Testen

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s

We hebben er even op moeten wachten, maar de eerste elektrische Tesla-concurrenten van de klassieke merken zijn eindelijk daar. Welke van de twee is nu de beste: de Audi e-tron of de Jaguar I-Pace?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 maart 2019
  • Audi
Audi e-tron
  • Rijcomfort en interieurruimte
  • Afwerking en beschikbare uitrusting
  • Oplaadtijd
  • Degelijke prestaties
  • Hoog totaalgewicht
  • Autonomie bij vlotte rijstijl
  • Totaalprijs
Jaguar I-Pace
  • Explosieve prestaties
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Snedige voortrein en weggedrag
  • Afwerkingskwaliteit
  • Hoge gewicht
  • Lange oplaadtijd
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan
  • Totaalprijs

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s

Jaguar was de eerste om in Tesla’s voetsporen te treden met een elektrische SUV. De I-Pace kreeg al snel navolging van Audi. Diens e-tron rolt in ons land van de productielijn in Vorst, en past als SUV tussen de grote Tesla Model X en katachtige I-Pace. De e-tron is meer bepaald 4,90 meter lang, 22 centimeter langer dan de Brit en 15 centimeter korter dan de Amerikaan.

Op het eerste gezicht ziet de Jaguar er sensueler uit. Tenzij je kiest voor de futuristische achteruitkijkcamera’s (waar je zeker in het begin aan moet wennen) kiest de Audi voor klassiekere looks. Desondanks is de Duitser gestroomlijnder, en dat is belangrijk voor het rijbereik: hij heeft een Cx-waarde van 0,28 (0,27 met de cameraspiegels), tegenover 0,29 voor de Brit.

In beide gevallen is het koetswerk eigenlijk niet meer dan een simpele ‘verpakking’ rond het gigantische batterijpakket. De batterij van de e-tron is goed voor 95 kWh, die van de I-Pace voor 90 kWh. Maar omdat Audi een grotere veiligheidsmarge inbouwt, kunnen klanten in beide gevallen ongeveer dezelfde hoeveelheid energie gebruiken om zich te verplaatsen: 84 kWh.

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s
Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s

Afwerking en uitrusting: punt voor Audi

Beide concurrenten zijn beter afgewerkt dan de Tesla Model X. De materialen zijn aangenamer en de presentatie is verzorgder. Echt premiumterrein dus. De Jaguar kan de Audi goed volgen, maar de Duitser haalt het door enkele details. Zijn laadklepje sluit bijvoorbeeld automatisch als je de laadkabel uitgetrokken hebt, en de weergave van het infotainmentsysteem ziet er beter uit. Bovendien heb je meer en efficiëntere laadmogelijkheden: 11 kW standaard, optioneel 22 kW, en een snellader tot 150 kW. De Jaguar heeft een lader van 7 kW en doet aan snelladen tegen 100 kW. In alle gevallen heeft de I-Pace meer laadtijd nodig dan de e-tron.

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s
Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s
Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s

Comfort: punt voor Audi

Ondanks zijn compactere afmetingen hoeft de Jaguar I-Pace op praktisch vlak niet onder te doen voor de Audi e-tron. Het plaatsaanbod achteraan is ruim voldoende, al is de hoofdruimte beperkter door de aflopende daklijn. In beide gevallen beschik je over meer dan 600 liter aan kofferruimte en over een opbergruimte vooraan voor de laadkabel. Door zijn klassiekere looks is het zicht rondom wel beter in de Audi, en dan vooral het zicht schuin naar achter. Luchtvering maakt bij beide kemphanen het contact met de weg bijzonder comfortabel. Op de Audi is die standaard, bij de Jaguar betaal je € 1.607. De geluiddemping is in beide gevallen perfect.

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s
Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s
Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s

Motor: punt voor Jaguar

Beide auto’s hebben twee elektromotoren. Die zorgen voor perfecte trekkracht en grip door hun vierwielaandrijving, maar ook voor sportieve prestaties. De Jaguar is de krachtigste van de twee: 400 pk en 696 Nm, tegenover 360 pk en 561 Nm in de Audi. De e-tron beschikt wel nog over een boostfunctie wanneer je van ‘D’ naar ‘S’ schakelt (408 pk en 664 Nm), maar houdt de I-Pace niet bij. De Duitser zet 2.565 kilogram op de weegschaal, tegenover 2.133 kilogram voor de Brit.

Maar alles is relatief natuurlijk: zowel de e-tron als de I-Pace accelereren en hernemen in een oogwenk. Jaguar geeft 4,8 seconden op voor de sprint naar 100 km/u, Audi 6,6 seconden (5,7 seconden met de boostfunctie). Beide auto’s zijn begrensd op 200 km/u. Het lichtere gewicht van de I-Pace zorgt niet alleen voor betere prestaties, maar ook voor een iets lager verbruik. In beide gevallen mag je op een wisselend parcours in de winter rekenen op een verbruik van 28 tot 29 kWh/100 km en dus een reëel rijbereik van zo’n 300 kilometer. Met een lichtere rechtervoet hou je in de Jaguar iets meer dan 400 kilometer over, in de Audi iets minder dan 400 kilometer. Een zware rechtervoet deelt dat rijbereik door twee.

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s

Weggedrag: punt voor Jaguar

De Jaguar I-Pace rijdt zonder twijfel snediger dan de Audi e-tron, die er een gezapigere rijstijl op nahoudt. Dat merk je vooral aan de vooras. Dat maakt de e-tron niet minder aangenaam, maar de Duitser is niet zo dynamisch als de Brit. De plaatsing van de batterijen in de vloer zorgt in beide auto’s voor een optimale gewichtsverdeling tussen de assen en voor een laag zwaartepunt. Dat maakt deze massieve elektrische SUV’s minder plomp dan dat ze eruitzien. Met de luchtvering kun je in beide gevallen de rijhoogte ook aanpassen, waardoor je er ook een stukje mee kunt offroaden.

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s
Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s

Prijs: punt voor Jaguar

Jaguar zet zijn I-Pace in de catalogus vanaf € 79.380, tegenover € 82.400 voor de Audi e-tron. Zelfs met de optionele luchtvering blijft de Brit iets interessanter. Maar in beide gevallen gaat het zoals steeds om een vanafprijs, want met wat opties stijgt de prijs snel. Nog iets sneller bij Audi dan bij Jaguar. Beide modellen hebben rijkelijk uitgeruste lanceringsreeksen: de First Edition bij Jaguar (€ 103.440) en de Edition One bij Audi (€ 114.493).

Beide modellen zijn fiscaal natuurlijk interessant: in Vlaanderen betaal je niets (en krijg je zelfs een premie van € 2.000), in Brussel en Wallonië een jaarlijkse verkeersbelasting van zo’n € 80 en BIV van zo’n € 60. Zelfstandigen kunnen beide modellen in 2019 nog voor 120 procent fiscaal inbrengen, vanaf 2020 voor 100 procent.

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s
Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s

Besluit: winst voor Jaguar

Als je de punten optelt, dan haalt de Jaguar het nipt van de Audi. Hij is explosiever, dynamischer en financieel iets interessanter. De lichtere I-Pace heeft zijn verbruik ook iets beter onder controle. Dat neemt niet weg dat de e-tron meer overtuigt als het op laden aankomt, beter afgewerkt is (met enkele praktische details), en comfortabeler rijdt.

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace: duel tussen “klassieke” elektrische SUV’s

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km