Testen

Sportieve kriebels in de buik

In de grote Fiat-familie is Abarth het enfant terrible. Een Abarth is luidruchtiger en levendiger en heeft een uitgesproken voorkeur voor sport, mode en extravagantie. Een pittig temperament met andere woorden, dat goed past bij de nieuwe 500C en Punto Evo.
  • Piette François
  • 20 juni 2010
  • Abarth
Voor- en nadelen
  • Geslaagde styling (zeker 500c)
  • Karakter !
  • Nerveuze motor
  • Rijgedrag (vooral punto)
  • Uitstraling
  • Matige bak in manuele modus (500c)
  • Te reactieve noodremhulp
  • Zichtbaarheid achteruit (500 c met kap naar beneden)

500C

De Fiat 500 is als een Louis Vuitton bij het shoppen: onontbeerlijk voor de trendy stadsmens. De cabrio doet er nog een schepje bovenop en de Abarth zelfs meer dan één. Aandacht gegarandeerd! Mag het nog specialer? Dan kun je het koetswerk in twee kleuren laten spuiten. De Italianen zijn de koningen van de stijl.

Veroveraar

Met de Abarth 500C rijd je niet onopgemerkt voorbij dankzij de agressieve bumpers vooraan en achteraan en twee dikke uitlaten die luidkeels van zich laten horen. Voeg daar nog de specifieke velgen, de kleine spoilerlip op het dak, de versterkte remmen en de talloze Abarth-logo’s aan toe en het plaatje is compleet.
In het interieur heerst dezelfde sfeer: het optionele leder is van goede kwaliteit en het geheel ademt sportiviteit uit. Eén druk op de knop volstaat om door het reusachtige open dak van de deugddoende zonnestralen te genieten. Als je de kap helemaal naar beneden plooit, wordt de zichtbaarheid achteraan een probleem. Je ziet dan alleen de samengevouwen kap.

Gerobotiseerde bak en 5 pk meer

De Abarth 500C heeft nog meer te bieden. Hij is niet zomaar een opgedreven basisversie met wat extra’s, maar introduceert ook nieuwe techniek. Zo wordt de manuele versnellingsbak vervangen door een gerobotiseerd exemplaar. Die werkt automatisch of manueel met schakellepels aan het stuur en beschikt over een sportmodus. Als je die inschakelt, wordt ook het stuur steviger en reageert het gaspedaal directer. Het lijkt wel alsof de paarden onder de motorkap wat meer haver hebben gekregen.
De motor ademt vrijer, wat 5 pk extra oplevert. 140 pk lijkt niet zo veel, maar onder de kap van een lichtgewicht als de 500 zorgt dat voor uitstekende prestaties: in 8,1 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 205 km/u. Door het koppel van 206 Nm herneemt de kleine Italiaan zeer vlot.

Op de weg

Wij mochten kennismaken met het driftige baasje op Balocco, het private testterrein van Fiat. Tijdens onze eerste meters reden we voorzichtig, kwestie van het circuit te leren kennen. Dat is trouwens niet evident want het circuit is erg lang en blinde bochten maken de rit er niet gemakkelijker op.
Na enkele verkenningsrondjes voeren we het tempo op. Forza! Al snel wordt duidelijk dat de Abarth 500C een uitgesproken karakter heeft. De motor laat een leuke brom horen en het onderstel zorgt voor ongelooflijk veel grip. De voortrein stuurt messcherp en de 500C ligt als een blok op de weg. Met de versnellingsbak in manueel en geactiveerde sportstand zijn de schakelgangen voldoende snel om plezier te beleven.

Op een bepaald deel van het circuit was de ondergrond niet biljartvlak en daar botst de snelle stadvlo op zijn beperkingen. Maar alleen bij een uitgesproken agressieve rijstijl. Tijdens enkele forse remmanoeuvres op dat deel werden we er door een uitbrekend achtereinde aan herinnerd dat de Abarth 500C een erg korte wielbasis heeft. Niet verontrustend, maar je kunt het best in het achterhoofd houden. In onze uitloopronde schakelden we over naar de normale modus, waarin de versnellingsbak minder overtuigde.

Punto Evo

De Punto is bij ons minder populair, maar in het zuiden is het een topper. Een versie die door de tovenaars van Abarth onder handen is genomen, mocht dus niet ontbreken. Net als bij de 500C merk je al aan de buitenzijde welk vlees je in de kuip hebt: stickers, luchtinlaten, velgen en een diffuser maken duidelijk dat de schorpioen zijn werk heeft gedaan.
In het interieur niets dan kwaliteit. Vooral de kuipzetels zorgen voor een sportieve en weliswaar minder kleurrijke sfeer dan in de 500C. Die is dan ook meer voor de sportieve fashionista, terwijl de Punto Evo mikt op de verantwoordelijke grote jongen.

Onder de kap

Abarth gebruikt hier de MultiAir-technologie, waarbij luchthoeveelheid niet door de vlinderklep in de inlaat maar door de variabele lifthoogte van de inlaatklep wordt geregeld. De 1,4-liter levert 165 pk (163 pk in België) en een koppel van 250 Nm bij 2.500 toeren. Resultaat: een uitstekende 7,9 seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 213 km/u. Dankzij het start-stopsysteem is hij erg zuinig: 6 l/100 km of een CO2-uitstoot van 142 g/km. De versnellingsbak, alleen handgeschakeld, telt zes verhoudingen.

TTC

Deze afkorting staat voor het elektronisch blokkerend differentieel dat het vermogen tussen beide aangedreven wielen verdeelt. Het onderstel werd aangepast en kreeg een langere torsiestang en een stevigere afstelling. De stuurbekrachtiging, de remmen en de cartografie van de motor kun je aanpassen met een knop voor de versnellingspook. Er zijn twee programma’s: normaal en sportief.

Op circuit

Deze keer mochten we op ontdekking op een korter en technischer circuit. Eerste vaststelling: de motor klinkt erg diep maar is minder wild. En gaat verbazend goed vooruit. Tweede vaststelling: het onderstel is stabieler op een slechtere ondergrond, maar de achtertrein zet graag een stapje opzij. Niet dat je riskeert om de Abarth Punto Evo ongewild in het decor te planten, maar het speelse karakter helpt uitstekend om op een plezierige manier de bocht te nemen zonder dat het gevaarlijk wordt. Genoeg druk op de vooras bij een korte bocht verhindert immers onderstuur.

Net als in de 500C grijpt de noodremhulp te snel in, storend als je dynamisch stuurt. De versnellingsbak is goed gespreid, al mocht de bediening beter. Deze minpunten bederven het rijplezier gelukkig niet. De Abarth Punto Evo is een nerveuze, efficiënte en prettig rijdende auto vol karakter. In een tijd waarin de meeste auto’s er hetzelfde uitzien en hetzelfde rijden is dat een verademing.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Abarth.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km