Testen

Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

Is aardgas een volwaardig alternatief voor dieselmotoren die steeds meer onder druk staan? Antwoord in deze confrontatie tussen twee identieke Audi A5 Sportbacks, die weliswaar 35 TDI en 40 g-tron heten.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 juli 2019
  • AUDI
AUDI
    AUDI
      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Nog niet zo lang geleden werd de vraag niet eens gesteld. In België kocht je een premiumauto genre A5 Sportback met een TDI. Vandaag liggen de zaken anders. Wil je anticiperen op toekomstige dieselbans en andere dieseltaksen, wat kies je dan? Een benzine of hybride? Of een volledig elektrische auto? Waarom geen auto op aardgas? Vandaag zijn er nog weinig constructeurs die CNG ‘af fabriek’ aanbieden, maar er zijn nog genoeg interessante modellen. Zoals de Audi A5 Sportback, die voor modeljaar 2019 een technisch lichtjes gewijzigde 40 g-tron kreeg.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Afwerking en uitrusting: gelijkspel

      Op enkele details na zijn er op het eerste gezicht geen verschillen tussen beide modellen. Op uiteraard die vermaledijde CNG-sticker op de g-tron. Verder zien we dezelfde aantrekkelijke looks aan de buitenkant en hetzelfde verzorgde interieur. Kijken we in detail, dan heeft de aardgasversie enkele beperkingen. Hij heeft bijvoorbeeld geen recht op Audi’s virtuele cockpit. Het instrumentenpaneel met klassieke tellers werd aangepast voor rijden op aardgas. Er is onder meer een specifieke meter voor het aardgaspeil links van de toerenteller. Maar verder zijn de verschillen bij de overstap van TDI naar aardgas minimaal. Gelijkspel dus.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?
      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Comfort: punt voor TDI

      In gebruik haalt de TDI de bovenhand door zijn grotere veelzijdigheid. Je hebt weliswaar een verrassend kleine dieseltank (amper 40 liter) maar met de A5 Sportback 35 TDI sta je na ongeveer 650 kilometer terug aan de pomp. Met de g-tron moet dat vaker. Jaargang 2019 stockeert 17,3 kilogram aardgas in zijn nieuwe, lichtere reservoirs (2 kilogram minder dan voordien). Dat levert een rijbereik op van 340 kilometer. Daardoor sta je dus relatief vaak terug aan de pomp.

      Rij je door zones waar er weinig aardgasstations zijn (wat in België en Europa wel eens gebeurt), moet je het redden met een kleine benzinetank. Als de aardgastanks leeg zijn kun je immers op benzine verder, maar die tank is dus maar 7 liter groot (tegenover 25 liter voordien). Dat levert een extra rijbereik op van minder dan 100 kilometer. De aardgastanks zijn wel netjes ingewerkt. Ze knagen niet aan de interieurruimte (die identiek is aan die van de diesel) en amper aan de kofferruimte. Op papier is die van de TDI 480 liter groot, die van de g-tron 390 liter. In de praktijk verlies je alleen de ruimte onder de koffervloer van de A5 Sportback TDI.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?
      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Motor: punt voor TDI

      Op papier is het een nipte strijd. De g-tron heeft een 2.0 TSI die op aardgas kan werken en die 170 pk en 270 Nm produceert. In combinatie met de S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling haalt hij 100 km/u in 8,4 seconden en een topsnelheid van 224 km/u. De A5 Sportback 35 TDI heeft een 2.0 TDI van 163 pk en zet met zijn S Tronic-versnellingsbak exact dezelfde sprinttijd neer. Zijn topsnelheid bedraagt 226 km/u. In gebruik geniet de TDI de voorkeur door zijn royalere koppel van 370 Nm. Daardoor zijn de hernemingen gespierder. De motor van de g-tron is meer lineair en minder gespierd, maar is wel iets beter gedempt dan de TDI.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Weggedrag: gelijkspel

      De g-tron is ongeveer 50 kilogram zwaarder dan de TDI, maar het gewicht van beide modellen schommelt rond de 1,6 ton. Door de 66 procent lichtere aardgastanks heeft de nieuwe g-tron een evenwichtig weggedrag. In beide gevallen rijdt de A5 Sportback efficiënt en aangenaam. Bij een normale rijstijl is er amper een verschil in weggedrag tussen beide modellen op te merken.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Prijs: punt voor g-tron

      In de businessversies en met S Tronic-versnellingsbak liggen de prijzen van de A5 Sportbacks dicht bij elkaar: € 42.650 voor de 35 TDI en € 43.250 voor de 40 g-tron. De onderhoudskosten zijn ook vergelijkbaar, met een onderhoud elke 30.000 kilometer voor € 354 voor de g-tron en € 317 voor de TDI. De aardgasversie moet wel extra gecheckt worden op lekken in de tanks: het interval bedraagt 4 jaar/2 jaar/2 jaar en de kostprijs € 22. Toch wint de g-tron dit punt door zijn interessantere gebruikskosten. Voltanken met aardgas kost € 17 en brengt je ongeveer 340 kilometer ver. Omgerekend betaal je dus € 5/100 km tegenover € 8/100 km voor de 35 TDI met een gemiddeld verbruik van 6 l/100 km.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?
      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Besluit: winst voor TDI

      De punten optellen levert de overwinning op voor de Audi A5 Sportback TDI. Hij is makkelijker in gebruik door zijn uitgebreidere rijbereik en de indrukwekkende aanwezigheid van tankstations met diesel tegenover aardgas. Maar heb je een CNG-station in de buurt of op de baan van je dagelijkse traject, dan is de g-tron zeker niet af te schrijven. De gebruikskosten zijn namelijk een pak interessanter en je lijkt voorlopig nog iets langer gespaard te blijven van toegangsverboden dan bij de diesel. Uiteindelijk maken alleen de frequentere stops aan de pomp het grote verschil in gebruik tussen de A5 Sportback g-tron en de TDI, want voor de rest zijn zijn specifieke elementen perfect geïntegreerd.

      Audi A5 Sportback 40 g-tron vs 35 TDI: aardgas of diesel?

      Meer lezen over:

      Christiaens  Jean-Francois
      Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
      Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
      Heet dat dan ouder worden?

      Aanbevolen nieuws voor jou

      Meer nieuws
      Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

      Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

      De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

      Mini Moke nu ook elektrisch

      Mini Moke nu ook elektrisch

      De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

      30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

      30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

      De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

      LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

      LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

      De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

      Aanbevolen tests voor jou

      3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

      Test: Cupra Born, gepeperde ID

      Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

      3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

      Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

      Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

      3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

      Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

      De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

      Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

      Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

      De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

      Aanbevolen advies voor jou

      Meer adviezen
      Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

      Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

      Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

      5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

      5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

      Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

      Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

      Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

      Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

      Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

      Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

      Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 19.998
      2021

      Benzine, Manueel

      € 19.998
      2021

      Benzine, Manueel

      € 16.295
      2020
      15 km

      Benzine, Manueel

      € 23.990
      2021
      6 km

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Manueel

      € 14.950
      2018
      35.575 km

      lpg, Automaat

      € 69.995
      2019
      31.986 km
      € 44.990
      2017
      99.850 km

      Benzine, Manueel

      € 16.248
      2018
      8.579 km