Testen

Audi A5 Sportback 40 TFSI vs Peugeot 508 1.6 PureTech 180: vorm en inhoud?

Met zijn 508 wil Peugeot het hogerop zoeken. Niet alleen door zijn klassieke berline om te ruilen voor een vijfdeurscoupé, maar ook door richting premiumsegment te lonken. Kan hij het daarom zowel in vorm en inhoud opnemen tegen de Audi A5 Sportback?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 november 2018
  • Audi
Audi
  • Doeltreffend weggedrag
  • Onberispelijke afwerking
  • Overtuigende motor
  • Erg polyvalent
  • Hoge totaalprijs
  • Droge filtering ophanging
Peugeot 508
  • Dynamisch en comfortabel weggedrag
  • Verzorgde geluiddemping
  • Soepele en krachtige motor
  • Afwerking en beschikbare uitrusting
  • Prijsverhoging tegenover vorige generatie
  • Karakter motor
  • Rijpositie (afhankelijk van jouw grootte)
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Beperkte hoofdruimte achterin

Na de geslaagde transformatie van de 308, 3008 en 5008 gaat Peugeot op hetzelfde elan verder met de 508. Ook hier blijft alleen de modelbenaming over, want verder verandert alles: de stijl, de technologie en de uitrusting. Of hij daarmee genoeg argumenten heeft om het op te nemen tegen andere vijfdeurscoupés als de Audi A5 Sportback? We zoeken het uit in een confrontatie tussen de Peugeot met 1.6 turbobenzine van 180 pk en achttrapsautomaat, en de Audi met 2.0 TFSI van 190 pk en S Tronic-zevenbak met dubbele koppeling.

Afwerking en uitrusting: punt voor Audi

Eerlijk: de aandacht die naar de afwerking van de Peugeot ging, dwingt respect af voor een “massaconstructeur”. De Fransman mikt dus duidelijk op klanten die naar de premiummarkt neigen. Door details als de afwerking van de lederen zetels en de middenconsole kan de 508 het hoofd hoog houden vergeleken met een referentie als de A5 Sportback. Andere details, zoals plastics op minder zichtbare plaatsen, overtuigen dan weer minder. Toch gaat het redelijk gelijk op.

Ook qua uitrusting hoeft de Peugeot niet onder te doen. Ook hij heeft een digitaal scherm in plaats van de klassieke tellers, semi-autonome rijhulp, enzovoort. Maar de uitrusting van de Audi blijft iets aantrekkelijker. Diens “virtual cockpit” heeft bijvoorbeeld een betere resolutie wanneer je de navigatiekaart voor je neus projecteert.

Comfort: punt voor Peugeot

De 508 maakt dan weer gelijk met het punt ‘comfort’. Zijn geluiddemping kan bijvoorbeeld moeiteloos mee met die van de A5 Sportback, maar vooral zijn rijcomfort geeft de doorslag. De adaptieve dempers – standaard op de benzineversies – filteren onberispelijk. Bij de Duitser gebeurt dat wat droger, maar niet oncomfortabel. De Audi biedt dan weer meer hoofdruimte voor grotere passagiers. In beide gevallen is de kofferopening groot genoeg, net als het koffervolume: 487 liter voor de Peugeot, 480 liter voor de Audi.

Motor: punt voor Audi

Rij je ontspannen, dan valt het duo 1.6 PureTech/EAT8 in de smaak. De motor is soepen en discreet, de automaat laat zich amper opmerken. Duw je wat door, dan is de 1.6 PureTech 180 lineair. In de Sport-stand krijgt hij zelfs een kunstmatig versterkte soundtrack. Dan is de 2.0 TFSI 190 van de Audi explosiever en dominanter. De Duitser heeft door zijn grotere cilinderinhoud ook meer koppel dan de Fransman: 320 Nm vanaf 1.450 tpm tegenover 250 Nm vanaf 1.750 tpm. De Peugeot pikt qua prestaties wel aan bij de Audi: 0-100 km/u in 7,9 seconden voor de 508 en 7,5 seconden voor de A5 Sportback.

Weggedrag: punt voor Peugeot

De 508 is zonder twijfel een van de meest dynamische stuurders op de markt. Comfortabel, zeker, maar verduiveld aangenaam om te rijden. De A5 Sportback doet het allemaal iets efficiënter. De entertainmentwaarde van de Duitser in de bochten ligt iets lager, dus de Fransman haalt dit punt binnen.

Prijs: punt voor Peugeot

Met achttrapsautomaat kost de Peugeot 508 1.6 PureTech 180 in Active-uitvoering € 33.122. Dat is ongeveer € 8.000 minder dan de Audi A5 Sportback 40 TFSI S Tronic, die minstens € 40.770 kost. Bij de Peugeot kies je beter voor de uitvoering Allure (€ 36.193) of GT-Line (€ 38.272), die standaard royaal zijn uitgerust maar nog steeds goedkoper zijn dan de Audi.

Bij Audi loopt het prijskaartje natuurlijk nog op als je in de optielijst snuistert. Metaallak kost bijvoorbeeld meer dan € 1.000 (zelfs € 2.800 voor sommige exclusieve kleuren), tegenover € 660 bij de Peugeot (of € 900 voor exclusievere tinten). Voeg nog navigatie toe (tot € 3.400 voor de uitgebreide navi), € 600 voor de Virtual Cockpit, bijna € 1.000 voor parkeersensoren vooraan en achteraan, meer dan € 350 voor een snelheidsregelaar, enzovoort. Bij de Duitser kies je dus beter voor optiepakketten om de prijs niet te hoog op te drijven. De restwaarde van de A5 Sportback ligt natuurlijk wel wat hoger.

Besluit: winst voor Peugeot

Tel je de punten bij elkaar op, dan wint de Peugeot 508 deze confrontatie. Maar dat betekent niet dat de Audi A5 Sportback onder moet doen, verre van: de Audi is duidelijk meer “premium” dan de Fransman, en iets veelzijdiger (ruimer, functioneler, krachtiger). Maar zijn prijskaartje ligt een stuk hoger, en voor de Peugeot doe je makkelijker wat meer toegevingen. Zeker omdat hij de premiumreferenties qua weggedrag en rijcomfort moeiteloos aankan.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km