Testen

Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen

Professionele bestuurders hebben het al goed begrepen: wie nog een interessante fiscale aftrekbaarheid wil genieten, kan niet anders dan voor een geëlektrificeerde aandrijflijn kiezen. Maar wat moet je nu kiezen: een plug-inhybride of een pure EV?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 maart 2021
  • AUDI
AUDI A3
  • Verbruik (bij regelmatig laden)
  • Goed reëel rijbereik
  • Opperbeste afwerking en uitrusting
  • Totaalprijs
  • Wat beperkte kofferruimte
VOLKSWAGEN ID.3
  • Manoeuvreerbaarheid
  • Ruimte binnenin
  • Voldoende autonomie
  • Prima rijcomfort
  • Teleurstellende kwaliteitsindruk
  • Weinig dynamisch weggedrag
  • Ergonomie van het infotainmentsysteem

Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen

Geëlektrificeerde motorversies winnen in België stilaan terrein, vooral dankzij de bedrijfswagens. De voorbije jaren is hun fiscaliteit namelijk gevoelig herwerkt, waardoor de aftrekbaarheid van klassieke modellen met verbrandingsmotor is verdampt. Enkel elektrische auto’s en (onder bepaalde voorwaarden…) plug-inhybrides kunnen nog aanspraak maken op een fiscale aftrekbaarheid van 100 procent.

Daarom hebben we ons verplaatst in een bestuurder die binnenkort zijn nieuwe dienstwagen moet bestellen. Is het bij vergelijkbare prijskaartjes beter om te kiezen voor een ‘klassieke’ oplossing als de plug-inhybride Audi A3 40 TFSI e (38.190 euro) of voor een volledig elektrisch model als de VW ID.3 met de batterij van 58 kWh (36.095 euro)?

Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen
Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen

Afwerking en uitrusting: punt voor Audi

Een klant die gewoon is om met een premium model te rijden, schrikt zich een hoedje wanneer hij in de VW ID.3 instapt: het ‘hoge’ prijskaartje laat zich onmiskenbaar meer verklaren door de kostprijs van de batterijen dan door de zorg die aan de afwerking is besteed. Bepaalde ‘conventionele’ Volkswagens zouden de vergelijking met een Audi beter aankunnen, maar dat is zeker niet het geval voor deze ID.3. In zijn interieur moet je leren leven met talrijke harde en holle kunststoffen en met een kaalheid die bijna ascetisch werkt.

De Audi A3 is dus duidelijk beter verzorgd, al zien we ook hier in bepaalde zones minder flatterende kunststoffen opduiken dan in zijn voorganger. Qua uitrusting is er ook geen twijfel mogelijk: de A3 biedt meer personaliseringsmogelijkheden en een infotainment dat doorgaans functioneler is. Bovendien is zijn virtuele cockpit veel rijkelijker dan het kleine, kale schermpje in de ID.3…

Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen
Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen

Comfort: punt voor Volkswagen

De VW ID.3 herpakt zich qua comfort, zowel met zijn zachte ophanging als met de souplesse van zijn elektrische aandrijflijn. Maar hij scoort ook punten door zijn wendbaarheid, zijn ruimer interieur en zijn grotere koffer dankzij een platform dat specifiek bedacht is op elektrische aandrijving (en achterwielaandrijving). De Audi A3 dwingt je in zijn plug-inhybride versie nog meer tot compromissen. De grootste beperking bij dagelijks gebruik zit hem in het verdwijnen van het bergvak onder de koffervloer. Achterin deze A3 is maar 280 liter over, tegenover 385 in de kont van de ID.3.

Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen
Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen

Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen
Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen

Motor: punt voort Volkswagen

In beide gevallen ontwikkelen de hier uitgenodigde modellen 204 pk. In de VW wordt die 204 pk ontwikkeld door een elektromotor en doorgegeven aan de achterwielen. In het geval van de Audi gaat de cavalerie via de voorwielen naar de straat. En ze staat paraat wanneer je de 1.4-turbobenzinemotor van 150 pk en de elektromotor van 80 kW (109 pk) die in de zestraps S tronicversnellingsbak zit aanspreekt. Op papier komen ze zo aan redelijk vergelijkbare prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden voor de ID.3 en 7,6 seconden voor de A3 40 TFSI e.

De elektromotor van de VW met zijn onmiddellijke en steeds zeer lineaire respons toont zich in de praktijk echter overtuigender, al blijkt ook de hybride aandrijflijn van de A3 vrij efficiënt. Hij ontwikkelt in elk geval minder schokken dan sommige plug-inhybride oplossingen bij de concurrentie.

Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen

Een woordje nog over het rijbereik van deze twee modellen: met zijn batterij van 58 kWh belooft de ID.3 een theoretisch WLTP-rijbereik van 425 kilometer. Onder winterse omstandigheden bij gemengd verbruik ga je echter beter uit van zo’n 320 kilometer. Tijdens onze lange rondrit die we hebben afgelegd in één stuk (met een batterij die bij vertrek tot 100 procent opgeladen was maar niet voorverwarmd) hebben we exact 295 kilometer over gemengde wegen gereden en kwamen we volgens het dashboard weer bij ons vertrekpunt aan met 8 procent in de batterij (en 27 kilometer resterend rijbereik).

Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen

De Audi A3 40 TFSI e van zijn kant heeft een accu van 13 kWh, die daarmee een vrij comfortabele 48 procent groter is dan die van zijn voorganger, de Audi A3 e-tron. In theorie geeft de lithium-ionbatterij de plug-inhybride A3 een WLTP-rijbereik van 67 kilometer. In de praktijk ga je echter beter uit van een vijftigtal kilometer (of nog minder op de snelweg) die je puur elektrisch kan afleggen.

Over ons gemeenschappelijke parcours van bijna 300 kilometer tikten we af op een reëel gemiddeld verbruik van minder dan 4,5 l/100 km aan het stuur van de plug-inhybride Audi A3.

Weggedrag: punt voor Audi

Hier is het voordeel onmiskenbaar: de plug-inhybride Audi A3 is de fijnste om ‘dynamisch’ mee te rijden. Toegegeven, deze 40 TFSI e-versie is plomper en minder snedig dan een klassieke A3 Sportback met verbrandingsmotor als gevolg van zijn extra gewicht (hij weegt toch 1.635 kilo leeg). Maar de ID.3 is duidelijk niet ontwikkeld om zijn dynamisch rijplezier te verzorgen bij een pittige rijstijl. De schokdemping pompt, de voortrein mist bijtkracht en het pedaalgevoel van het rempedaal gaat al snel storen bij een actieve rijstijl. Bovendien schiet de elektronica van de ID.3 in paniek bij het minste vermoeden van onderstuur en wordt dan alle krachttoevoer naar de achterwielen afgesneden. Deze ID.3 laat zich met andere woorden veel meer smaken bij een rustige rijstijl dan met het mes tussen de tanden.

Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen

Prijs: punt voor Volkswagen

Hoewel de basisprijzen van deze twee modellen in deze mechanische configuraties vrij dicht bij elkaar liggen, loopt het verschil snel fors op wanneer er opties bij komen kijken. De Audi A3 40 TFSI e die wij ter beschikking hadden gekregen, kostte bijvoorbeeld meer dan 60.000 euro, terwijl onze ID.3 1ST Plus onder de 45.000 euro bleef. Bovendien zijn de gebruikskosten van het elektrische model interessanter. En voor de toekomst kunnen we redelijkerwijze uitgaan van een fiscaliteit en wetgeving die gunstiger blijven voor puur elektrische modellen dan voor plug-inhybrides.

Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen

Besluit: winst voor Volkswagen

Voor wie thuis of op kantoor over een oplaadpunt kan beschikken is dagelijks met een ID.3 rijden helemaal niet onmogelijk. Natuurlijk kan je met de plug-inhybride A3 meer dan 300 kilometer in één trek rijden wanneer dat eens nodig is… Maar als dat je dagelijkse traject is, kies je sowieso beter voor een dieselmotor. Daar staat tegenover dat een professionele klant die gewoon is om in premium modellen te rijden en die voor de ID.3 kiest in plaats van de A3 wel eens teleurgesteld zou kunnen zijn in de afwerkingskwaliteit en in de efficiëntie van het infotainmentsysteem van de ID.3.

Audi A3 40 TFSI e vs Volkswagen ID.3: elektrisch rijden in verschillende vormen

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.998
2021

Benzine, Manueel

€ 19.998
2021

Benzine, Manueel

€ 16.295
2020
15 km

Benzine, Manueel

€ 23.990
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 14.950
2018
35.575 km

lpg, Automaat

€ 69.995
2019
31.986 km
€ 44.990
2017
99.850 km

Benzine, Manueel

€ 16.248
2018
8.579 km