Testen

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 12 november 2021
  • Ford
  • 23.330 weergaven
4,0
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Alleskunner
  • Prestaties
  • Competitieve prijs voor het segment
  • Gefilterde sensaties
  • Remmen kunnen beter

De elektrische versie van de Mustang is nu al even op de markt en we mogen gerust stellen dat we hem weten te smaken. Als er één iets is waar de vierwielaangedreven variant met de grootste batterij geen gebrek aan heeft, dan is het wel vermogen. Met zijn 351 pk sprint hij van 0 naar 100 km/u in slechts 5,1 seconden. En de Amerikaan is niet enkel snel, maar ook speels. Toen Ford ons voorstelde om de nog straffere GT-versie te komen proberen, waren we zo opgewonden als kinderen net voor Kerst.

Opvallend kleedje

Wanneer je voor het beest staat, springen de verschillen met de klassieke versie dadelijk in het oog. De GT is 10 millimeter lager en je ziet meteen het nieuwe front. Deze extra sterke variant heeft een vals radiatorrooster dat hem sterk onderscheidt van de rest van het gamma. De voorbumper en achterdiffuser zijn eveneens specifiek voor deze sportieve editie, zonder de velgen en het grote GT-logo in het midden van de kofferklep te vergeten. Aan de buitenkant kan je hem niet verwarren met een minder sterke versie.

In het interieur zijn de verschillen daarentegen beperkt. De decoratiestrips en bekleding zijn uniek en je vindt een paar GT-logo’s, vooral op de dorpels en de middenarmsteun. Als je er niet op zou letten, zou je het niet eens merken. Gelukkig heeft de GT ook eigen stoelen. En die zitten uitstekend. Ze zijn zeer comfortabel en houden de passagiers goed op hun plaats. Dat is ook nodig wanneer je de prestaties van deze bolide kent.

Forse vermogenswinst

Onder het koetswerk van de sportieveling schuilen namelijk twee perfect identieke elektromotoren, een vooraan en een in de achteras. De GT is dus een vierwielaandrijver, maar hij behoudt toch een sterk achterwielaangedreven karakter. Samen ontwikkelen de twee elektrische blokken 487 pk en 860 Nm aan koppel, genoeg om hem in slechts 3,7 seconden naar 100 km/u te kogelen en een top te halen van 200 km/u. Dat zijn absoluut verbluffende prestaties voor een beest van 2.273 kilo.

Om die cavalerie in te tomen kan je vooraan rekenen op grote schijven van 385 millimeter. Achteraan zijn ze 316 millimeter groot en ze worden op elke hoek door klauwen met vier zuigers aangegrepen. Temidden al dat moois ligt standaard een batterij van 99 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van 500 kilometer volgens de WLTP-norm. Maar genoeg over cijfers geleuterd, tijd voor de praktijk. Deze Mach-E GT rijdt namelijk niet helemaal zoals je zou verwachten…

Eerder efficiënt dan wild

Net zoals in de klassieke Mustang is de GT-versie van de Mach-E sportiever. In de SUV is echter geen spoor te bekennen van een vette 5.0-V8 onder de motorkap, al neemt het vermogen toch met 136 pk toe. In tegenstelling tot de coupé wordt de Mach-E GT niet wilder. In tegendeel, hij is net efficiënter.

De koppelverdeling is een mooi voorbeeld. Die gaat van 30/70 in de klassieke (en bijzonder speelse) vierwielaangedreven versie naar 40/60. Hoewel hij dus nog steeds een speelse achterkant heeft, wint de Amerikaan aan trekkracht voor absoluut verpletterende acceleraties. Hij verslindt rechte lijnen en blijft verrassen wanneer de eerste bocht nadert. In lange draaiers nestelt hij zich perfect op zijn ophanging en houdt hij koers ongeacht de ingangssnelheid. Wanneer de weg meer gaat slingeren herinnert de Mach-E ons eraan dat hij echt levendig is, met een achteras die bij het uitkomen van de bocht wat zijstapjes maakt. Maar als dat gebeurt, springt de vooras steeds te hulp om de auto weer in het gareel te krijgen en de passagiers naar de volgende bocht te katapulteren. Aan het stuur voel je dat Ford echt een meer performante auto wou creëren dan de klassieke Mach-E.

Ook het stuur is levendiger, maar niet communicatiever. Het is onmogelijk om via het stuurwiel uit te maken wat er gebeurt… Voeg daar nog de goede geluiddemping van het interieur aan toe en de stilte van de elektrische aandrijving, en je zou gaan denken dat je in een videogame zit die in het echte leven is geprojecteerd. Vooral omdat het zwaartepunt als gevolg van de batterij die in de vloer is ondergebracht zeer laag is en er dus weinig koetswerkbewegingen ontstaan. Je vergeet bijna dat hij meer dan twee ton weegt, maar daar wijzen de remmen je wel op. Ondanks de forse schijven en klauwen en het bijterige pedaalgevoel moet je stevig op de remmen staan om tot stilstand te komen.

Ook wanneer je gas lost is de GT tof om mee te rijden. De ophanging is natuurlijk stugger dan in de minder krachtige versies, maar ze staat toch in voor voldoende comfort. Hij is dus verbluffend en vergeet niet om ook nog plezierig te zijn wanneer je er echt de pees oplegt, maar de Mach-E GT is bovendien comfortabel en aangenaam bij dagelijks gebruik. Ford heeft ons dus niets wijsgemaakt: deze Mach-E is een echte alleskunner, een echte GT.

Verrassend… betaalbaar?

De Ford Mustang Mach-E GT begint bij 73.000 euro rond. Aan die prijs kan je een specifieke lak toevoegen voor 800 of 1.200 euro en een panoramadak voor 1.000 euro. Natuurlijk is dat niet weinig. Maar geloof het of niet, dat tarief is een soort koopje. Doorgaans kost een elektrische auto meer dan zijn evenknie met verbrandingsmotor. Maar in dit geval zal je hard moeten zoeken naar een sportieve SUV met 487 pk en 860 Nm aan koppel voor 75.000 euro. De Alfa Romeo Stelvio, BMW X3M of Mercedes GLC 63 AMG neigen allemaal naar een bedrag met 6 cijfers. Een Audi RSQ3 komt in de buurt van de Mustang, maar is veel kleiner en doet het met 80 pk minder. En dan moet je er nog rekening mee houden dat ‘tanken’ ongetwijfeld veel goedkoper is met de elektrische auto. De enige echte rivaal voor de elektrische Amerikaan is een andere: de Tesla Model Y Performance (70.000 euro).

Ons verdict

De Ford Mustang Mach-E GT is een echt Zwitsers zakmes. Hij is stil en nagenoeg even comfortabel als de rest van het gamma, maar ook optimaal aangepast aan dagelijks gebruik. Ook wanneer je pret wil beleven tekent hij present dankzij een verrassende efficiëntie doorspekt met een snuifje fun. Net zoals een opperbeste GT lijkt hij echt alles te kunnen. Kers op de taart is dat hij voor net geen 75.000 euro bijna een koopje is, ongeacht het type aandrijflijn.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Mustang Mach-E? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Mustang Mach-E zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km