Testen

Eeuwige schoonheid

In het ontwerp van de Audi A7 Sportback zit iets paradoxaals. Als je alle elementen van de auto afzonderlijk bekijkt, ogen ze massief en imposant. Toch getuigt het geheel van een ongelooflijke finesse en tijdloze elegantie. Hij lijkt inderdaad op andere Audi's, maar de A7 Sportback is een toppunt van stijl. Gelukkig heeft hij nog andere argumenten om te overtuigen.
  • Piette François
  • 01 april 2011
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Combinatie motor/versnellingsbak
  • Comfort (adaptieve ophanging)
  • Leuk en efficiënt weggedrag
  • Praktische kofferklep
  • Schitterende lijn
  • Forse prijs
  • Standaarduitrusting onvoldoende
  • Talrijke en dure opties
  • Variabele stuurbekrachtiging is nutteloze optie
  • Vrekkige standaarduitrusting

Presentatie

Is het een coupé met vier deuren of een berline met de look van een coupé? Het is zoals het ontstaan van de kip en het ei. In ieder geval doemen er met grote snelheid steeds meer  'coupéberlines' op in het autolandschap en in het gamma van Audi. Na de A5 Sportback volgt de A7 Sportback, zeg maar de glamourversie van de traditonele A6. Volg je nog?  

De A7 Sportback is het summum van een stijl en een genre. Om hem naar waarde te schatten, mag hij niet te snel rijden want dan breekt de uitklapbare achterspoiler de mooie lijn. Nog een opvallende eigenschap is de koffer. In tegenstelling tot zijn rivalen kiest de A7 Sportback voor een grote kofferklep en niet voor een klassiek deksel.

Motor

Bij ons zullen de V6 TDI's ongetwijfeld het hoogste marktaandeel halen. Maar bij een plezierauto hoort een leuke motor. Ons oog viel op de sterkste benzineversie. Geen V8, maar een drukgevoede drieliter V6 met 300 pk. We hebben al beter gezien, onder meer bij de directe concurrenten. Maar Audi is duidelijk: dit is geen sportieveling, wel een dynamische en verfijnde berline.

De V6 benzinemotor  wordt alleen gekoppeld aan een S-Tronic-automaat (een DSG of automaat met dubbele koppeling) met zeven versnellingen. De krachtbron spreidt een grote finesse tentoon. Zijn diepe adem stuwt de A7 Sportback met gemak naar illegale snelheden. Van onderin de toeren tot aan 4.500 tr/min is de duw in de rug duidelijk aanwezig, zonder ooit brutaal te worden. Wat het geluid betreft is de aandrijflijn zeer discreet, misschien wel te. De knappe A7 heeft niet de ambitie om de buurt op te schrikken, maar om de bestuurder te behagen met zijn nette manieren. De mogelijke S7 of RS7 zullen het sportieve geest wel aanwakkeren.

Weggedrag

Vierwielaandrijving die 60 procent van het koppel naar de achterwielen stuurt en een goede verdeling van het gewicht: dat verklaart het nauwkeurige weggedrag van de A7 Sportback. Ondanks die precisie durft de achterkant zich wel te zetten in het begin van een bocht als de bestuurder erom vraagt. Hij ziet er wat klinisch uit, maar de A7 Sportback kan best stout zijn. Hij brengt je evenwel nooit in moeilijkheden. Wat er beter kan? De variabele stuurbekrachtiging. Die kun je maar beter vergeten. Laat deze optie achterwege en kies voor de standaard stuurbekrachtiging met een veel natuurlijker gevoel.

Comfort

De adaptieve ophanging koppelt een strak weggedrag aan een goed rijcomfort. Het gaat wel om een optie die erg duur is, maar ze verbetert de ophanging van de auto en ook de geluiddemping. Rij- en windgeluiden blijven perfect onder controle. Ook de motor is amper te horen, een beetje jammer. De rijpositie is goed en geschikt voor bestuurders met alle posturen, een specialiteit van de Duitsers. Ruimte is zowel voor- als achterin correct, zeker als je rekening houdt met het feit dat dit een coupé-berline is met een lag daklijn achteraan.

De A7 Sportback is heel functioneel. De achterklep leent zich voor een zeer luxueuze verhuis. Audi weet ook hoe het de inzittenden moet ontvangen. De afwerking is subliem. De sfeer is niet echt vrolijk, maar de kwaliteit van de materialen en de assemblage dwingen respect af. Audi blijft de absolute meester in deze materie. 

Prijs en uitrusting

Met de drieliter V6 kost de A7 Sportback 60.100 euro ... zonder opties. Kies je voor de sportievere afwerking S Line, dan komt daar 5.650 euro bij. Audi blijft gierig. De snelheidsregelaar, de elektrisch wegklapbare zijspiegels, de achteruitkijkspiegel met dag-nachtfunctie, diefstalbeveiligde wielbouten, parkeerhulp: het staat allemaal op de optielijst. De rekening loopt dus gemakkelijk op met tienduizenden euro's.

Gelukkig is de motor vrij zuinig. Relatief, want de 7,5 l/100 km van de 3.0 TDI haalt hij uiteraard niet. Een gemiddelde van 11 l/100 km valt mee voor een vlaggenschip met vierwielaandrijving en een benzinemotor met 300 pk. En als je jouw rechtervoet in bedwang houdt, kun je rond de 9 l/100 km uitkomen.

Conclusie

Een A7 Sportback kopen in plaats van een A6 of A8 is meer een emotionele dan een rationele keuze. Toch heeft de A7 Sportback dankzij de kofferklep en grote bagageruimte ook praktische troeven. Deze passionele en homogene auto belichaamt de ultieme vrijetijdslimousine. Je moet er wel de financiële middelen voor hebben.   

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km