Testen

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 oktober 2021
  • OPEL
  • 11.309 weergaven
2,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 1,0
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Sensaties van weleer
  • Wat een design…
  • Manuele versnellingsbak
  • Rijbereik
  • Veiligheid
  • Waarschijnlijk te duur…

Als je nog niet van deze zeer bijzondere en zelfs unieke Manta GSe had gehoord, dan moet je weten dat het om een restomod gaat. Dat betekent dat hij eerst volledig is gerestaureerd alvorens hij werd gemodificeerd, vandaar de term “resto-mod”. Hij rijmt op perfecte wijze de charmes van een klassieker met meer futuristisch technologie. Dat begrijp je ook zonder ermee te rijden. Van bij de eerste blik herken je de vormen van de Manta uit de jaren ’70.

Atypische kleine coupé

Toch zijn een paar details anders. Zo zijn de bumpers bijvoorbeeld veel gladder gemaakt, gebruiken de lampen ledtechnologie en bevat het front voortaan het signatuur-radiatorrooster van het merk. Er zit zelfs nog een klein extraatje in: het logo in het midden wordt in feite op een scherm weergegeven. Bij stilstand kan je daar quasi om het even wat tonen via een smartphone-app. We zeiden toch dat hij futuristisch was…

Hetzelfde geldt voor het interieur. Alles is aangepast aan de smaak van de dag, zoals het dashboard. Daar is voortaan het Pure Panel te zien, met een eerste scherm van 12 duim achter het stuurwiel en een tweede van 10 duim in het midden van het dashboard. Zelfs wanneer hij stilstaat maakt deze kleine Manta iets los. Maar daar houdt de ervaring niet op. wij hebben namelijk de kans gekregen om het stuur te nemen van dit unieke model.

Zelfs het rijden is uniek

Wanneer je in het kuipstoeltje aan het stuur gaat zitten is de eerste indruk een beetje verwarrend. Een elektrische auto associeer je doorgaans met hightech. Je hebt dus de gewoonte om een startknop in te duwen in plaats van een contactsleutel om te draaien in een slot op de stuurkolom, zoals hier het geval is. In alle stilte is hij dan meteen klaar om de weg op te gaan, of toch bijna. Eerst moet je nog de eerste versnelling inleggen. Want ja, de Manta GSe heeft zijn oorspronkelijke vierversnellingsbak behouden.

Die laatste gebruiken is nochtans wat bijzonder. Je moet niet met de koppeling spelen, de motor en de versnellingsbak laten zich elk op hun beurt bedienen. Zonder op het gaspedaal te duwen leg je de ene na de andere versnelling in. Zodra de juiste verhouding gekozen is, kom je niet meer aan de koppeling. Daarna moet je enkel nog het rechterpedaal bedienen en genieten.

Elektrisch maar met versnellingen?

Deze manuele versnellingsbak brengt ook echt iets bij aan de ervaring. De auto kan zich puur in vierde verplaatsen, maar dan zijn de hernemingen… heel traag. Leg de eerste en in de Manta laat het rubber op het asfalt smelten, maar je moet dan niet hopen om meer dan 50 km/u te halen. De versnellingsbak werkt hier met andere woorden als bij een klassieke verbrandingsmotor. De handbeweging voor de bediening verloopt vrij vlot en biedt enkel plezier. Alweer een vorm van plezier die het klassieke met het nieuwe combineert.

Spannende charme

De motor van 147 pk die de achterwielen aandrijft is koppelrijk en lineair, wat geen verrassing is voor een elektromotor. Hij zet aan tot een soepele dus heel moderne rijstijl. De grote raamoppervlakken, of toch voor zo’n kleine coupé, in combinatie met flinterdunne dakstijlen herinneren je eraan dat je in een auto van weleer rijdt. De sensaties worden zo vertienvoudigd, maar over de veiligheid bij een ongeval hebben we het liever niet.

Bij de eerste bediening van het stuurwiel is de klassieke charme aanwezig. Het is namelijk niet bekrachtigd. Bij lage snelheden is dus wat spierkracht nodig. Maar tijdens het rijden wordt het stuur precies en communicatief. Zoals weleer, dus… Het eerste moment om te stoppen komt en ook nu duikt de ‘klassieke’ charme weer op: je moet echt bovenop de remmen gaan staan om goed tot stilstand te komen.

Kleine auto, groot plezier 

Zodra je gewoon bent aan die paar bijzonderheden die uit hedendaagse auto’s zijn verdampt leer je echt plezier beleven aan het stuur. Ook dat is iets wat vandaag jammer genoeg verdwenen lijkt. En je moet helemaal niet snel gaan, integendeel!

Het felle geel van het koetswerk komt overeen met de emoties die we tijdens heel onze test hebben ervaren. En we waren duidelijk niet alleen. Sommige potentiële klanten zouden al komen vragen zijn of ze er een kunnen kopen. Helaas zou deze Manta extreem duur worden als hij in productie zou gaan.

Restomod by Opel? 

Dat komt natuurlijk omdat er zoveel aangepast is. In de eerste plaats moet heel de auto worden gerestaureerd en moeten alle uiterlijke aanpassingen worden doorgevoerd, zoals de befaamde Opel Vizor. Vervolgens moeten de elektromotor en de batterij van 31 kWh worden gemonteerd, die een rijbereik van 200 kilometer mogelijk zouden moeten maken. Dat maakt productie in zelfs een kleine reeks volledig onhaalbaar. Of toch in deze staat. Door bepaalde elementen weg te laten zoals het scherm met daarop het merklogo op het radiatorrooster, sluit Opel de mogelijkheid toch niet uit dat het een aantal geselecteerde klanten de kans zou geven om hun oude Manta te elektrificeren. Komaan, Opel, een klein duwtje en misschien kan je wel de eerste restomod lanceren die door een massaconstructeur is gebouwd.

Ons verdict

Het idee van Opel om een Manta uit de jaren ’70 elektrisch te maken is ronduit geniaal. De sensaties die deze GSe biedt aan het stuur zijn vandaag volledig verdwenen uit moderne auto’s. Perfect is hij niet, maar wat een energie geeft het om hier vandaag en, wie weet, in de toekomst van te kunnen genieten. Nu moet Opel enkel nog een manier vinden om er een paar van op de markt te kunnen brengen…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 17.900
99.856 km

Benzine, Automaat

€ 239.900
21.000 km

Elektrisch, Automaat

€ 16.900
575 km

Benzine, Automaat

€ 85.900
20.000 km