Testen

Vorstelijk

In de wereld van de GT’s, slaat het Britse rijk terug! Door zijn gamma naar beneden uit te breiden met de Continental GT V8, biedt Bentley ons een instapticket in de wereld van topcomfort en prestige. Jaguar klimt dan weer op de ladder met zijn XKR-S, een supersportieveling met rijke kleuren die de onoverwinnelijk gewaande concurrentie moet onttronen. Een ontmoeting tussen twee titanen.

  • Piette François
  • 23 juli 2012
  • Bentley
Bentley Continental
  • Uitstraling
  • Hogere prijs
Jaguar Continental
  • Motorklank
  • Ruimte achteraan
  • Verbruik

Filosofische kwestie

Lang geleden (misschien wel té lang) leek Bentley zo ver boven de rest verheven dat het zijn motoren nooit zou moeten afzwakken om ecologische redenen. Wat te denken van een twaalfcilinder in W meer meerdere turbo’s en een cilinderinhoud rond zes liter? Groene jongens beven ervan maar ook enkele klanten, die afgeschrikt worden door de kosten voor zo’n mechaniek, die steeds exorbitanter worden. De tijd is dus gekomen om het gamma aan te vullen met deze V8, die de wereld van Bentley toegankelijker maakt. 

Jaguar heeft van zijn kant de sportiviteit van zijn bolides geregeld opgekrikt maar zonder ooit de GT-filosofie te verliezen. De XKR is te rustig? Dat vonden ze misschien wel bij Jaguar zelf, want met deze S-versie wordt de XKR echt een wild beest. Het vermogen stijgt tot 550 pk, het onderstel werd verfijnd en, nog spectaculairder, de presentatie gaat in de richting van rock-‘n-roll.

Als Bentley afdaalt en Jaguar klimt, kruisen ze dan elkaar? Neen, integendeel zelfs maar het maakt ze meer complementair dan ooit. 

Voorsmaakje

Het is niet omdat Bentley zakt van een W12 naar een V8 dat er nu plots een bloemetje naast het merklogo prijkt om de ecologische verdiensten van het model te prijzen. De V8-versie onderscheidt zich nochtans door zijn uitlaat, radiatorrooster, rood merklogo en bumpers.
Bij Jaguar is de behandeling veel brutaler. Het wordt zelfs een beetje provocatief: een overbemeten achterspoiler, specifieke velgen, agressieve luchtinlaten en, kers op de taart, de koetswerkkleur French Racing Blue die even discreet is als een politicus in verkiezingstijd.

Sfeer

In het interieur van de Jaguar is de folklore al heel wat minder …  Alleen de kuipzetels, de blauwe stiksels en enkele logo’s herinneren aan de exclusiviteit van dit beest. Voorts voel je je goed in een wereld die van de vloer tot het dak zwart is, dankzij elegante materialen en een doeltreffende ergonomie. De lage rijpositie maakt de bedoelingen van dit beest duidelijk. Laat je vrienden echter niet achterin kruipen, want de ruimte er even krap als in een brievenbus.  

In de Bentley verandert de sfeer radicaal. Je zit veel hoger en de rijpositie is traditioneler. En de sfeer … die is even verrukkelijk als in een Brits theesalon. Aluminium, leder, knoppen met chroom, verfijnde tellers: de Jaguar lijkt plots een doorsnee stadswagen. Je blijft het instrumentenbord bewonderen. En bovendien is het in de Bentley perfect mogelijk om twee (volwassen) passagiers te vervoeren achterin in goede omstandigheden met voldoende ruimte. Toch merken we enkele fouten op: een navigatiesysteem met verouderde graphics en enkele minderwaardige kunststoffen. 

V8 turbo vs. V8 compressor

Als wapen kiezen onze twee hoofdrolspelers van vandaag een V8 met drukvoeding. Maar terwijl Bentley een paar turbo’s plaatst om zijn V8 te doperen, vertrouwt Jaguar op een edele compressor. Uiteindelijk lopen de cijfers niet ver uiteen. De transmissie gebeurt met een automatische versnellingsbak met zes versnellingen in de XKR-S en acht in de Continental. Maar om geen mal figuur te slaan verdeelt Bentley het koppel over de vier wielen terwijl de Jaguar een strikte achterwielaandrijver blijft.  

