Testen

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 20 mei 2022
  • Audi
Audi
  • Afwerkingskwaliteit
  • Uitstekende verhouding comfort/dynamiek
  • Eenvoudige en doeltreffende ergonomie
  • Prijs
  • Lange optielijst…
Tesla
  • Mussendorst
  • Prestaties
  • Binnenruimte
  • Superchargers…
  • Stevige ophanging
  • Afwerking kan beter

De eerste Tesla Model S kwam in 2012 op de markt, ondertussen al 10 jaar geleden! Vandaag beginnen de andere autobouwers ook in groten getale elektrische auto’s te bouwen. Maar kunnen ze de achterstand ten opzichte van de Amerikaanse gigant goedmaken? Dat wilden we checken door de Tesla Model Y Long Range en de Audi Q4 Sportback e-tron Quattro tegen elkaar uit te spelen. Moge de beste winnen!

Afwerking, uitrustingvoordeel voor Audi

Deze eerste overwinning voor de Duitser is niet meteen verrassend. Zijn tegenstander in dit duel staat immers niet bekend staat om zijn onberispelijke afwerkingskwaliteit. Pas op, aan boord van de Model Y zitten we allerminst in een low-end product! Bijna alle oppervlakken zijn bekleed met leer of Alcantara. En dan is er nog de futuristische stijl, met alle bedieningselementen samengebracht in het 15 duim grote centrale scherm. Maar de kwaliteit van deze materialen en een aantal grote kieren tussen delen van het interieur zijn niet op het niveau van de afwerking bij Audi. Die is gewoon onberispelijk. Bovendien behoudt de Q4, in tegenstelling tot zijn verwanten, de ID.4 en Enyaq, een klassiek dashboard met een echt instrumentencluster en fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Strak, eenvoudig en precies: de Audi is beter afgewerkt!





Qua opties zijn deze twee rivalen aan elkaar gewaagd, met twee uitzonderingen. De Duitse auto neemt de leiding op het vlak van connectiviteit! Hij biedt immers wel Android Auto en Apple CarPlay, zonder dat je daarbij een kabel moet inpluggen! Tesla dwingt je om zijn in-car systeem te gebruiken. Maar laten we eerlijk zijn, dat is niet echt een nadeel. Het systeem van Tesla is immers bijzonder responsief en zeer compleet. Bovendien maakt het Amerikaanse bedrijf deze 'achterstand' op een ander vlak goed. Een Tesla, dat is ook semi-autonoom rijden! Maar in Europa is het systeem lang niet zo efficiënt als in de Verenigde Staten. Daardoor is de adaptieve cruise control van de Audi nog comfortabeler! De Tesla kan dan wel zelfstandig van rijstrook veranderen, maar we hebben al beter gezien... En als er al wat verschillen zijn qua opties, dan zijn die niet voldoende om op dit vlak de overwinning aan één van de twee toe te kennen. De gewoon betere afwerking van de Q4 levert hem dus een eerste punt op.





Comfort: gelijkspel

De jarenlange ervaring van Audi in de autowereld is voelbaar achter het stuur. Ondanks zijn 2,2 ton en 21 duim grote velgen is de Q4 e-tron eerder soepel en gaat hij goed om met oneffenheden op de weg en verkeersdrempels. De Tesla, die is steenhard! En toch is dit niet de Performance uitvoering, die grotere 21-duims velgen heeft en een 10 mm lagere vering. Beiden worden elektrisch aangedreven en zijn erg stil, maar de Audi lijkt iets geruislozer. Het verschil is vooral te horen ter hoogte van de deuren, die in de Amerikaanse auto geen stijlen hebben, terwijl de Duitser die wel heeft. Dit geeft de Tesla zeker wat allure, maar gaat ten koste van de geluidsisolatie.





Als we het over comfort hebben, gaat het niet enkel om het comfort dat je aan het stuur voelt, maar ook om het gebruiksgemak. En daar is Tesla koning. Allereerst wat de bagageruimte betreft. Toegegeven, de Amerikaan is 163 mm langer. Maar zijn laadvolume is bijna twee keer zo groot: 854 liter koffervolume in de Model Y tegen 535 in de Q4! En vergeet niet dat de Tesla voorin ook een royale kofferruimte van 117 liter biedt! Onder de motorkap van de Audi is niet de minste opbergruimte... En dan is er nog het ongelooflijke netwerk van Superchargers. Ja, dat wordt langzaamaan opengesteld voor andere merken, maar het gebruiksgemak is gewoon voorbeeldig bij een auto van het merk zelf. Gelijkspel.





