Porsche
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De A7 zag het levenslicht in 2010 dus is het hoog tijd voor een facelift. Niet zozeer omdat zijn koetswerk gedateerd geraakt, maar wel omdat de concurrenten niet hebben stil gezeten. Audi wil dus weer de vlam laten overslaan en nam daarvoor vooral de voorkant van de wagen onder handen. Met zijn herwerkte grille, bumper en priemende ogen wil hij weer diep in je ziel kijken. En diep kijken kan desgewenst met z’n Matrix-technologie.
Met zijn nieuwe lichtunits legt de A7 de lat een ferm stuk hoger. Naast de dynamische richtingaanwijzers, is het vooral de Matrix-verlichting die imponeert. Ik wist niet iemand op een afstand van 200 meter volledig onzichtbaar kon zijn, maar toch gedetecteerd kon worden. Qua verlichting zijn deze nieuwe units een grote verbetering, al moeten we toegeven dat het automatisch instellen en aanpassen van de lichtbundels op ons testexemplaar niet altijd van een leien dakje verliep. Een detail, maar toch.
In de cocon van de A7 zet de hoge afwerkingsgraad overal de toon. De passagiers worden ondergedompeld in een oase van sereniteit die maar wordt doorbroken door klassieke gestreepte inserts, zoals je dat op een maatpak in de jaren ’30 zag. De grootste nieuwigheid bevindt zich pal voor de bestuurder: het instrumentenbord. Dat is een digitaal scherm dat in staat is om naar kaartweergave om te schakelen. Een dergelijke nieuwigheid zagen we ook al op de Audi TT.
Niet alleen de geeks onder ons, maar iedereen die multimedia een warm hart toedraagt, zal blij zijn om te zien dat het infotainment-systeem van Audio nog steeds tot de absolute top behoort. Internetverbinding, touch screen, meerdere applicaties (weer, nieuws,…)... Het zit er allemaal op en het is nog eenvoudig te bedienen ook. Top!
Zijn pijlvormige koetswerk houdt ook in dat er achteraan een compromis werd gesloten voor de passagiers op de achterste rij. De mensen die vooraan stonden toen de centimeters werden uitgedeeld, zullen zich wat moeten bukken om het hoofd niet tegen het plafond te stoten. Het goede nieuws daar is dan weer dat de koffer met een volume van 535 liter meer dan correct is voor dit type wagen, al is hij eerder diep dan hoog. Ja dus aan de Vuitton koffers, maar neen aan kleerkast van de schoonmoeder.
In tegenstelling tot Mercedes dat onder de motorkap van de CLS een viercilinder neerpootte, heeft Audi niet het mes gezet in het aantal cilinders. Vooraan zorgt de V6 – waarvan deze Biturbo het gamma aanvoert - nog steeds voor een vol huis. De 3.0 diesel levert 320 pk en een maximaal koppel van 650 Nm. Dat wordt allemaal via een automatische achtversnellingsbak naar de vier wielen verdeeld.
En het gaat vooruit in deze A7… Het wordt nog beter wanneer je via het CAR – de boordcomputer – de settings aanpast van het geluid en het karakter van de motor. Hij komt niet op gelijke hoogte met het oorstrelende gezang van een benzine V6, maar het geluid dat ten toon wordt gespreid, is erg vol en doet dromen van meer. Je rug die krijgt dankzij de forse hernemingen een Audi-massage. Met 600 Nm onder de rechtervoet lijken de krachtreserves van de biturbo onuitputtelijk en de motor is alert en ijzersterk vanaf stationair toerental. De automatische versnellingsbak levert uitzonderlijke prestaties, waarbij hij bij voorkeur het blok op koppel dan wel op pk’s laat werken.
Ondanks de lengte van dit slagschip, laat de A7 een verbluffende wendbaarheid zien. En wie de limieten opzoekt, kan zelfs de achterkant laten meewerken, maar dat geldt alleen in extreme situaties. Tijdens alle andere omstandigheden heersen de vier aangedreven wielen over elke bocht in het wegdek.
Achter het stuur heerst een groot zen-gevoel. De pneumatische vering vlakt alle oneffenheden af zonder je het gevoel te geven dat je over het wegdek zweeft, zoals je dat bij een Mercedes S-Klasse hebt. Je hebt te allen tijde voeling met wat er onder je afspeelt. Het wegfilteren van de rijgeluiden is goed, al had ons testexemplaar wel wat last van gesuis van de wind. We lieten het niet aan ons hart komen en hebben er van geprofiteerd om voluit te gaan met de optionele Bang & Olufsen stereo.
Aan een Audi A7 hangt een prijskaartje dat start aan 56.500 euro. Reken nog een keer 11.200 euro extra als je voor deze verbluffende biturbo met zijn quattro aandrijving kiest. Toegegeven, de standaarduitrusting is aan de karige kant, maar de A7 is wel aantrekkelijk geprijsd als je ‘m vergelijkt met een CLS die voor hetzelfde geld ‘slechts’ 252 pk heeft.
Maar het echt goede nieuws, is het verbruik. Tijdens vlotte autosnelwegritten klok je probleemloos af op een gemiddeld verbruik van 7 l/100 km. Tijdens onze hele testrit kwamen wij uit aan een gemiddelde van 7,4 l/100 en dat is - zijn prestaties in gedachte - erg straf.
Audi blijft met deze A7 een fantastische wagen in het aanbod hebben. De kleine aanpassingen zijn er vooral op vlak van het multimediasysteem dat ook van vandaag de dag nog steeds een van de beste in zijn segment is. Voor de rest houden de onberispelijke kwaliteiten van de A7 stand: z’n solide homogene en zelfzekere karakter maakt van hem een logische keuze voor wie in stijl en zeer comfortabel wil reizen. Deze biturbo voegt daarenboven extra pit toe aan de prestaties zonder een al te grote invloed te hebben op het verbruik.
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?