Testen

Betere prestaties, lager verbruik

We kennen de 1-reeks als een kleine, compacte wagen, die nu ook als driedeursversie gepresenteerd wordt. Met zijn deuren zonder omlijsting lijkt hij een beetje op een coupé en krijgt hij een wat exclusievere toets. Maar dit is niet de enige nieuwigheid. Dankzij het beruchte “Efficient Dynamics” krijgen de motoren meer kracht maar daalt het verbruik.
  • Piette François
  • 22 oktober 2007
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Ergonomie
  • Prestaties
  • Rijplezier
  • Rijpositie
  • Verbruik
  • Wegligging
  • Gepeperde tarieven
  • Irriterende i-drive & bediening van de pinkers
  • Ruimte achteraan
  • Spaarzame uitrusting

Stijl

Verwrongen voor sommigen, agressief voor anderen, maar de mening over deze 1-reeks zijn vrij uitgesproken. De lange motorkap, het nogal korte en gedrongen achterste en de wielen op de vier hoeken geven het model een eigen karakter. Niet ieders smaak, maar over smaken en kleuren...

Motorisering

De 2 liter diesel ziet zijn vermogen oplopen tot 177 pk. Een fenomenale waarde voor een dieselmotor van deze cilinderinhoud. En waarde die, dankzij een dubbele turbo, in de 123d zelfs naar 203 pk stijgt. Voor wie dit van het goede wat teveel is, vindt in de catalogus de 118d met (een fiscale interessante versie) 136 pk of met 143 pk.

Maar met de Belgische wetgeving in gedachten kan de mechaniek van de 120d op gewone aanvraag op 163 pk afgesteld worden. Een verschil van 14 pk, haast onmerkbaar op de baan. Maar wel een serieuze besparing wat betreft BIV. Ons testexemplaar was zo een aangepaste versie. Het koppel van 350 Nm aan 1.750 rpm blijft onveranderd.

Alle 1-reekmodellen met 4-cilindermotoren zijn voorzien van het Efficient Dynamics systeem, waarin bvb het “brake recovery” dat toelaat om energie te recupereren tijdens het remmen. Ons testexemplaar was echter van in optie verkrijgbare automatische bak voorzien, waardoor jammer genoeg de “start and stop” functie weg valt, die het verbruik in bebouwde nog vermindert.
Tijdens het gebruik toont de motor graag zijn sportieve ziel. Hij is erg soepel en aarzelt geen minuut om op alle regimes fors te hernemen! Met zijn zachte maar snelle overgangen levert de automatische 6-bak een grote bijdrage tot deze goede indruk. Terwij hij kalm en intelligent schakelt in de normale mode, wordt het beheer scherper in de sport mode, met zelfs terugschakelen tijdens het remmen. Dit is werkelijk een pareltje. Daarenboven ging het gemengd verbruik van dit bommetje niet boven de 7 liter, wat een uitstekend resultaat is voor de geleverde prestaties.

Weggedrag

De 1-reeks is de enige compacte achterwielaandrijver van de markt maar dat belet hem er niet van om heelwat rijplezier te bieden en dit vooral op kronkelige baantjes. Het rijgedrag is evenwichtig, veilig en doeltreffend en beantwoordt prompt de commando’s van je handen en de rechtervoet. Natuurlijk dien je op doorweekte wegen diezelfde rechtervoet wat te temperen, zoniet zal je gauw enkele vrije figuren maken, maar het (ontkoppelbare) ESP systeem houdt een oogje in het zeil. Om ide baan te volgen kan je betrouwen op een elektrisch bekrachtigde stuurinrichting die enkel complimenten verdient voor zijn nauwkeurigheid en uitstekend evenwicht. De remmen zijn doeltreffend en krachtig, dus op hetzelfde niveau van de prestaties.

Comfort

De 1-reeks wordt, als degelijk Duits product, nogal hard afgeveerd... inbegrepen de zetels. We spreken hier over een gans ander comfort als dat van de Franse merken. Ook hier moet je dus kiezen…
De ergonomie is typische BMW met ideaal geplaatste bedieningen die erg natuurlijk in de hand vallen. Enkel de i-Drive is nog altijd even moeilijk te gebruiken.

Een speciale melding voor de rijhouding die zulke ruime afstelmogelijkheden bezit dat je zelfs van dicht bij de grond tot vlak tegen het plafond kan zetten... De leefruimte binnenin is héél goed vooraan en logischerwijze iets krapper achteraan. De toegang naar achteren is trouwens niet van de gemakkelijkste. En het volume van de koffer is voor zijn categorie eerder middelmatig.

Tarieven en uitrusting

Hier wordt het dus spannend. Om zich het plezier te kunnen verschaffen met een evenwichtige en concurrerende achterwielaandrijving te rijden moet je 27.100 € spenderen... Oeps, een pil die bitter is om te slikken! Voor deze prijs biedt BMW wel 16-duims velgen, het ESP met antislip systeem, de boordcomputer of nog de radio CD... Groot tekort is wel de airconditioning die in optie blijft!

En qua opties zijn de mogelijkheden erg uitgebreid! We beginnen dus met de airco met 1.000 € voor een manuele en 1.565 € voor de automatische versie. Daarna komt de cruise-control voor 265€ en het PDC systeem dat je voor 430 € van allerlei deuken behoedt, terwijl je 470 € kwijt bent aan 17-duims velgen. Het open dak kost je 1.000 € en de uitstekende automatische versnellingsbak laat de rekening met 2.140 € oplopen. En wat de GPS aangaat, daar liggen de prijzen tussen 1.865 en 2.595 €.
 
Besluit

Deze BMW 1-reeks is ongetwijfeld de meest aangename compacte wagen om mee t. Met zijn duivelse prestaties en uitstekende wegligging toont hij zich erg levendig en laat hij een frisse wind door het segment waaien. Opmerkelijk zijn daarbij de inspanningen van BMW in het bekomen van lage verbruikscijfers bij hoge prestaties. Jammer dan ook, dat de te betalen prijs ook hoog ligt...

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km