Testen

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

12 cilinders, 960 pk, 1.250 Nm aan koppel en… 8 deuren? Deel alles door twee en je bekomt ons supersportieve duel: BMW M3 tegen Audi RS5 Sportback. Maar wie komt als winnaar uit de bus?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 22 april 2021
  • AUDI
AUDI RS5
  • Erg goede prestaties
  • Gebruiksgemak en dagelijks comfort
  • Geluiddemping en comfort
  • Ongelooflijk efficiënt
  • Te clean?
  • Stevig prijskaartje
BMW M3
  • Ongelooflijke motor
  • Dagelijks bruikbaar
  • Leuke achterwielaandrijver
  • Discutabele stijl
  • Geluidisolatie
  • Stevig prijskaartje

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

In 1986 introduceerde BMW een kleine bom in de autosector: de M3. Een paar jaar later besliste ook Audi toe te treden tot de arena van de sportieve auto’s, maar dan met een break: de RS2. Na bijna 30 jaar is de Duitse titelstrijd verbetener dan ooit. Dat bewijst deze confrontatie tussen de M3 en de RS5 Sportback: twee ‘praktische’ berlines, allebei met een automaat en een zescilinder in de neus. Zet je schrap voor een ultrasportief duel!

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders
Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Afwerking en uitrusting: punt voor BMW

Op dit domein is Audi kampioen, met interieurs boordevol technologie en een afwerking die als referentie kan gelden. De RS5 wijkt niet van de regel af, zeker niet met het stuurwiel in alcantara uit onze testwagen. BMW zat niet altijd op hetzelfde niveau, maar heeft zijn achterstand ingelopen in het interieur van deze M3: schermen waar je maar wil en een foutloze afwerking. Qua afwerking is dit dus een gelijkspel. Voor de uitrusting hebben beide modellen een eindeloze optielijst, waar je echt alles in vindt. Dus alweer gelijkspel. Maar de ‘personaliseerbare’ rijervaring van de M3, waarmee je zelfs de interventiedrempel van het ESP bij een sportieve rijstijl en de bekrachtiging van het rempedaal kan instellen, maakt het verschil met de RS5. Qua functionaliteit loopt de BMW dus een heel klein beetje uit op de Audi.

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Comfort: punt voor Audi

Geen van deze twee auto’s is enkel ontwikkeld om de kerbstones te gaan aantikken op een circuit. Neen, ze zijn ook dagelijks bruikbaar. Ze hebben allebei een volwaardige achterbank waar volwassenen eenvoudig een plaats vinden. Door zijn bijzondere vormen is het iets lastiger om achterin de RS5 in te stappen. Maar hij herpakt zich op praktisch vlak met zijn grote kofferklep, die de toegang tot de bagageruimte vereenvoudigt. De uitkomst is ook hier weer krap, maar de overwinning gaat uiteindelijk naar de RS5 dankzij de gewoon veel betere geluiddemping.

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders
Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders
Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Motor: punt voor BMW

Onder de groene motorkap van de RS5 ligt een V6-biturbo van 2,9 liter, die 450 pk en 600 Nm aan koppel doorgeeft aan quattro-vierwielaandrijving via een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling waarvan alleen de mensen van Audi alle geheimen kennen. Het geheel kogelt de auto naar de 100 km/u in 3,9 seconden.

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Onder de zwarte motorkap van de M3 Competition ligt een zescilinder in lijn, eveneens met twee turbo’s en een inhoud van drie liter. Hij ontwikkelt 510 pk en 650 Nm aan koppel, die hij op de achterwielen loslaat. Ook hij tikt de 100 aan na 3,9 seconden.

