Testen

Mag het een beetje meer zijn?

Met de 5-Serie biedt BMW een bijzonder geslaagde gezinswagen aan. Een 520d stelt de meesten onder ons al helemaal tevreden, wat moeten we dan zeggen van een 535d?

  • Wouters Bruno
  • 24 juli 2012
  • BMW
  • 119 weergaven
Voor- en nadelen
  • Doeltreffend op de weg
  • Soberheid
  • Verbluffende prestaties
  • Enkele vervelende details
  • Optiepolitiek
  • Prijs
  • Stevige prijs

Met een zescilinder-in-lijn die 2.993 cc groot is, bereikt BMW een vermogen van 313 pk en een maximumkoppel van 630 Nm. We hoeven je niet te vertellen dat dat leven in de brouwerij brengt, zeker aangezien het blok over twee turbo’s beschikt en gekoppeld wordt aan een zeer reactieve automaat met acht versnellingen.

De xDrive-transmissie past bijzonder goed bij deze motor. Omdat de tractie verdeeld wordt over de vier wielen, met een voordeel van 40/60 voor de achterwielen dat varieert in functie van de grip, is een enthousiaste rechtervoet geen probleem, ongeacht het weer.

Canterbury

Onze 535d xDrive nodigt uit om te reizen en gaf ons zin om naar het noorden te trekken, naar Canterbury en zijn kathedraal. Engeland, dat ooit zo ver leek, ligt binnen handbereik sinds de opening van de Eurotunnel. Amper één uur nadat we Lille verlieten, komen we aan in Coquelles, met een beetje voorsprong op ons schema. Een begeleider nodigt ons uit om meteen een vroegere shuttle dan voorzien te nemen. 

Just in time: we zijn nog maar net de wagon ingereden of de deuren sluiten al en we zijn vertrokken onder het water om een halfuur later buiten te rijden in Folkestone. Canterbury bereik je dus in een goede twee uur vanuit Lille. Achter het stuur van de BMW spelen we met de “magische knop” waarmee we verschillende rijmodi kunnen kiezen.

Onderstel à la carte

En dat zijn er heel wat: Sport+, Sport, Comfort, Comfort+ en EcoPro. Elke modus heeft zijn eigen instellingen. De twee Sport-standen grijpen in op de besturing, de ophanging, de reactie van het gaspedaal en de werking van de automaat. De Sport+ zorgt er bovendien voor dat de stabiliteitscontrole minder snel ingrijpt en laat ruimte voor enkele leuke driften.

De modi Comfort en Comfort+ spelen in op de gestuurde, variabele schokdemping, terwijl de EcoPro waakt over het verbruik door het gaspedaal en de schakelmomenten aan te passen, maar ook de verwarming en ventilatie. Tegelijk geeft het instrumentenbord aanwijzingen om je rechtervoet in toom te houden en wordt het aantal gewonnen kilometers autonomie getoond.

Vervelend

Het enige nadeel, maar wel een groot, is dat de instelling telkens gereset wordt als je opnieuw achter het stuur kruipt. We begrijpen dat het niet verstandig zou zijn mocht het geheugen ingesteld blijven op Sport+, maar enkele keer de EcoPro-stand moeten inschakelen wordt al snel vervelend, vooral omdat zuinig omspringen met energie en de nodige burgerzin helemaal niet triestig zijn. Zelfs in deze EcoPro-stand verveel je je niet: het vermogen van de zes cilinders zorgt voor respectabele acceleraties en het onderstel blijft strak.     

Onze 535d was rijkelijk uitgerust met het pakket Exclusive Line Plus en enkele andere opties en toonde zich heel aangenaam in alle omstandigheden. Oordeel zelf maar: Adaptive Drive, comforttoegang, elektrische en verwarmde zetels, adaptieve xenonkoplampen, navigatiesysteem Professional met iPod-verbinding, Bluetooth, head-updisplay en nog enkele andere ‘prullen’ zoals een M-pakket, camera’s aan de zij- en achterkant, een rijstrookassistent, enzovoort.  

Buitengewone auto (en prijs)

Een hoop uitrusting, soms onmisbaar en nuttig, soms naar onze mening overbodig. Helaas wordt stevig gefactureerd want bovenop de aankoopprijs van 61.950 euro komt nog eens 27.190 euro aan opties. De conclusie zal dan ook niemand verbazen: de 535d xDrive is absoluut een buitengewone auto die efficiëntie koppelt aan rijplezier, uitstekende prestaties en een laag verbruik (minder dan 8 l/100 km tijdens onze test), maar daar betaal je een stevige prijs voor. Moeilijk om zoveel geld te steken in een auto die over vijf jaar driekwart van zijn waarde verliest …

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Hij had Ferrari’s en Lamborghini’s het leven zuur kunnen maken met zijn technologie uit de F1. Hij had het blazoen van de Britse autobouwer kunnen oppoetsen en het merk tussen de meest prestigieuze ter wereld verheffen. Helaas, de Jaguar XF10 kwam er niet...

Volkswagen Lamando, mini Arteon

Volkswagen Lamando, mini Arteon

De Golf krijgt een grote vierdeurs coupéversie, à la Arteon. Jammer genoeg is dit model enkel bestemd voor de Chinese markt.

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

Deze nobele aandrijving wordt voor de allerlaatste keer gebruikt door BMW in een gelimiteerde editie van de 7 Reeks. Daarna is het over en uit voor de V12 in de auto’s van de Beierse autobouwer.

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Een verjaardag die gevierd wordt met een exclusieve 911!

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 30.470
2021
6 km

Elektrisch, Automaat

€ 68.246
2022
1 km

Benzine, Automaat

€ 30.470
2021
6 km

Diesel, Automaat

€ 29.490
2022
24.361 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 16.990
2019
38.066 km

Diesel, Manueel

€ 7.500
2013
197.167 km

Benzine, Manueel

€ 13.950
2017
38.723 km

Diesel, Automaat

€ 31.990
2019
32.000 km