Testen

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

SUV-coupés voortgestuwd door vette benzine-V8’s van 600 pk, is er iets meer politiek incorrect in dit tijdperk waar op elke gram CO2 wordt gejaagd?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 juli 2020
  • AUDI
AUDI Q8
  • Gezond en amusant weggedrag
  • Onberispelijke afwerking
  • Ruimte en moduleerbaarheid
  • Explosieve prestaties
  • Aanzienlijke afmetingen
  • Hoge totaalprijs
  • ‘logisch’ verbruik
BMW X6 M
  • Explosieve prestaties
  • "race" ambiance
  • Rauwe motor bij hoge toeren
  • Speels en sportief weggedrag
  • Aanzienlijke afmetingen
  • Hoge totaalprijs
  • ‘logisch’ verbruik
  • Zichtbaarheid rondom
  • Interieurruimte achteraan

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

In afwachting van de eerste elektrische modellen die door de handen van de tovenaars van de RS- en M-afdeling van Audi en BMW gaan (bij Audi is de e-tron er reeds als ‘S’) moeten de klassieke verbrandingsmotoren nog even de rol van sportieve vaandeldragers op zich nemen. De RS Q8 kiest voor de 4.0-V8 van het duo RS 6 Avant/RS 7 Sportback en belooft 600 pk en 800 Nm aan koppel. De BMW X6 M van zijn kant antwoordt met een 4.4-V8 van 600 pk en 750 Nm… Of 625 pk (maar nog steeds 750 Nm) in zijn hier voorgestelde Competition-versie.

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Afwerking en uitrusting: punt voor RS Q8

Gezien de positionering van deze twee mastodonten met een ‘basisprijs’ van meer dan 130.000 euro lijkt het normaal dat de afwerking in beide gevallen foutloos is. Toch is de sfeer aan boord zeer verschillend. Bij Audi blijft het design ‘klassiek’ en eigenlijk vrij gelijkaardig aan dat van de andere Q8-versies. De X6 M Competition duikt dieper in het sportieve bad, vooral met zijn rode knoppen. Maar door zijn meer verzorgde uitstraling en meer ergonomische dashboard geven we toch een puntje meer aan de sportieve SUV van Audi.

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie
Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie
Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Comfort: punt voor RS Q8

We willen eerst benadrukken dat beide bolides in hun respectieve meest beschaafde rijmodus indrukwekkend comfortabel zijn. Het is perfect mogelijk om ze dagelijks te gebruiken (als je voorbij het kolossale brandstofbudget en hun formaat in parkings kan kijken). Toch is de RS Q8 het meest overtuigend op het vlak van comfort. Hij behoudt een verbazingwekkend voorkomend wegcontact (ondanks de hier gemonteerde optionele velgen van 23 duim) en komt zeer veelzijdig voor de dag. Zo biedt hij veel meer ruimte achterin (achterin de X6 M voelt het heel benepen aan), is zijn koffer toegankelijker en is de moduleerbaarheid veel beter verzorgd (hij behoudt zijn verschuifbare achterbank).

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie
Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie
Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Motor: punt voor X6 M Competition

Met zo’n cavalerie onder de motorkap hebben geen van onze mastodonten ook maar enig probleem om de nek van hun inzittenden te martelen. Voor cijferfanaten vermelden we dat de Audi RS Q8 de 100 km/u aantikt na 3,8 seconden, de grens van de 200 km/u doorbreekt na 13,7 seconden en dat hij helemaal doorstoomt tot 305 km/u. De BMW X6 M Competition claimt respectievelijk 3,8 en 13,2 seconden voor dezelfde oefeningen en haalt 290 km/u. Los van deze cijfervergelijking blijkt de Beierse motor vooral levendiger en opwindender als je hem opjaagt. Of toch in deze Competitionversie van 625 pk bij 6.000 o/m, die nog een klein extra duwtje in de rug geeft bij het naderen van de rode zone. Het blok van Audi van zijn kant geeft al het beste van zichzelf vanaf 4.500 o/m. Dat vlakt de sensaties wat af (maar sensaties geeft hij wel degelijk) aan boord van de RS Q8. Voor het geval een van zijn kopers daar in geïnteresseerd zou zijn: zijn microhybridisering van 48V zou hem ook moeten helpen om bij een rustige rijstijl ietsje minder loodvrij te drinken.

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Weggedrag: gelijkstand

“Coureurs” zullen liever de BMW X6 M Competition uitwringen. Hij is snediger en reageert ook levendiger. Zeker wanneer je hem in zijn meest radicale modus zet, die meer koppel naar de achterwielen stuurt. Opgelet: in dat geval aarzelt hij niet om uit te halen. De RS Q8 van zijn kant maakt indruk door het verbluffende rijgemak. Zelfs in de meest radicale rijmodus blijft hij vooral voorkomend en doorgaans gemakkelijker in de hand te houden. Maar beide kolossen weten zich in elk geval verrassend levendig te tonen gezien hun formaat en gewicht. Een gelijkspel, dus.

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Prijs: gelijkspel

De Audi RS Q8 is bij ons verkrijgbaar vanaf 135.000 euro. De BMW X6 M van zijn kant vergt 134.000 euro, maar daar komt nog 13.550 euro bij voor het M Competition Pack, dat onder meer het vermogen op 625 pk brengt. Uiteraard krijg je zo maar een vage indicatie van het eindbedrag op de factuur, want in beide gevallen kan je nog fortuinen stukslaan op de vele opties en packs. Ter info: de RS Q8 die ons ter beschikking was gesteld had een totale catalogusprijs van 154.060 euro, terwijl de X6 M Competition afklokte op 161.320 euro…

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie
Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Besluit: winst voor RS Q8

De Audi RS Q8 wint deze kleine confrontatie dankzij een grotere veelzijdigheid. Hij is praktischer, ruimer en comfortabeler bij dagelijks gebruik zonder daarom echter toegevingen te moeten doen qua prestaties. De meest veeleisende bestuurders zullen echter de voorkeur geven aan het radicalere kantje van de X6 M, vooral dan in zijn Competition-uitvoering.

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 16.295
2020
15 km

Benzine, Manueel

€ 23.990
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 33.995
2021
5 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 31.290

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

lpg, Automaat

€ 69.995
2019
31.986 km
€ 44.990
2017
99.850 km
€ 32.998
2018
50.012 km

Diesel, Automaat

€ 24.998
2019
34.860 km