Motor: voordeel voor Tesla

Ja, Audi bouwt al heel lang auto's, maar die hadden niet altijd elektromotoren... En we kunnen je vertellen dat, in vergelijking met Tesla, het merk met de ringen op dit vlak nog het één en ander kan leren. De Q4 e-tron 50 Quattro is de krachtigste auto in het gamma! Hij beschikt over 220 kW of 299 pk, 460 Nm koppel en snelt vanuit stilstand naar 100 km/u in 6.2 seconden. Dankzij zijn 77 kWh batterij kan hij tot 490 km afleggen. Op papier is dat interessant, en niet zo ver verwijderd van wat Tesla biedt. Onze Long Range uitvoering heeft een totaalvermogen van 258 kW, of 351 pk, en haalt de 100 km/u in 5 seconden. Zijn batterij biedt een capaciteit van 82 kWh, wat hem een bereik geeft van 533 km.

In werkelijkheid lijkt de Model Y veel sneller dan de Audi! Vanuit stilstand word je in de Tesla letterlijk naar de 100 km/u gekatapulteerd! Tijdens de eerste meters word je in de zetels gedrukt. De Audi is dan weer soepeler, meer lineair. Zorgt dat voor een voordeel wat het rijbereik betreft? Niet echt... Na een stevige rondrit heeft de Duitse auto een heel redelijk gemiddeld verbruik van 18 kWh/100 km. Maar de Amerikaan doet het beter met slechts 15,4 kWh/100 km. Een indrukwekkend cijfer voor zijn grootte. Met wat berekeningen geeft dit een actieradius van 432 km voor de Audi tegen 538 voor de Tesla! Krachtiger, sneller en zuiniger: de Model Y gaat met de overwinning lopen in dit hoofdstuk.

Weggedragvoordeel voor Audi

Ook hier komen we tot dezelfde conclusie: Audi weet hoe je een goede auto maakt. De koetswerkbewegingen van de Q4 e-tron zijn goed onder controle en het stuurgevoel is goed. De besturing is niet te licht en niet te zwaar, en toont zich communicatief. In bochten blijft de SUV niet vlak, hij helt wat over zonder ooit de indruk te wekken dat hij te ver overhelt. Kortom, hij is leuk om mee te rijden.





De feedback van de Amerikaan is iets minder duidelijk. Zoals eerder aangehaald, verhindert de stevige vering elke rolneiging. De besturing is nauwkeurig en iets zwaarder dan in de Audi. Maar het ontbreekt hem aan informatieoverdracht tussen de wielen en het stuur. Het voelt net niet aan alsof je in de zetel een videospel te spelen, maar toch een beetje... De Audi is iets communicatiever en leuker om rond bochten te sturen, en neemt dus voorsprong.





Budget: voordeel voor Tesla

Laten we voor één keer beginnen met de Tesla, want wat de prijszetting betreft, kan het niet eenvoudiger. De Model Y Long Range wordt standaard geleverd voor € 66.970. Je kiest dan je lakkleur, wielen, interieurkleur en autonome rij-eigenschappen. Daarbij is er maar heel weinig keuze. Uiteindelijk kostte onze superuitgeruste auto € 80.070, waar we alleen nog een trekhaak aan kunnen toevoegen voor € 1.350.

Bij Audi zijn de keuzemogelijkheden bijzonder groot! Standaard begint de meest eenvoudige Q4 e-tron bij € 44.400. Niet slecht! Behalve dan dat die versie maar een maximaal rijbereik biedt van 341 km... Om aan de auto te komen zoals wij hem testten, moet je er eerst € 2.000 bijtellen voor het Sportback-koetswerk en dan nog eens € 14.360,01 voor de krachtigste aandrijving. En voor € 60.760,01 zijn er nog geen opties in de configuratie inbegrepen. Onze auto had met zijn prijs van € 79.239,00 nog een paar extra's kunnen gebruiken om hem boven de €80.000 te brengen.





Als we de balans opmaken, zijn onze Q4 e-tron en Model Y identiek geprijsd. Bij de Audi kan je nog hoger te gaan, terwijl het weglaten van de volledig autonome rijmogelijkheid in de Tesla een gemakkelijke besparing van bijna €4.000 mogelijk maakt. Het punt gaat dus naar de Amerikaanse auto (die ook minder verbruikt).

Conclusiegelijkspel

Ons duel kan als volgt samengevat worden: de Audi is een betere auto. Aan het stuur voel je de ervaring die het Duitse merk doorheen de jaren opbouwde. De Q4 e-tron is beter afgewerkt, comfortabeler en aangenamer in de bochten dan de Model Y. Maar een Tesla, dat is meer dan enkel het voertuig. Er zijn de updates die extra functies brengen, de community, uiteraard ook het Supercharger-netwerk, enz.

Bedankt aan First Horses voor het gebruik van hun faciliteiten.  

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km