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Deze motor is identiek aan die in de recent geteste M4, maar wordt nog wat krachtiger wanneer hij aan de ZF-achttrapsautomaat is gekoppeld. In tegenstelling tot de Audi (en de vorige generatie van de M3) heeft deze versnellingsbak een koppelomvormer. Deze automaat schakelt minder ‘doortastend’ dan de robotbak van de Audi, maar het karakter van de zes-in-lijn bezorgt de M3 toch een voorsprong. Het koppel is reeds bij heel lage toerentallen beschikbaar en daarna lijkt deze motor maar één ding te willen: zo snel mogelijk naar de rode zone sprinten. Opgelet: ook de V6 van de Audi is bijzonder indrukwekkend. Hij katapulteert de RS5 echt vooruit. Hij voelt alleen wat meer ‘afgevlakt’ aan.

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders
Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Weggedrag: gelijkspel

Met zo’n knappe motoren beleef je aan het stuur veel plezier. Maar het is wel een ander soort plezier. De RS5 is verbluffend efficiënt, als een scalpel. Autoliefhebbers weten dat sportieve Audi’s doorgaans naar onderstuur neigen. Maar die boodschap is duidelijk niet bij de RS5 doorgedrongen. De voortrein maakt indruk en hij wisselt bliksemsnel van richting.

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Ook de M3 is even fel als het oranje van zijn interieur. Hij laat zich beter vergelijken met het soort werktuigen dat je in het bos zou gebruiken (zoals een bijl) dan in een operatiekamer. Hij is speelser en gaat wat wilder oversturen. Hij kan efficiënt zijn, maar maakt vooral indruk door zijn vermogen om te driften en het gemak waarmee hij dan nog beheersbaar blijft. Je moet zelfs geen coureur zijn, want de eerder vermelde afstellingen van het ESP maken het mogelijk om de toegelaten drifthoek zelf te bepalen. Een scalpel of een hakbijl? Wij kunnen niet kiezen…

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Prijs: gelijkspel

De M3 begint bij 84.750 euro, maar dan met een manuele versnellingsbak en 480 pk. Voor de 30 pk extra en de automaat van de Competition moet je minstens 91.950 euro neertellen. De RS5 van zijn kant staat in de prijslijst voor 92.400 euro. Over een verschil van 500 euro gaan we niet moeilijk doen, temeer omdat de eindeloze optielijst beide auto’s heel vlot over de grens van de 100.000 euro laat wippen. En je moet ze niet alleen betalen, maar ze moeten ook drinken. Het klopt wel dat ze allebei genoegen namen met zo’n 8 l/100 km (zelfs nog iets minder in de RS5) na een dikke 100 kilometer op de snelweg met de snelheidsregelaar op 120 km/u, maar eens je het gas intrapt op een bochtige weg (om over het circuit te zwijgen) zwijgen we liever zedig over het verbruik… Laat ons gewoon zeggen dat het dan eenvoudig verdriedubbelt zonder dat je de boel moet forceren. Kortom, ermee rijden is even duur als ze kopen. Maar je kiest deze auto’s met je hart…

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Besluit: winst voor BMW

De uitkomst van dit zeer sportieve en nipte duel is dat de M3 een duimbreedte voorsprong heeft. Door zijn iets meer instelbare rijgedrag en zijn motor die overloopt van het karakter laat de Beier de RS5 achter zich. Hoewel die laatste een betere geluiddemping geniet en adembenemend efficiënt is, bleek hij iets ‘sterieler’. Trouwens: voor het eerst zal de M3 ook verkrijgbaar zijn in een kleedje dat nog beter aangepast is aan gezinnen en dat rechtstreeks in het vaarwater van de RS4 komt. Een revanche met de breakversies dringt zich dus op…

Audi RS5 Sportback vs BMW M3 Competition: voor zeer (zeer) gehaaste ouders

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.998
2021

Benzine, Manueel

€ 19.998
2021

Benzine, Manueel

€ 16.295
2020
15 km

Benzine, Manueel

€ 23.990
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 14.950
2018
35.575 km

lpg, Automaat

€ 69.995
2019
31.986 km
€ 44.990
2017
99.850 km

Benzine, Manueel

€ 16.248
2018
8.579 km