Testen

Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

Is aardgas een volwaardig alternatief voor dieselmotoren die steeds meer onder druk staan? Antwoord in deze confrontatie tussen twee identieke Audi A5 Sportbacks, die weliswaar 35 TDI en 40 g-tron heten.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 juli 2019
  • Audi
Audi
    Audi
      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Nog niet zo lang geleden werd de vraag niet eens gesteld. In België kocht je een premiumauto genre A5 Sportback met een TDI. Vandaag liggen de zaken anders. Wil je anticiperen op toekomstige dieselbans en andere dieseltaksen, wat kies je dan? Een benzine of hybride? Of een volledig elektrische auto? Waarom geen auto op aardgas? Vandaag zijn er nog weinig constructeurs die CNG ‘af fabriek’ aanbieden, maar er zijn nog genoeg interessante modellen. Zoals de Audi A5 Sportback, die voor modeljaar 2019 een technisch lichtjes gewijzigde 40 g-tron kreeg.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Afwerking en uitrusting: gelijkspel

      Op enkele details na zijn er op het eerste gezicht geen verschillen tussen beide modellen. Op uiteraard die vermaledijde CNG-sticker op de g-tron. Verder zien we dezelfde aantrekkelijke looks aan de buitenkant en hetzelfde verzorgde interieur. Kijken we in detail, dan heeft de aardgasversie enkele beperkingen. Hij heeft bijvoorbeeld geen recht op Audi’s virtuele cockpit. Het instrumentenpaneel met klassieke tellers werd aangepast voor rijden op aardgas. Er is onder meer een specifieke meter voor het aardgaspeil links van de toerenteller. Maar verder zijn de verschillen bij de overstap van TDI naar aardgas minimaal. Gelijkspel dus.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?
      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Comfort: punt voor TDI

      In gebruik haalt de TDI de bovenhand door zijn grotere veelzijdigheid. Je hebt weliswaar een verrassend kleine dieseltank (amper 40 liter) maar met de A5 Sportback 35 TDI sta je na ongeveer 650 kilometer terug aan de pomp. Met de g-tron moet dat vaker. Jaargang 2019 stockeert 17,3 kilogram aardgas in zijn nieuwe, lichtere reservoirs (2 kilogram minder dan voordien). Dat levert een rijbereik op van 340 kilometer. Daardoor sta je dus relatief vaak terug aan de pomp.

      Rij je door zones waar er weinig aardgasstations zijn (wat in België en Europa wel eens gebeurt), moet je het redden met een kleine benzinetank. Als de aardgastanks leeg zijn kun je immers op benzine verder, maar die tank is dus maar 7 liter groot (tegenover 25 liter voordien). Dat levert een extra rijbereik op van minder dan 100 kilometer. De aardgastanks zijn wel netjes ingewerkt. Ze knagen niet aan de interieurruimte (die identiek is aan die van de diesel) en amper aan de kofferruimte. Op papier is die van de TDI 480 liter groot, die van de g-tron 390 liter. In de praktijk verlies je alleen de ruimte onder de koffervloer van de A5 Sportback TDI.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?
      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Motor: punt voor TDI

      Op papier is het een nipte strijd. De g-tron heeft een 2.0 TSI die op aardgas kan werken en die 170 pk en 270 Nm produceert. In combinatie met de S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling haalt hij 100 km/u in 8,4 seconden en een topsnelheid van 224 km/u. De A5 Sportback 35 TDI heeft een 2.0 TDI van 163 pk en zet met zijn S Tronic-versnellingsbak exact dezelfde sprinttijd neer. Zijn topsnelheid bedraagt 226 km/u. In gebruik geniet de TDI de voorkeur door zijn royalere koppel van 370 Nm. Daardoor zijn de hernemingen gespierder. De motor van de g-tron is meer lineair en minder gespierd, maar is wel iets beter gedempt dan de TDI.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Weggedrag: gelijkspel

      De g-tron is ongeveer 50 kilogram zwaarder dan de TDI, maar het gewicht van beide modellen schommelt rond de 1,6 ton. Door de 66 procent lichtere aardgastanks heeft de nieuwe g-tron een evenwichtig weggedrag. In beide gevallen rijdt de A5 Sportback efficiënt en aangenaam. Bij een normale rijstijl is er amper een verschil in weggedrag tussen beide modellen op te merken.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Prijs: punt voor g-tron

      In de businessversies en met S Tronic-versnellingsbak liggen de prijzen van de A5 Sportbacks dicht bij elkaar: € 42.650 voor de 35 TDI en € 43.250 voor de 40 g-tron. De onderhoudskosten zijn ook vergelijkbaar, met een onderhoud elke 30.000 kilometer voor € 354 voor de g-tron en € 317 voor de TDI. De aardgasversie moet wel extra gecheckt worden op lekken in de tanks: het interval bedraagt 4 jaar/2 jaar/2 jaar en de kostprijs € 22. Toch wint de g-tron dit punt door zijn interessantere gebruikskosten. Voltanken met aardgas kost € 17 en brengt je ongeveer 340 kilometer ver. Omgerekend betaal je dus € 5/100 km tegenover € 8/100 km voor de 35 TDI met een gemiddeld verbruik van 6 l/100 km.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?
      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Besluit: winst voor TDI

      De punten optellen levert de overwinning op voor de Audi A5 Sportback TDI. Hij is makkelijker in gebruik door zijn uitgebreidere rijbereik en de indrukwekkende aanwezigheid van tankstations met diesel tegenover aardgas. Maar heb je een CNG-station in de buurt of op de baan van je dagelijkse traject, dan is de g-tron zeker niet af te schrijven. De gebruikskosten zijn namelijk een pak interessanter en je lijkt voorlopig nog iets langer gespaard te blijven van toegangsverboden dan bij de diesel. Uiteindelijk maken alleen de frequentere stops aan de pomp het grote verschil in gebruik tussen de A5 Sportback g-tron en de TDI, want voor de rest zijn zijn specifieke elementen perfect geïntegreerd.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?
      Foto's ©: Jean-François Christiaens.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km