Testen

Audi A5 Sportback 40 TFSI vs Peugeot 508 1.6 PureTech 180: vorm en inhoud?

Met zijn 508 wil Peugeot het hogerop zoeken. Niet alleen door zijn klassieke berline om te ruilen voor een vijfdeurscoupé, maar ook door richting premiumsegment te lonken. Kan hij het daarom zowel in vorm en inhoud opnemen tegen de Audi A5 Sportback?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 november 2018
  • Audi
  • 1.572 weergaven
Audi
  • Doeltreffend weggedrag
  • Onberispelijke afwerking
  • Overtuigende motor
  • Erg polyvalent
  • Hoge totaalprijs
  • Droge filtering ophanging
Peugeot 508
  • Dynamisch en comfortabel weggedrag
  • Verzorgde geluiddemping
  • Soepele en krachtige motor
  • Afwerking en beschikbare uitrusting
  • Prijsverhoging tegenover vorige generatie
  • Karakter motor
  • Rijpositie (afhankelijk van jouw grootte)
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Beperkte hoofdruimte achterin

Na de geslaagde transformatie van de 308, 3008 en 5008 gaat Peugeot op hetzelfde elan verder met de 508. Ook hier blijft alleen de modelbenaming over, want verder verandert alles: de stijl, de technologie en de uitrusting. Of hij daarmee genoeg argumenten heeft om het op te nemen tegen andere vijfdeurscoupés als de Audi A5 Sportback? We zoeken het uit in een confrontatie tussen de Peugeot met 1.6 turbobenzine van 180 pk en achttrapsautomaat, en de Audi met 2.0 TFSI van 190 pk en S Tronic-zevenbak met dubbele koppeling.

Afwerking en uitrusting: punt voor Audi

Eerlijk: de aandacht die naar de afwerking van de Peugeot ging, dwingt respect af voor een “massaconstructeur”. De Fransman mikt dus duidelijk op klanten die naar de premiummarkt neigen. Door details als de afwerking van de lederen zetels en de middenconsole kan de 508 het hoofd hoog houden vergeleken met een referentie als de A5 Sportback. Andere details, zoals plastics op minder zichtbare plaatsen, overtuigen dan weer minder. Toch gaat het redelijk gelijk op.

Ook qua uitrusting hoeft de Peugeot niet onder te doen. Ook hij heeft een digitaal scherm in plaats van de klassieke tellers, semi-autonome rijhulp, enzovoort. Maar de uitrusting van de Audi blijft iets aantrekkelijker. Diens “virtual cockpit” heeft bijvoorbeeld een betere resolutie wanneer je de navigatiekaart voor je neus projecteert.

Comfort: punt voor Peugeot

De 508 maakt dan weer gelijk met het punt ‘comfort’. Zijn geluiddemping kan bijvoorbeeld moeiteloos mee met die van de A5 Sportback, maar vooral zijn rijcomfort geeft de doorslag. De adaptieve dempers – standaard op de benzineversies – filteren onberispelijk. Bij de Duitser gebeurt dat wat droger, maar niet oncomfortabel. De Audi biedt dan weer meer hoofdruimte voor grotere passagiers. In beide gevallen is de kofferopening groot genoeg, net als het koffervolume: 487 liter voor de Peugeot, 480 liter voor de Audi.

Motor: punt voor Audi

Rij je ontspannen, dan valt het duo 1.6 PureTech/EAT8 in de smaak. De motor is soepen en discreet, de automaat laat zich amper opmerken. Duw je wat door, dan is de 1.6 PureTech 180 lineair. In de Sport-stand krijgt hij zelfs een kunstmatig versterkte soundtrack. Dan is de 2.0 TFSI 190 van de Audi explosiever en dominanter. De Duitser heeft door zijn grotere cilinderinhoud ook meer koppel dan de Fransman: 320 Nm vanaf 1.450 tpm tegenover 250 Nm vanaf 1.750 tpm. De Peugeot pikt qua prestaties wel aan bij de Audi: 0-100 km/u in 7,9 seconden voor de 508 en 7,5 seconden voor de A5 Sportback.

Weggedrag: punt voor Peugeot

De 508 is zonder twijfel een van de meest dynamische stuurders op de markt. Comfortabel, zeker, maar verduiveld aangenaam om te rijden. De A5 Sportback doet het allemaal iets efficiënter. De entertainmentwaarde van de Duitser in de bochten ligt iets lager, dus de Fransman haalt dit punt binnen.

Prijs: punt voor Peugeot

Met achttrapsautomaat kost de Peugeot 508 1.6 PureTech 180 in Active-uitvoering € 33.122. Dat is ongeveer € 8.000 minder dan de Audi A5 Sportback 40 TFSI S Tronic, die minstens € 40.770 kost. Bij de Peugeot kies je beter voor de uitvoering Allure (€ 36.193) of GT-Line (€ 38.272), die standaard royaal zijn uitgerust maar nog steeds goedkoper zijn dan de Audi.

Bij Audi loopt het prijskaartje natuurlijk nog op als je in de optielijst snuistert. Metaallak kost bijvoorbeeld meer dan € 1.000 (zelfs € 2.800 voor sommige exclusieve kleuren), tegenover € 660 bij de Peugeot (of € 900 voor exclusievere tinten). Voeg nog navigatie toe (tot € 3.400 voor de uitgebreide navi), € 600 voor de Virtual Cockpit, bijna € 1.000 voor parkeersensoren vooraan en achteraan, meer dan € 350 voor een snelheidsregelaar, enzovoort. Bij de Duitser kies je dus beter voor optiepakketten om de prijs niet te hoog op te drijven. De restwaarde van de A5 Sportback ligt natuurlijk wel wat hoger.

Besluit: winst voor Peugeot

Tel je de punten bij elkaar op, dan wint de Peugeot 508 deze confrontatie. Maar dat betekent niet dat de Audi A5 Sportback onder moet doen, verre van: de Audi is duidelijk meer “premium” dan de Fransman, en iets veelzijdiger (ruimer, functioneler, krachtiger). Maar zijn prijskaartje ligt een stuk hoger, en voor de Peugeot doe je makkelijker wat meer toegevingen. Zeker omdat hij de premiumreferenties qua weggedrag en rijcomfort moeiteloos aankan.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km