Testen

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

De derde generatie van de 1-Reeks luidde de overstap op voorwielaandrijving in voor de compacte BMW, maar ook de terugkeer van het sportieve logo “ti”. Leidt de herrijzenis van dit legendarische logo tot ongerustheid bij de oervader van het segment?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 22 juni 2021
  • BMW
  • 1.542 weergaven
BMW
  • Voorbeeldige afwerking
  • Bruisende motor
  • Stevige ophanging
  • Totaalprijs
  • Wat tractieproblemen bij sportieve rijstijl
Volkswagen GOLF GTI
  • Doeltreffend
  • Veelzijdige sportwagen
  • Comfort gevrijwaard

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

De derde generatie van de BMW 1-Reeks (codenaam F40) komt met flink wat nieuws, en niet van het minste. Na de overstap op een voorwielaangedreven architectuur heeft de Duitse constructeur ook de terugkeer aangekondigd van het legendarische logo “ti”. In de jaren ’60 stond het synoniem met sportiviteit nog voor het M-departement was opgericht. “Turismo Internazionale” betekenen de twee letters. Voeg daar nog één letter aan toe en je komt bij zijn tegenstander van vandaag uit. Hoe kunnen we deze kleine sportieve Duitser namelijk beter evalueren dan hem te confronteren met een andere Germaan: de VW Golf GTI.

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg
BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

Uitrusting en afwerking: punt voor 128ti

Onze beide sportievelingen zijn premiumwagens, laat daar geen twijfel over bestaan. De gebruikte materialen en de afwerking zijn foutloos. Je kan ook hun optielijsten eindeloos gaan analyseren. In het interieur van de 128ti vallen bijvoorbeeld de rode stiknaden op, naast het rode ti-logo op de middenarmsteun en de specifieke stoelbekleding.

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg
BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

Maar er ontbreekt nog net dat ietsje meer om je het gevoel te geven dat je in een auto zit die wat meer bijzonder is dan een 116i met M-pakket. In de Golf geldt net het omgekeerde. Niet alleen krijgt hij een specifieke stoelbekleding, maar ook de stoelen zelf zijn anders. Ze omwikkelen het lichaam meer en ondersteunen de bestuurder perfect terwijl zij of hij kijkt op een stuurwiel met GTI-logo en specifieke graphics voor de tellers. Dit is duidelijk niet ‘zomaar’ een Golf.

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg
BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

Je zal echter wel moeten wennen aan zijn infotainmentsysteem. Het werkt puur via een aanraakscherm en alle functies zijn erin geïntegreerd, maar het is soms wat wispelturig en kent kleine bugs. In de BMW is de klant koning. Je surft door ‘eenvoudige en efficiënte’ menu’s via het scherm of de centrale draaiknop. Je vindt er ook echte knoppen voor de klimaatregeling en 8 snelknoppen die heel praktisch blijken bij dagelijks gebruik. Een kleine voorsprong dus voor de Turismo Internazionale.

Comfort: punt voor Golf GTI

In vergelijking met een normale 1-Reeks is de ophanging van de 128ti stugger gemaakt. Dat geeft een sportiever gevoel, maar wel sterk ten nadele van het comfort. Ook rol- en stroomlijngeluiden zijn goed hoorbaar, vooral dan ter hoogte van de deuren. In vergelijking met deze 128ti met zijn hypersportief afgestelde ophanging voelt de GTI bijna als een vliegend tapijt aan (vooral dankzij de gestuurde demping). Alles is er soepeler en het interieur is beter geluidgedempt. Hij mag dan wel zijn legendarische drie letters dragen, maar in de eerste plaats blijft hij een Golf die zonder mokken kilometers kan verslinden.

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg
BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

Motor: punt voor 128ti

Onze witte strijder die recht uit München kwam heeft een turboviercilinder van 265 pk en 400 Nm. Al dat vermogen wordt uitsluitend via een achttrapsautomaat naar de voorwielen gestuurd. De oefening van 0 naar 100 km/u neemt slechts 6,1 seconden in beslag en de topsnelheid is op 250 km/u begrensd. Ook zijn tegenstander uit Wolfsburg heeft een turboviercilinder onder de kap. Die is minder krachtig, met 245 pk en 370 Nm. De GTI kan daarentegen rekenen op een extreem efficiënte DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. Helaas voor hem volstaat dat niet om het prestatieverschil op te lossen. Hij heeft 6,4 seconden nodig om de 100 km/u aan te tikken en zijn topsnelheid is identiek. De BMW-motor is trouwens niet enkel krachtiger, maar ook levendiger en bruisender.

