Testen

Mag het een beetje meer zijn?

Met de 5-Serie biedt BMW een bijzonder geslaagde gezinswagen aan. Een 520d stelt de meesten onder ons al helemaal tevreden, wat moeten we dan zeggen van een 535d?

  • Wouters Bruno
  • 24 juli 2012
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Doeltreffend op de weg
  • Soberheid
  • Verbluffende prestaties
  • Enkele vervelende details
  • Optiepolitiek
  • Prijs
  • Stevige prijs

Met een zescilinder-in-lijn die 2.993 cc groot is, bereikt BMW een vermogen van 313 pk en een maximumkoppel van 630 Nm. We hoeven je niet te vertellen dat dat leven in de brouwerij brengt, zeker aangezien het blok over twee turbo’s beschikt en gekoppeld wordt aan een zeer reactieve automaat met acht versnellingen.

De xDrive-transmissie past bijzonder goed bij deze motor. Omdat de tractie verdeeld wordt over de vier wielen, met een voordeel van 40/60 voor de achterwielen dat varieert in functie van de grip, is een enthousiaste rechtervoet geen probleem, ongeacht het weer.

Canterbury

Onze 535d xDrive nodigt uit om te reizen en gaf ons zin om naar het noorden te trekken, naar Canterbury en zijn kathedraal. Engeland, dat ooit zo ver leek, ligt binnen handbereik sinds de opening van de Eurotunnel. Amper één uur nadat we Lille verlieten, komen we aan in Coquelles, met een beetje voorsprong op ons schema. Een begeleider nodigt ons uit om meteen een vroegere shuttle dan voorzien te nemen. 

Just in time: we zijn nog maar net de wagon ingereden of de deuren sluiten al en we zijn vertrokken onder het water om een halfuur later buiten te rijden in Folkestone. Canterbury bereik je dus in een goede twee uur vanuit Lille. Achter het stuur van de BMW spelen we met de “magische knop” waarmee we verschillende rijmodi kunnen kiezen.

Onderstel à la carte

En dat zijn er heel wat: Sport+, Sport, Comfort, Comfort+ en EcoPro. Elke modus heeft zijn eigen instellingen. De twee Sport-standen grijpen in op de besturing, de ophanging, de reactie van het gaspedaal en de werking van de automaat. De Sport+ zorgt er bovendien voor dat de stabiliteitscontrole minder snel ingrijpt en laat ruimte voor enkele leuke driften.

De modi Comfort en Comfort+ spelen in op de gestuurde, variabele schokdemping, terwijl de EcoPro waakt over het verbruik door het gaspedaal en de schakelmomenten aan te passen, maar ook de verwarming en ventilatie. Tegelijk geeft het instrumentenbord aanwijzingen om je rechtervoet in toom te houden en wordt het aantal gewonnen kilometers autonomie getoond.

Vervelend

Het enige nadeel, maar wel een groot, is dat de instelling telkens gereset wordt als je opnieuw achter het stuur kruipt. We begrijpen dat het niet verstandig zou zijn mocht het geheugen ingesteld blijven op Sport+, maar enkele keer de EcoPro-stand moeten inschakelen wordt al snel vervelend, vooral omdat zuinig omspringen met energie en de nodige burgerzin helemaal niet triestig zijn. Zelfs in deze EcoPro-stand verveel je je niet: het vermogen van de zes cilinders zorgt voor respectabele acceleraties en het onderstel blijft strak.     

Onze 535d was rijkelijk uitgerust met het pakket Exclusive Line Plus en enkele andere opties en toonde zich heel aangenaam in alle omstandigheden. Oordeel zelf maar: Adaptive Drive, comforttoegang, elektrische en verwarmde zetels, adaptieve xenonkoplampen, navigatiesysteem Professional met iPod-verbinding, Bluetooth, head-updisplay en nog enkele andere ‘prullen’ zoals een M-pakket, camera’s aan de zij- en achterkant, een rijstrookassistent, enzovoort.  

Buitengewone auto (en prijs)

Een hoop uitrusting, soms onmisbaar en nuttig, soms naar onze mening overbodig. Helaas wordt stevig gefactureerd want bovenop de aankoopprijs van 61.950 euro komt nog eens 27.190 euro aan opties. De conclusie zal dan ook niemand verbazen: de 535d xDrive is absoluut een buitengewone auto die efficiëntie koppelt aan rijplezier, uitstekende prestaties en een laag verbruik (minder dan 8 l/100 km tijdens onze test), maar daar betaal je een stevige prijs voor. Moeilijk om zoveel geld te steken in een auto die over vijf jaar driekwart van zijn waarde verliest …

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km