Testen

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 31 december 2021
  • Alpine
  • 16.201 weergaven
Alpine A110
  • Prestaties
  • Charismatische stijl
  • Comfort
  • Evenwicht van het onderstel
  • Afwerkingsdetails
  • Gebrek aan opbergvakken
  • Geen handgeschakelde versnellingsbak
  • Weinig praktische koffer
  • Meer elitaire prijs
Toyota Yaris
  • Duivels efficiënt
  • Explosieve driecilinder
  • Toekomstige collector car
  • Onklopbare verhouding prijs/prestaties 
  • Efficiënte vierwielaandrijving
  • Toegang tot plaatsen achteraan
  • Koffervolume
  • Te hoge zitpositie

2021 was niet meteen rooskleurig, nog maar eens dankzij corona. Tel daarbij het chiptekort in de autosector, en het wordt een jaar om snel te vergeten. Maar daar doen we niet aan mee. We vatten de koe bij de horens om 2021 in schoonheid te eindigen met een match tussen twee auto’s die het meeste rijplezier te bieden hebben op de markt. Maar welke van onze twee deelnemers zal ons de grootste glimlach bezorgen tijdens deze confrontatie?

Afwerking, uitrusting: punt voor de Alpine

Natuurlijk is Alpine een merk van de Renault-groep, maar als je eenmaal aan boord zit, heb je niet (al te zeer) het gevoel dat je in een auto van het merk met de ruit zit. Ja, sommige van de knoppen (een beetje cheap...) zijn identiek. Maar de algemene sfeer is verfijnder, vooral in deze 'Légende'-editie. Het interieur, dat voor het grootste gedeelte met leer bekleed is, van de stoelen tot het dashboard, zit er voor iets tussen. Achter het stuur heb je het gevoel dat je in een speciale auto zit, een mini-supercar! Jammer dat het centrale scherm klein en oud is en Android Auto of Apple CarPlay ontbreken. Gelukkig heeft Alpine net zijn aanbod herschikt en meer technologie in de A110 gestoken, maar we rijden hier nog met de oude versie.

Op het vlak van infotainment doet de Yaris het niet veel beter. Behalve dan dat hij op het moment van onze testrit al over deze smartphone-connectiviteit beschikte. Voor de rest is dit een Yaris... Natuurlijk is hij niet erg luxueus. De materialen zijn niet zo verzorgd als die van de Française! Hoewel we zowel de sportieve zetels als de meters en specifieke details van deze GR waarderen, is het logischerwijs de Alpine die wint in dit hoofdstuk.

Comfort: punt voor de Toyota

Ook dit hoofdstuk zal waarschijnlijk snel beklonken zijn! Aan de ene kant hebben we een mini-supercar met twee zitplaatsen en een klein, in twee stukken gedeeld laadvolume. Aan de andere kant een 4-zits stadsauto met een hatchback en 207 liter bagageruimte! Ik moet er geen tekening bij maken, de Toyota is de winnaar op praktisch vlak.


Maar het pluimgewicht van de 1.1 ton wegende Française maakt het mogelijk hem op een zachte vering te leveren, wat hem vrij comfortabel maakt. De bagageruimten voor en achter meten respectievelijk 100 en 96 liter, voor een totaal volume dat sterk overeenkomt met dat van de Japanse auto. De grootste troef van die laatste is echter de extra zitplaatsen. Maar opgelet, ze zijn krap en een volwassene zal zich moeten plooien om er in te zitten, gezien het erg smalle dak waarover deze GR versie beschikt... Een beperkte overwinning voor de Toyota in dit hoofdstuk dus.

Motor: punt voor de Toyota

Onder de blauwe carrosserie zit centraal achterin een 1.798 cc viercilinder met 252 pk en 320 Nm koppel, een 0-100 km/u tijd van 4,5 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Hét visitekaartje van de Alpine A110!

Onder het witte koetswerk zit een 1.618 cc driecilinder met 261 pk, 360 Nm koppel, een 0 naar 100 km/u-tijd van 5,5 seconden en een top van 230 km/u. Dat is het antwoord van de Toyota GR Yaris!

Op papier zijn onze rivalen dus aan elkaar gewaagd. Het is moeilijk om een duidelijke winnaar te kiezen. Ook al omdat ze, ondanks hun kleine cilinderinhoud en beperkt aantal cilinders, levendig zijn en goed klinken!


Dat we de overwinning aan de Yaris geven, is dat niet om zijn motor, maar om wat er bij hoort: een handgeschakelde versnellingsbak! Begrijp me niet verkeerd, de versnellingsbak van de Alpine is overtuigend, het schakelen gaat snel en de peddels passen perfect bij de "mini-supercar" geest van de auto. Maar als het om plezier gaat, is het moeilijk om drie pedalen en een versnellingspook te verslaan! Bovendien is de slag tussen de versnellingen kort en de weerstand ideaal, een waar genot om met de Yaris GR te rijden, ook al had de bediening van de versnellingsbak iets sneller kunnen zijn om de perfectie te benaderen!

Wegligging: gelijkspel

Achter het stuur zijn deze twee beestjes heel verschillend. De Yaris is een rallywagen. Logischerwijs werd hij ontworpen om de WRC-versie te homologeren. Breed en compact, heeft deze Japanse auto een verbazingwekkende vierwielaandrijving die in 3 standen kan worden gezet: Normaal, Sport en Track. Normaal stuurt hij 60% van het koppel naar voor. De Track-stand is efficiënter, 50/50, perfect in balans. Maar de modus die ons interesseert is de Sport-stand, waarin 70% van het vermogen naar het achterste differentieel wordt gestuurd! Dit maakt de auto speels, precies zoals het hoort. En op kleine landwegen heb je het gevoel dat je midden in de Condroz-rally zit!

De Alpine geeft een zuiverder gevoel. De middenmotor stuurt al zijn vermogen enkel naar de achteras. Hij is klein en licht, en ongelooflijk wendbaar en responsief. Met de heerlijk omvattende kuipzetels, lage zitpositie en communicatieve besturing voel je je echt één met deze machine. Gewichtsoverdracht, grip,... Je kan alles met het bedienen als een echte orkestmeester! Vanaf het moment dat je je in op de bestuurderszetel zet, kan je niet meer stoppen met glimlachen. Het probleem is dat dit ook het geval is in de Toyota... Onmogelijk om een winnaar te kiezen!

Budget: punt voor de Toyota

Zoals we al vermeldden, is de Alpine verfijnder. Onvermijdelijk laat dit zich voelen wanneer je de bestelbon tekent. De A110 Légende van deze test kost € 68.506,4! Maar deze versie bestaat niet meer. De autobouwer vereenvoudigde immers zijn gamma, dat nu begint bij € 59.700, waaraan je nog een paar duizend euro aan opties kan toevoegen.


De Yaris is daarentegen veel betaalbaarder! De prijzen beginnen bij € 36.940. Maar om het Torsen-differentieel van onze testauto te krijgen, wat hem nog leuker maakt, moet je € 38.920 betalen. Wat personalisatie betreft, is het enige wat de prijs verandert de velgen. Een stevig verschil in budget met de Alpine...

Conclusie: gelijkspel

Aan het eind van dit duel zou de Yaris logischerwijs winnen. Goedkoper, praktischer en met een handgeschakelde versnellingsbak, heeft hij op meer vlakken gewonnen. Maar de belangrijkste reden waarom we besloten deze twee auto's tegen elkaar op te zetten was om uit te vissen welke van de twee ons de meeste sensatie in sportief rijden zou geven. En of het nu de Alpine of de Toyota was, allebei legden ze ons in de watten.


Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2016
113.244 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km