De Bentley is uitgerust met een vierliter V8 ontwikkeld door Audi met een vermogen van 507 pk en een koppel van 660 Nm. Om het verbruik te verminderen, snijdt de V8 de helft van zijn cilinders af als de bestuurder rijdt met een lichte voet. Deze Bentley draait soms dus op vier cilinders.

Shocking?

Bij Jaguar loopt de cilinderinhoud op tot vijf liter. Het geheel levert een luttele 550 pk en 680 Nm koppel. Het voordeel lijkt dus niet buitengewoon tot je het gewicht in beschouwing neemt: 1,8 ton voor de Jaguar en 2,3 ton voor de Bentley.

Jacht vs. Offshore

De Bentley is het jacht van de autowereld. Een hemelse stilte, een heerlijke sfeer, een symfonische stereo en een absoluut verbluffend comfort. Zelfs de meest banale weg wordt een cruise dankzij de ophanging die zachtjes met de passagiers wiegt. De automaat zorgt voor soepele acceleraties, die geleidelijk verlopen. Je merkt zelfs niet wanneer de motor of acht dan wel vier cilinders draait.

Tegenover deze allures heeft de Jaguar minder te bieden: de ophanging filtert droger en de soepelheid van de kuipzetels laat te wensen over in vergelijking met de fauteuils van de concurrent. Nochtans is de Jaguar ook in staat om te cruisen, terwijl je geniet van de comfortuitrusting en het rauwe geluid van de V8.

Elton John of Lady Gaga?

Ga je de zaken forceren, dan worden de rollen omgedraaid. De V8 van de Bentley gromt zachtjes met een diepe toon, vorstelijk zoals de Britse adel. Er is een duidelijke, krachtige duw maar niet indrukwekkend. Het hoge gewicht en de automaat bedaren de gemoederen. In bochten is het nog flagranter: de Bentley rijdt evenwichtig maar is ook inert, en dat voel je in bochten of tijdens het remmen. Deze edele Lady accepteert een snel tochtje maar houdt er niet van om door elkaar geschud te worden. Dat past niet bij haar stand …

De Jaguar komt pas echt tot uiting bij een verhoogd ritme: de V8 klinkt metaalachtig, de acceleraties zijn viriel, de automaat schakelt snel en geeft een scheut gas bij het terugschakelen. Het spektakel is verzekerd, ook in bochten, waar het speelse evenwicht de bestuurder verplicht om zijn rechtervoet in bedwang te houden. Levendig en snedig verteert de Jaguar gewichtsverschuivingen. Hij gedraagt zich als een ballerina. Maar let op dat je het niet te ver drijft in de regen: ook de achterkant is levendig.

Andere sfeer …

Een exclusieve Jaguar levert een prijs van 132.900 euro op. Een stevig bedrag en niet alles is inbegrepen: de achteruitrijcamera, de verwarmde voorruit, de meesturende koplampen, de bandendrukcontrole, … Allemaal opties waarvoor je nog moet bijbetalen. Qua verbruik is de V8 vrij gulzig: ongeveer 14 l/100 km bij een normale rijstijl tot 20 l/100 km bij een verhoogd tempo met een beetje stads- en fileverkeer.

Zakken in het gamma betekent ook zakken in prijs, maar dat wil niet zeggen dat het toegankelijk wordt. De Bentley Continental GT V8 kost … 167.851 euro en dat loopt gemakkelijk op tot bijna 200.000 euro door enkele opties aan te kruisen. En het verbruik? De nieuwe V8 lust wel een slok bij een sportieve rijstijl (16 l/100 km) maar stelt zich tevreden met ongeveer 12 l/100 km bij een gewone, vlotte rijstijl.

Conclusie

Het is moeilijk om een neutrale vergelijking te maken van twee tegengestelde karakters: de Bentley is het intercontinentale vlaggenschip bij uitstek. De V8 doet geenszins afbreuk aan deze schitterende machine (de prestaties blijven het merk waardig) en zorgt uiteindelijk voor een comfortabel rijbereik.

De Jaguar is provocerender en ludieker. Deze S geeft de auto een sterk karakter, waar niet altijd gemakkelijk dagelijks mee te leven valt. Maar de motor is explosiever en het chassis snediger dan ooit. 

Indien je de middelen hebt, twijfel dan niet: een Continental voor tijdens de week en een XKR-S voor in het zonnige weekend. De keuze van een koning. Of koningin in dit geval.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Bentley.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km