Testen

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 augustus 2022
  • BMW
  • 14.516 weergaven
BMW IX3
  • Afwerking / uitrusting
  • Interieurruimte / koffer
  • Aangenaam weggedrag
  • Efficiënte elektrische aandrijving
  • Stevig tarief
  • Slechts één aandrijving (tweewielaangedreven)
  • Buitenafmetingen voor gebruik in de stad
Volvo C40
  • Verhouding buiten / binnenafmetingen
  • Zen interieur
  • Explosieve prestaties
  • Ook beschikbaar als meer betaalbare ‘Single’
  • Minder volledig/ergonomisch infotainmentsysteem
  • Beperkt zicht naar achteren (smalle achterruit zonder ruitenwisser)
  • Middelmatige verhouding afmetingen/verbruik

Elektrische modellen zijn in opmars in ons land, en dat dankzij de bedrijfswagens. Na een vergelijking tussen de twee populairste modellen in het genre op onze markt, de Audi Q4 e-tron en de Tesla Model Y, besloten we het derde meest ingeschreven elektrische model van de eerste helft van dit jaar in België de arena in te sturen: de BMW iX3. Het onlangs gerestylede model blijft de instapper bij de elektrische SUV's in de BMW-catalogus, in afwachting van de lancering van zijn kleine broiertje, de iX1. Maar hoewel zijn prijs betaalbaarder blijft dan die van BMW's elektrische vlaggenschip, de iX, bedraagt de basisprijs toch nog meer dan € 70.000 (€ 71.700). Voor deze prijs kan je bij Volvo (een ander populair merk op de bedrijfswagenmarkt) gemakkelijk kijken naar de meest exclusieve elektrische SUV die op dit moment aangeboden wordt: de C40 Recharge SUV coupé in zijn krachtigste 'Twin' versie. En zelfs als je de best uitgeruste variant (Twin Ultimate) bestelt, ligt de catalogusprijs nog steeds meer dan € 5.000 (€ 64.500) lager dan die van een 'basic' iX3. Een interessant alternatief?

Afwerking, uitrusting: BMW in het voordeel

Bij het vergelijken van elektrische modellen is het eerste belangrijke vergelijkingspunt natuurlijk de capaciteit van de batterij. BMW rust zijn iX3 uit met een 80 kWh batterijpakket, waarvan 73,8 kWh bruikbaar is. De Volvo C40, in de top-uitvoering 'Twin', beschikt over een module van 78 kWh, waarvan 75 kWh bruikbaar is. Ook op het vlak van opladen zijn ze aan elkaar gewaagd. Beide modellen hebben een geïntegreerde driefasige lader van 11 kW en kunnen snel DC-laden tot een maximum van 150 kW.

De BMW iX3 wint echter het punt voor afwerking/uitrusting dankzij zijn meer flatterende interieur (sommige materialen van de Volvo zijn nog steeds een beetje goedkoop voor de prijs), zijn completere (maar duurdere) optionele uitrusting en het overtuigender infotainmentsysteem. De iX3 heeft nog niet het grote BMW Curved Display zoals de i4, maar hij heeft wel een compleet en ergonomisch infotainmentsysteem.

Hoewel het multimediasysteem dat draait op Android Automotive-software (inclusief Google Maps navigatie) iets minder flitsend en minder uitgebreid is in zijn presentatie, werkt het wel vrij goed in de Volvo SUV coupé. Maar de instrumenten aan boord zijn te eenvoudig (je ziet bijvoorbeeld niet de resterende actieradius). En de sfeer is wat soberder. Tenzij je, zoals bij ons testmodel, kiest voor een gekleurde bekleding die de bestuurderspost opfleurt! Wat er ook van zij, wie van fysieke knoppen houdt, zal ook het zeer uitgepuurde dashboard betreuren.

Comfort: BMW in het voordeel 

Op het vlak van comfort scoort de Volvo punten dankzij zijn tamelijk beschaafde weggevoel en zijn flatterende verhouding afmetingen/binnenruimte. De BMW heeft echter een lichte voorsprong dankzij zijn ruimere interieur. Vooral als je van plan bent met drie passagiers achterin te reizen. De BMW iX3 is 4,73 m lang, terwijl de Volvo SUV coupé slechts 4,44 m lang is. Maar er staat nog steeds geen grotere elektrische SUV meer in de catalogus van het Scandinavische merk... Bovendien maakt de stijl van de C40 zijn interieur achteraan meer benauwend en beperkt het de hoofdruimte onder zijn panoramisch dak (standaard) voor de achterste inzittenden.


Hetzelfde geldt voor de bagageruimte, met een bruikbare inhoud van 510 liter in de koffer van de SUV uit Beieren, tegen 413 liter onder de bagageafdekking van de Zweed met zijn schuin aflopende achtersteven. De kloof wordt nog groter wanneer de zetels neergeklapt worden, gezien de schuin aflopende achtersteven van de Volvo, met een laadvolume van 1.560 liter in tweezits configuratie aan boord van de iX3 tegen 1.205 liter voor de C40. De praktische bruikbaarheid van de C40 wordt versterkt door zijn "frunk". De Duitse auto heeft geen tweede bagageruimte onder de motorkap vooraan, in tegenstelling tot de Volvo, die een kleine extra koffer van 31 liter heeft.

