Testen

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

SUV-coupés voortgestuwd door vette benzine-V8’s van 600 pk, is er iets meer politiek incorrect in dit tijdperk waar op elke gram CO2 wordt gejaagd?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 juli 2020
  • Audi
Audi Q8
  • Gezond en amusant weggedrag
  • Onberispelijke afwerking
  • Ruimte en moduleerbaarheid
  • Explosieve prestaties
  • Aanzienlijke afmetingen
  • Hoge totaalprijs
  • ‘logisch’ verbruik
BMW X6 M
  • Explosieve prestaties
  • "race" ambiance
  • Rauwe motor bij hoge toeren
  • Speels en sportief weggedrag
  • Aanzienlijke afmetingen
  • Hoge totaalprijs
  • ‘logisch’ verbruik
  • Zichtbaarheid rondom
  • Interieurruimte achteraan

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

In afwachting van de eerste elektrische modellen die door de handen van de tovenaars van de RS- en M-afdeling van Audi en BMW gaan (bij Audi is de e-tron er reeds als ‘S’) moeten de klassieke verbrandingsmotoren nog even de rol van sportieve vaandeldragers op zich nemen. De RS Q8 kiest voor de 4.0-V8 van het duo RS 6 Avant/RS 7 Sportback en belooft 600 pk en 800 Nm aan koppel. De BMW X6 M van zijn kant antwoordt met een 4.4-V8 van 600 pk en 750 Nm… Of 625 pk (maar nog steeds 750 Nm) in zijn hier voorgestelde Competition-versie.

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Afwerking en uitrusting: punt voor RS Q8

Gezien de positionering van deze twee mastodonten met een ‘basisprijs’ van meer dan 130.000 euro lijkt het normaal dat de afwerking in beide gevallen foutloos is. Toch is de sfeer aan boord zeer verschillend. Bij Audi blijft het design ‘klassiek’ en eigenlijk vrij gelijkaardig aan dat van de andere Q8-versies. De X6 M Competition duikt dieper in het sportieve bad, vooral met zijn rode knoppen. Maar door zijn meer verzorgde uitstraling en meer ergonomische dashboard geven we toch een puntje meer aan de sportieve SUV van Audi.

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie
Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie
Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Comfort: punt voor RS Q8

We willen eerst benadrukken dat beide bolides in hun respectieve meest beschaafde rijmodus indrukwekkend comfortabel zijn. Het is perfect mogelijk om ze dagelijks te gebruiken (als je voorbij het kolossale brandstofbudget en hun formaat in parkings kan kijken). Toch is de RS Q8 het meest overtuigend op het vlak van comfort. Hij behoudt een verbazingwekkend voorkomend wegcontact (ondanks de hier gemonteerde optionele velgen van 23 duim) en komt zeer veelzijdig voor de dag. Zo biedt hij veel meer ruimte achterin (achterin de X6 M voelt het heel benepen aan), is zijn koffer toegankelijker en is de moduleerbaarheid veel beter verzorgd (hij behoudt zijn verschuifbare achterbank).

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie
Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie
Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Motor: punt voor X6 M Competition

Met zo’n cavalerie onder de motorkap hebben geen van onze mastodonten ook maar enig probleem om de nek van hun inzittenden te martelen. Voor cijferfanaten vermelden we dat de Audi RS Q8 de 100 km/u aantikt na 3,8 seconden, de grens van de 200 km/u doorbreekt na 13,7 seconden en dat hij helemaal doorstoomt tot 305 km/u. De BMW X6 M Competition claimt respectievelijk 3,8 en 13,2 seconden voor dezelfde oefeningen en haalt 290 km/u. Los van deze cijfervergelijking blijkt de Beierse motor vooral levendiger en opwindender als je hem opjaagt. Of toch in deze Competitionversie van 625 pk bij 6.000 o/m, die nog een klein extra duwtje in de rug geeft bij het naderen van de rode zone. Het blok van Audi van zijn kant geeft al het beste van zichzelf vanaf 4.500 o/m. Dat vlakt de sensaties wat af (maar sensaties geeft hij wel degelijk) aan boord van de RS Q8. Voor het geval een van zijn kopers daar in geïnteresseerd zou zijn: zijn microhybridisering van 48V zou hem ook moeten helpen om bij een rustige rijstijl ietsje minder loodvrij te drinken.

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Weggedrag: gelijkstand

“Coureurs” zullen liever de BMW X6 M Competition uitwringen. Hij is snediger en reageert ook levendiger. Zeker wanneer je hem in zijn meest radicale modus zet, die meer koppel naar de achterwielen stuurt. Opgelet: in dat geval aarzelt hij niet om uit te halen. De RS Q8 van zijn kant maakt indruk door het verbluffende rijgemak. Zelfs in de meest radicale rijmodus blijft hij vooral voorkomend en doorgaans gemakkelijker in de hand te houden. Maar beide kolossen weten zich in elk geval verrassend levendig te tonen gezien hun formaat en gewicht. Een gelijkspel, dus.

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Prijs: gelijkspel

De Audi RS Q8 is bij ons verkrijgbaar vanaf 135.000 euro. De BMW X6 M van zijn kant vergt 134.000 euro, maar daar komt nog 13.550 euro bij voor het M Competition Pack, dat onder meer het vermogen op 625 pk brengt. Uiteraard krijg je zo maar een vage indicatie van het eindbedrag op de factuur, want in beide gevallen kan je nog fortuinen stukslaan op de vele opties en packs. Ter info: de RS Q8 die ons ter beschikking was gesteld had een totale catalogusprijs van 154.060 euro, terwijl de X6 M Competition afklokte op 161.320 euro…

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie
Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Besluit: winst voor RS Q8

De Audi RS Q8 wint deze kleine confrontatie dankzij een grotere veelzijdigheid. Hij is praktischer, ruimer en comfortabeler bij dagelijks gebruik zonder daarom echter toegevingen te moeten doen qua prestaties. De meest veeleisende bestuurders zullen echter de voorkeur geven aan het radicalere kantje van de X6 M, vooral dan in zijn Competition-uitvoering.

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Audi RS Q8 vs BMW X6 M Competition: pure agressie

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Peugeot e-308, geen (groot) compromis

Test: Peugeot e-308, geen (groot) compromis

Naast benzine, diesel, mild hybride en plug-inhybride kan je de Peugeot 308 ook volledig elektrisch krijgen. Een variant die misschien wel de meest aantrekkelijke van allemaal is!

3,8 /5 Test: BMW 4 Reeks Gran Coupé, de praktische coupé

Test: BMW 4 Reeks Gran Coupé, de praktische coupé

Deze 4 Reeks Gran Coupé wil het beste van twee werelden: de look van een coupé en het praktische gemak van een berline met een achterklep. Maakt hij zijn ambities waar?

4,1 /5 Test: Tesla Model 3 Highland, hetzelfde maar (nog!) beter

Test: Tesla Model 3 Highland, hetzelfde maar (nog!) beter

De Tesla Model 3 krijgt een grondige facelift. Die gaat als Highland door het leven en voegt talloze belangrijke verbeteringen toe aan de elektrische berline.

3,6 /5 Test: Volkswagen Arteon Shooting Brake, sexy verhuiswagen

Test: Volkswagen Arteon Shooting Brake, sexy verhuiswagen

6 jaar na zijn lancering lijkt de Volkswagen Arteon geen dag ouder te zijn geworden; zeker als Shooting Brake. Koppel deze sexy lijnen aan een grote koffer en een mooie binnenruimte, en je krijgt een winnende combinatie, toch?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.000
2021
1.500 km