
De derde generatie van de BMW 1-Reeks
(codenaam F40) komt met flink wat nieuws, en niet van het minste. Na de
overstap op een voorwielaangedreven architectuur heeft de Duitse constructeur
ook de terugkeer aangekondigd van het legendarische logo “ti”. In de jaren ’60
stond het synoniem met sportiviteit nog voor het M-departement was opgericht.
“Turismo Internazionale” betekenen de twee letters. Voeg daar nog één letter
aan toe en je komt bij zijn tegenstander van vandaag uit. Hoe kunnen we deze
kleine sportieve Duitser namelijk beter evalueren dan hem te confronteren met
een andere Germaan: de VW Golf GTI.
Uitrusting en afwerking: punt voor 128ti
Onze beide sportievelingen zijn premiumwagens,
laat daar geen twijfel over bestaan. De gebruikte materialen en de afwerking
zijn foutloos. Je kan ook hun optielijsten eindeloos gaan analyseren. In het
interieur van de 128ti vallen bijvoorbeeld de rode stiknaden op, naast het rode
ti-logo op de middenarmsteun en de specifieke stoelbekleding.

Maar er ontbreekt nog net dat ietsje meer om
je het gevoel te geven dat je in een auto zit die wat meer bijzonder is dan een
116i met M-pakket. In de Golf geldt net het omgekeerde. Niet alleen krijgt hij
een specifieke stoelbekleding, maar ook de stoelen zelf zijn anders. Ze
omwikkelen het lichaam meer en ondersteunen de bestuurder perfect terwijl zij
of hij kijkt op een stuurwiel met GTI-logo en specifieke graphics voor de
tellers. Dit is duidelijk niet ‘zomaar’ een Golf.

Je zal echter wel moeten wennen aan zijn
infotainmentsysteem. Het werkt puur via een aanraakscherm en alle functies zijn
erin geïntegreerd, maar het is soms wat wispelturig en kent kleine bugs. In de
BMW is de klant koning. Je surft door ‘eenvoudige en efficiënte’ menu’s via het
scherm of de centrale draaiknop. Je vindt er ook echte knoppen voor de
klimaatregeling en 8 snelknoppen die heel praktisch blijken bij dagelijks
gebruik. Een kleine voorsprong dus voor de Turismo Internazionale.
Comfort: punt voor Golf GTI
In vergelijking met een normale 1-Reeks is de
ophanging van de 128ti stugger gemaakt. Dat geeft een sportiever gevoel, maar
wel sterk ten nadele van het comfort. Ook rol- en stroomlijngeluiden zijn goed
hoorbaar, vooral dan ter hoogte van de deuren. In vergelijking met deze 128ti
met zijn hypersportief afgestelde ophanging voelt de GTI bijna als een vliegend
tapijt aan (vooral dankzij de gestuurde demping). Alles is er soepeler en het
interieur is beter geluidgedempt. Hij mag dan wel zijn legendarische drie
letters dragen, maar in de eerste plaats blijft hij een Golf die zonder mokken
kilometers kan verslinden.
Motor: punt voor 128ti
Onze witte strijder die recht uit München kwam
heeft een turboviercilinder van 265 pk en 400 Nm. Al dat vermogen wordt
uitsluitend via een achttrapsautomaat naar de voorwielen gestuurd. De oefening
van 0 naar 100 km/u neemt slechts 6,1 seconden in beslag en de topsnelheid is
op 250 km/u begrensd. Ook zijn tegenstander uit Wolfsburg heeft een
turboviercilinder onder de kap. Die is minder krachtig, met 245 pk en 370 Nm.
De GTI kan daarentegen rekenen op een extreem efficiënte DSG-versnellingsbak
met dubbele koppeling. Helaas voor hem volstaat dat niet om het
prestatieverschil op te lossen. Hij heeft 6,4 seconden nodig om de 100 km/u aan
te tikken en zijn topsnelheid is identiek. De BMW-motor is trouwens niet enkel
krachtiger, maar ook levendiger en bruisender.


Weggedrag: punt voor Golf GTI
Een dikke motor hebben volstaat niet als je er
geen gebruik van kan maken. Op dit vlak neemt de Golf duidelijk de voorsprong.
Dankzij zijn magnifieke DSG-7-versnellingsbak, zijn sperdifferentieel en
uitstekende banden gaat geen enkele van de 245 pk’s verloren tussen de vier
cilinders en het asfalt. Bij het naderen van een bocht bijten de remmen gretig
en het rempedaal geeft vertrouwen. De auto laat zich vervolgens perfect in de
bocht zetten. Zodra je weer optrekt sleurt het differentieel hem naar de
binnenkant van de bocht voor een foutloze en extreem efficiënte exit. Gewoonweg
verbluffend. In de 128ti daarentegen leidt een stevige rijstijl een beetje tot
een teleurstelling. Zodra het gaspedaal wordt ingetrapt krijgt hij het lastig
om trekkracht te vinden. Het differentieel in de 1-Reeks verdient een betere
afstelling, maar vooral zijn banden vormen een handicap. Ze zijn minder
sportief (het Turanza-gamma van Bridgestone, tegenover Potenza’s van hetzelfde
merk in de Golf) en missen duidelijk kleefkracht. Ook bochten snijd je niet met
veel vertrouwen aan. Het wollige rempedaal dwingt je om het ver in te trappen,
waarbij de blokjes met een klap tegen de schijven worden geduwd en de
bestuurder tegen de voorruit wordt gekogeld. Ze zijn te moeilijk te doseren. In
bochten vallen de banden alweer door de mand, want ze maken het niet mogelijk
om het vermogen op de weg te krijgen of zelfs nog maar gebruik te maken van het
differentieel. De auto heeft de neiging om licht te gaan ondersturen onder het
gehuil van gefolterd rubber aan de binnenste band.


Prijs: punt voor Golf
De 128ti tik je in basisvorm op de kop voor
45.100 euro. Onze testwagen had voor meer dan 6.000 euro gewinkeld in de
optielijst. De eindrekening klokte af op 51.660 euro. Dat is toch best veel
geld voor een 1-Reeks. In Wolfsburg begint het tarief voor een GTI met
DSG-versnellingsbak bij 39.840 euro. Net zoals bij de BMW neem je hem uiteraard
niet zonder een paar opties mee naar huis. Maar hier deden ze de factuur
oplopen tot 45.864,76 euro – bij VW kijken ze nogal op de details. Dat betekent
wel dat een Golf GTI nog steeds quasi 6.000 euro minder duur is dan de Beier.
Een logische overwinning dus voor de GTI.

Ons verdict: Golf GTI wint
Hoewel de BMW 128ti misschien wel de meest
overtuigende 1-Reeks is, slaagt hij er niet in om de Golf GTI te onttronen. Met
meer sportief schoeisel had hij de VW zeker wel iets meer zenuwen kunnen bezorgen,
maar hoe dan ook blijft de GTI de meest bruikbare: comfortabel bij dagelijkse
ritten, efficiënt wanneer het tempo omhoog gaat en ook minder pijnlijk wanneer
hij langs de kassa moet passeren. Iedereen is het eens dat de GTI zijn kroon
behoudt.

Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: