biedt enkel plezier. Alweer een vorm van plezier die het klassieke met het nieuwe combineert.

Spannende charme

De motor van 147 pk die de achterwielen aandrijft is koppelrijk en lineair, wat geen verrassing is voor een elektromotor. Hij zet aan tot een soepele dus heel moderne rijstijl. De grote raamoppervlakken, of toch voor zo’n kleine coupé, in combinatie met flinterdunne dakstijlen herinneren je eraan dat je in een auto van weleer rijdt. De sensaties worden zo vertienvoudigd, maar over de veiligheid bij een ongeval hebben we het liever niet.

Bij de eerste bediening van het stuurwiel is de klassieke charme aanwezig. Het is namelijk niet bekrachtigd. Bij lage snelheden is dus wat spierkracht nodig. Maar tijdens het rijden wordt het stuur precies en communicatief. Zoals weleer, dus… Het eerste moment om te stoppen komt en ook nu duikt de ‘klassieke’ charme weer op: je moet echt bovenop de remmen gaan staan om goed tot stilstand te komen.

Kleine auto, groot plezier 

Zodra je gewoon bent aan die paar bijzonderheden die uit hedendaagse auto’s zijn verdampt leer je echt plezier beleven aan het stuur. Ook dat is iets wat vandaag jammer genoeg verdwenen lijkt. En je moet helemaal niet snel gaan, integendeel!

Het felle geel van het koetswerk komt overeen met de emoties die we tijdens heel onze test hebben ervaren. En we waren duidelijk niet alleen. Sommige potentiële klanten zouden al komen vragen zijn of ze er een kunnen kopen. Helaas zou deze Manta extreem duur worden als hij in productie zou gaan.

Restomod by Opel? 

Dat komt natuurlijk omdat er zoveel aangepast is. In de eerste plaats moet heel de auto worden gerestaureerd en moeten alle uiterlijke aanpassingen worden doorgevoerd, zoals de befaamde Opel Vizor. Vervolgens moeten de elektromotor en de batterij van 31 kWh worden gemonteerd, die een rijbereik van 200 kilometer mogelijk zouden moeten maken. Dat maakt productie in zelfs een kleine reeks volledig onhaalbaar. Of toch in deze staat. Door bepaalde elementen weg te laten zoals het scherm met daarop het merklogo op het radiatorrooster, sluit Opel de mogelijkheid toch niet uit dat het een aantal geselecteerde klanten de kans zou geven om hun oude Manta te elektrificeren. Komaan, Opel, een klein duwtje en misschien kan je wel de eerste restomod lanceren die door een massaconstructeur is gebouwd.

Ons verdict

Het idee van Opel om een Manta uit de jaren ’70 elektrisch te maken is ronduit geniaal. De sensaties die deze GSe biedt aan het stuur zijn vandaag volledig verdwenen uit moderne auto’s. Perfect is hij niet, maar wat een energie geeft het om hier vandaag en, wie weet, in de toekomst van te kunnen genieten. Nu moet Opel enkel nog een manier vinden om er een paar van op de markt te kunnen brengen…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km