Testen

Modern en traditioneel

 

Was je ontgoocheld in de Arnage, het vorige vlaggenschip van het edele merk uit Crew? Geen probleem, Bentley biedt nu een moderne interpretatie aan: de Mulsanne. Maar opgelet: modern wil niet zeggen dat er geen plaats meer is voor traditie. De mythische cilinderinhoud van het hart van deze machine maakt dat meteen duidelijk.

 
  • Piette François
  • 30 maart 2012
  • Bentley
  • 249 weergaven
Voor- en nadelen
  • Ambachtelijke afwerking bijna op maat
  • Niet te ontkennen charisma
  • Ruimte binnenin
  • V8-motor altijd beschikbaar
  • Verhouding weggedrag/werkingscomfort
  • Aanzienlijke afmetingen
  • Demping van rij- en stroomlijngeluiden
  • Elitaire prijs
  • Gigantisch verbruik

 

Indrukwekkend

De test begint goed: tegenover zo’n auto voelen we ons een kleine jongen. Met een lengte van 5,60 meter maakt de Mulsanne indruk, zelfs bij stilstand. En dan spreken nog niet over zijn charismatische voorkant, geïnspireerd op de Bentley Type S uit 1950 en gedomineerd door het indrukwekkende radiatorrooster geflankeerd door ronde koplampen. De lijnen van de Mulsanne vloeiden uit de pen van onze landgenoot Dirk Van Brackel en bekennen meteen kleur door moderne accenten te koppelen aan nostalgische rondingen. Deze voortdurende wisselwerking tussen de edele afkomst en de technologie kenmerkt dit nieuwe vlaggenschip.

Terwijl de vroegere Arnage (eigenlijk een oude Rolls-Royce met ander koetswerk) stond voor edelheid en de Continental-familie (die veel onderdelen overneemt uit de rekken van Volkswagen) synoniem is voor technologie, biedt de Mulsanne een geslaagde mix van beide genres. We vinden deze zorg om moderne technieken (zoals  aluminium voorvleugels) te combineren met vakmanschap (de voegen tussen de stalen koetswerkpanelen zijn handwerk) op alle niveaus van het ontwerp. Gevolg: het duurt negen weken voor een Mulsanne van de productielijn rijdt. Zo’n lange productietijd is uitzonderlijk geworden in tijden van massaproductie.      

Eindeloze motorkap

De prijs van deze vierwieler (meer dan 300.000 euro zonder opties) spookt nog door mijn hoofd als ik vertrek. Het is duidelijk dat ik dubbel moet opletten om dit chique koetswerk niet te beschadigen. Maar ik moet toch even gewoon worden aan de ongewone afmetingen van dit model: op het eerste kruispunt dat ik tegenkom, steekt de motorkap al voor de helft over het kruispunt wanneer ik stop! Onder de uitgestrekte kap ligt een juweeltje dat met de hand gebouwd wordt: de aloude 6,75-liter V8.

Om de traditie van de limousines van het Britse merk, sinds 1998 deel van de Volkswagen-groep, in ere te houden, weerstond Volkswagen aan de drang om een modernere of kleinere eigen motor voor te stellen. Zelfs al behoudt de V8 de cilinderinhoud van de traditionele, meest mythische producten uit Crewe, toch onderging deze motor een verjongingskuur. Hij krijgt frisse lucht van twee turbocompressoren, ontwikkelt 512 pk en heeft enorme reserves dankzij het koppel van meer dan 1.000 Nm. Met 2,5 ton in lege toestand speelt de Mulsanne in de klasse van de zwaargewichten, maar hiermee komt hij toch ruim toe.  

Diesel?

De eerste blik op de ‘dansende’ tellers zorgt voor een verrassing: de rode zone van de motor begint al bij 4.500 tr/min zoals bij een diesel. Dit gezegd zijnde, is het helemaal niet nodig om hoge toeren op te zoeken om in je zetel gedrukt te worden. Het maximumkoppel is al beschikbaar vanaf 1.750 tr/min en voel je bij wijze van spreken al in vrijloop. Gekoppeld aan deze aloude mechaniek speelt de nieuwe achttrapsautomaat van ZF zijn rol uitstekend. Je vergeet gewoon dat je ook zelf kunt schakelen met paletten achter het stuur. Nochtans is ook dit een karaktertrek van de Mulsanne: een comfortabele, genietbare limousine op de plaatsen achterin die op verzoek verandert in een sportieveling op de bestuurderspost.     

Natuurlijk wordt hij niet omgetoverd in een sportwagen als je de pneumatische ophanging instelt op ‘sport’. Maar afgezien van de iets te lichte stuurbekrachtiging, is dit vlaggenschip verbazingwekkend dynamisch als je tempo opvoert. Maar let op het verbruik! Bij de minste aanraking van het gaspedaal drinkt de Bentley benzine zoals Schotse lord whisky en bij een vlotte rijstijl loopt de tank van 96 liter snel leeg.

Bestuurder

“Rij maar naar huis, James!” Wie heeft er nooit van gedroomd om dit eens te kunnen zeggen terwijl je in de watten wordt gelegd in zachte lederen zetels? Het is dan ook achterin dat ik deze uitzonderlijke test besluit. Eerste vaststelling: tegenover de vorige Arnage verbeterde de beenruimte aanzienlijk (gelukkig maar, met een wielbasis van 3,25 meter). Toch heb je niet echt meer plaats dan in een verlengde Audi A8.

Maar de sfeer is zeer verschillend. Verfijnder, met de mix van hout, leder en chroom die vakmanschap uitstraalt. Een minpuntje bij het ervaren van dit exclusieve moment: de demping van rij- en stroomlijngeluiden had voor een limousine van dit kaliber iets beter gekund. Of is het mijn onderbewustzijn dat koste wat het kost een excuus zoekt zodat ik geen bestelbon zou tekenen en drie generaties in de schulden zou steken aan het einde van de test?

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

Golf R 20 Years: de krachtigste productie-Golf ooit

De 20ste verjaardag van de Golf R32 verdient een beperkte reeks, niet?

Honda hint naar volgende CR-V

Honda hint naar volgende CR-V

En begint met een reeks afbeeldingen van de eerste plug-inhybride van het merk.

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Vergeten concept: Dino 206 P Berlinetta Speciale, het model dat een revolutie ontketende in Maranello!

Tot het begin van de jaren ‘70 bleef Enzo Ferrari halsstarrig weigeren om een auto met motor centraal achterin te verkopen onder zijn eigen naam. De auto die op dat vlak een revolutie aankondigde, was deze Dino 206 Berlinetta Speciale uit 1965!

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

Top 5 van de meest memorabele Volkswagen Touareg-modellen

De VW Touareg viert zijn 20ste verjaardag! Daarom besliste VROOM.be om terug te blikken op de meest markante versies van dit model met heel wat records achter zijn naam.

Aanbevolen tests voor jou

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,8 /5 Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Na een eerste kennismaking in het Zuiden van Frankrijk zitten we opnieuw aan het stuur van de Peugeot 308. Dit keer gaat het om een break die voorzien is van een 130 pk sterke diesel. Zal de Française ook in deze configuratie indruk op ons kunnen maken?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Automaat

€ 23.250
2017
84.908 km