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

Weggedrag: punt voor Golf GTI

Een dikke motor hebben volstaat niet als je er geen gebruik van kan maken. Op dit vlak neemt de Golf duidelijk de voorsprong. Dankzij zijn magnifieke DSG-7-versnellingsbak, zijn sperdifferentieel en uitstekende banden gaat geen enkele van de 245 pk’s verloren tussen de vier cilinders en het asfalt. Bij het naderen van een bocht bijten de remmen gretig en het rempedaal geeft vertrouwen. De auto laat zich vervolgens perfect in de bocht zetten. Zodra je weer optrekt sleurt het differentieel hem naar de binnenkant van de bocht voor een foutloze en extreem efficiënte exit. Gewoonweg verbluffend. In de 128ti daarentegen leidt een stevige rijstijl een beetje tot een teleurstelling. Zodra het gaspedaal wordt ingetrapt krijgt hij het lastig om trekkracht te vinden. Het differentieel in de 1-Reeks verdient een betere afstelling, maar vooral zijn banden vormen een handicap. Ze zijn minder sportief (het Turanza-gamma van Bridgestone, tegenover Potenza’s van hetzelfde merk in de Golf) en missen duidelijk kleefkracht. Ook bochten snijd je niet met veel vertrouwen aan. Het wollige rempedaal dwingt je om het ver in te trappen, waarbij de blokjes met een klap tegen de schijven worden geduwd en de bestuurder tegen de voorruit wordt gekogeld. Ze zijn te moeilijk te doseren. In bochten vallen de banden alweer door de mand, want ze maken het niet mogelijk om het vermogen op de weg te krijgen of zelfs nog maar gebruik te maken van het differentieel. De auto heeft de neiging om licht te gaan ondersturen onder het gehuil van gefolterd rubber aan de binnenste band.

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

Prijs: punt voor Golf

De 128ti tik je in basisvorm op de kop voor 45.100 euro. Onze testwagen had voor meer dan 6.000 euro gewinkeld in de optielijst. De eindrekening klokte af op 51.660 euro. Dat is toch best veel geld voor een 1-Reeks. In Wolfsburg begint het tarief voor een GTI met DSG-versnellingsbak bij 39.840 euro. Net zoals bij de BMW neem je hem uiteraard niet zonder een paar opties mee naar huis. Maar hier deden ze de factuur oplopen tot 45.864,76 euro – bij VW kijken ze nogal op de details. Dat betekent wel dat een Golf GTI nog steeds quasi 6.000 euro minder duur is dan de Beier. Een logische overwinning dus voor de GTI.

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

Ons verdict: Golf GTI wint

Hoewel de BMW 128ti misschien wel de meest overtuigende 1-Reeks is, slaagt hij er niet in om de Golf GTI te onttronen. Met meer sportief schoeisel had hij de VW zeker wel iets meer zenuwen kunnen bezorgen, maar hoe dan ook blijft de GTI de meest bruikbare: comfortabel bij dagelijkse ritten, efficiënt wanneer het tempo omhoog gaat en ook minder pijnlijk wanneer hij langs de kassa moet passeren. Iedereen is het eens dat de GTI zijn kroon behoudt.

BMW 128ti vs VW Golf GTI: München opent het vuur op Wolfsburg

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?

Bentley: aangepaste rijbewijsregels voor zware elektrische auto’s nodig

Bentley: aangepaste rijbewijsregels voor zware elektrische auto’s nodig

Volgens het Britse merk is de limiet van 3,5 ton voor een rijbewijs B niet compatibel met zware elektrische auto’s en lobbyt moederhuis Volkswagen in Europa voor een aanpassing van de regels.

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Vind je de luxueuze SUV van Bentley wat te klein? Weet dan dat je hem voortaan ook kan bestellen in EWB-versie, met verlengde wielbasis...

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

Officieel houdt Mercedes de lippen stijf op mekaar, maar volgens Hagerty werd deze 300 SLR ‘Uhlenhaut’ per opbod verkocht.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

Een door Bertone getekende coupé die ruim genoeg is voor 4 mensen en hun bagage, en dat voor minder dan 3.000 euro? Ja dat kan, en ook als cabrio is deze Opel Astra G betaalbaar: voor minder dan 5.000 euro heb je al een mooi exemplaar.

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km
€ 11.200
2014
101.631 km