Motor: Volvo in het voordeel

Zoals gezegd is er op dit moment geen grotere elektrische SUV in het Volvo-gamma, en je kan voor de topversie van de C40 gaan voor de basisprijs van een BMW iX3. Dat betekent dat je twee elektromotoren krijgt (één per as) van elk 150 kW, die samen 300 kW/408 pk en 660 Nm (2x330 Nm) leveren als dat nodig is. In tegenstelling tot de i4 of iX, die in verschillende varianten bestaan, wordt de iX3 met slechts één aandrijflijn aangeboden. Zijn enkele elektromotor drijft de achterwielen aan en levert 'slechts' 210 kW / 286 pk en 400 Nm. De grotere iX3 ook iets zwaarder (2,260 kg) dan de C40 Recharge, zelfs in Twin versie (2,185 kg). Puur qua acceleratiecijfers laat de C40 Recharge Twin de iX3 dan ook vrij gemakkelijk achter zich, met een 0 naar 100-tijd van 4,7 seconden, tegen 6,8 seconden voor de Duitse SUV. Maar in de praktijk is het duidelijk dat de 400 Nm van de iX3 al meer dan genoeg is voor een dynamische acceleratie. En in beide gevallen waarderen we deze motoren meer voor het plezier dat ze bieden bij soepel rijden (geluiddemping, afwezigheid van trillingen, acceleratie zonder lastonderbrekingen, enz.) dan voor hun zuivere prestaties. Voor de volledigheid: de maximumsnelheid is in beide gevallen beperkt tot 180 km/u.

Wegligging: BMW in het voordeel

Ook al verkiezen we aan boord van deze SUV's die de grens van twee ton overschrijden een vloeiend tempo eerder dan kleine wegen met het mes tussen de tanden, toch gaat het punt op het vlak van wegligging naar de Duitse SUV. De C40 is, ondanks zijn sportievere coupé-uiterlijk, minder comfortabel als je het tempo opvoert. Zijn besturing is minder precies en zijn koetswerkbewegingen minder efficiënt onder controle. Ook in dit opzicht stelt de C40 niet echt teleur. Maar het is de iX3 die consequenter is, met beter gekalibreerde bedieningselementen en een dynamischer rijgedrag. De iX3 biedt ook een fijner afgesteld regeneratief remsysteem.

Budget: Volvo in het voordeel

Qua budget gaat de Volvo met het punt aan de haal, dankzij zijn meer betaalbare prijs. C40 kost minstens € 52.400 in de versie met een enkele elektromotor (onlangs getest met het silhouet van de XC40). Reken echter op € 10.000 meer voor de Twin variant: € 62.100 voor de Plus versie en € 64.750 voor de Ultimate. Dat is nog steeds goedkoper dan de iX3. Bij de Duitser beginnen de prijzen officieel bij €71.700. Maar een rijk uitgerust model zoals dat in onze test kost bijna € 80.000 (€ 79.835). Met zo'n prijzen zullen deze modellen in elk geval meer aantrekkingskracht uitoefenen op beroepsmatige bestuurders, die van een voordelige belastingaftrek kunnen genieten, eerder dan op particulieren.

Wat het stroomverbruik betreft, vonden we tijdens onze testperiode bij milde temperaturen een vergelijkbare gemiddelde honger naar ionen, maar met een licht voordeel voor de iX3: 23 kWh/100 km tegen 24,2 kWh voor de C40. In beide gevallen kan je een realistisch rijbereik tussen twee oplaadbeurten verwachten van ongeveer 300 tot 350 km.

Conclusiewinst voor de BMW

Over het algemeen toont de iX3 SUV zich homogener dan de C40 Recharge Twin. Die laatste onderscheidt zich vooral met zijn prestaties die (weinig relevant) explosiever zijn in rechte lijn, voor een nog iets aanvaardbaarder tarief. Maar wie de kaart van prijs/prestaties wil spelen, kan beter keizen voor de ‘Single’ uitvoering van de C40. In dat geval wordt het moeilijk om het enorme prijsverschil van de Duitse SUV te verantwoorden...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Maserati stelt zijn nieuwe GranTurismo voor, een sportief model dat genoeg comfort moet bieden om lange afstanden in alle rust af te leggen. Een alternatieve keuze in het GT-segment, en dat zowel in benzine-uitvoering als 100 % elektrisch.

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Of beter: veel meer, want naast deze pick-up ziet de Ford Ranger eruit als een stadswagen. En uiteraard komt hij niet naar Europa...

Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

De eigenaar had de bolide nog maar een week in zijn bezit!

Aston Martin deels in Chinese handen

Aston Martin deels in Chinese handen

Geely, dat ook al eigenaar is van onder andere Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus, neemt een belang van 7,6% in de Britse autobouwer.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km