Testen

Net wat nodig is

De 118i versie kwam eind 2004 aan om de offerte van de 1 reeks te vervolledigen. Een motorisering die aantoont dat BMW evenwichtig kan spelen tussen plezier en verstand. Inderdaad, deze 1 reeks vertoonde karakter, maar ook héél wat discipline.
  • Piette François
  • 21 september 2005
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Leuk weggedrag
  • Lijn
  • Soepelheid
  • Verbruik
  • 3de achterplaats
  • Geen 6de versnelling
  • Opties & prijs

Men dacht dat "compromis" een typische Belgische sport was. BMW toont ons aan met de 118i, dat het ook een Beierse specialiteit is. Behalve dat we hier geen onbevredigde personen hebben, maar wel volledig tevreden. Waarom? Wij geven u hieromtrent verdere uitleg.

Troosten

Dankzij onze vorige testrit van de 118d en de 120i, weet men dat de enige kleine BMW, in haar segment, de achterwielaandrijving bezit. Deze technische keuze, geeft pep aan de besturing, maar schrikt er ook sommige mee af, zeker met een sterke motorisering. Nochtans zal de BMW niet zomaar als een tol draaien, het onderstel en de elektronica (stabiliteitscontrole en aandrijving) zullen maken dat ze braafjes op rails blijft rijden. Niettemin, als het vermogen er werkelijk is, voelt men lichtjes het achterstel slippen en zeker op natte wegen. De 118i heeft de bekwaamheid om deze situatie te vermijden, indien men ze niet uitdaagt. Want uiteindelijk is de motor van 129 pk niet te sterk, maar ook niet te zwak.

4 cilinders

De motorblok, van 1995 cm³ met 4 cilinders en 16 kleppen, ontwikkelt 95kw / 129 pk. Bovendien, beschikt de BMW 118i van dezelfde technische snufjes dan haar 120i-benzine zus. Men spreekt hier van de totale variabele bediening van de ventielen zonder verstikkingskleppen (Dubbele Vanos met Valvetronic). Voor de versnellingsbak had men enkel recht op een manuele bak met 5 versnellingen, maar op de catalogus bestaat nu ook een automaat met 6 versnellingen. Deze versie laat de maximale snelheid toe van 208km/u en een overgang van 0 naar 100km/u in 9,4 seconden. De 118i blijft dus een sportieve, maar een brave sportieve wagen. De opstoot is evenmin moeizaam met een koppel van 180 Nm beschikbaar aan 3250tr/min.

Zacht

Deze motorisering vertoont zich ook zuiniger dan de 116i met een gemiddeld gemengd verbruik van 7,3 liters (CO2-uitstoot van 176g)… wetend dat men geen moeite zal moeten vertonen om de motor even te pushen of tijdens een inhaalpoging. Zoals eerder geschreven is dit een uitstekende getroffen vergelijking. Meer, de 1-reeks heeft stijl. Het plezier wordt geëvenaard als met uit de wagen stapt of wanneer men haar voor onze deur ziet staan. Jammer dat het moeilijk wordt om er met drie achteraan in te kruipen. Maar ja, deze 118i heeft een kenmerkend trekje dat aantrekkelijk wordt voor onze vrouwelijke klanten… zelfs al wordt een budget van 22.000 euro’s – zonder de opties – duur voor een tweede wagen. Luxe, dus. Maar dit gezegd zijnde, heeft de 118d 1-reeks, de beste verhouding prijs-kwaliteit.

© Olivier Duquesne

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km