Porsche
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Een grote motor in een kleine auto: het recept is niet echt politiek correct, maar staat synoniem voor rijplezier. BMW heeft een rijke ervaring in dit genre met de 2002tii, de 323i en recenter de 1 M Coupé. De nieuwe afdeling M Performance serveert ons een 1-Serie aangedreven door een specialiteit van het huis: een zescilinder-in-lijn.
De afdeling M Performance kun je vergelijken met de S-divisie van Audi. Het is een afdeling die zich specialiseert in krachtige modellen, zonder ze te transformeren in ware killers van supercars. Daarvoor hebben BMW en Audi respectievelijk M en RS. Tot nu toe werden alleen de 5-Serie, X5 en X6 betoverd door deze nieuwe divisie. Bijzonder is dat ze allemaal op diesel draaien.
Toen hij gelanceerd werd, was de M135i alleen beschikbaar met achterwielaandrijving. Vandaag kun je hem bestellen met – verraad volgens de puristen van het merk– vierwielaandrijving. Die is vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt, getuige het feit dat hij alleen met automaat geleverd wordt.
De M135i biedt in de eerste plaats een uitzonderlijke motor. Het gaat om de buitengewone zescilinder-in-lijn biturbo, die onder de motorkap ligt van bijna elk model van het merk. Hij heeft een cilinderinhoud van drie liter en ontwikkelt een vermogen van 320 pk en een koppel van 450 Nm. De absolute waarden maken indruk, maar gezien de cilinderinhoud zijn ze uiteindelijk vrij gewoon. Het plezier schuilt elders. De wieltreinen werden overal verstevigd, net als de remmen.
De M135i kan gespoten worden in opvallend blauw, maar heeft een gevarieerd kleurenpalet met uiteraard ook het onmisbare grijs. In dit geval heeft hij een zeer discrete uitstraling, alleen gekleurd door herwerkte bumpers en de dubbele uitlaat. En dat is prima zo: gezien het ‘autofobe’ klimaat dat momenteel heerst, is het wellicht niet oordeelkundig om het uit te schreeuwen dat er 300 pk onder de kap ligt.
In het interieur is het onderscheid tussen deze M135i en een banale 114i klein. De zetels met betere steun, het stuurwiel, enkele logo’s en dat is alles. De sfeer is typisch Duits, met zwart op alle niveaus. Gelukkig brengt het weggedrag een beetje kleur in het geheel.
Tegenover de opgevoerde viercilinders van de concurrenten (de Audi S3 op kop) stelt deze BMW soepelheid, elasticiteit, een ronde werking en vooral een onvergelijkbaar muzikale klank. Hier geen kunstgrepen met de uitlaat of luidsprekers, de zescilinder zingt altijd juist. Diep bij lage toerentallen en scherp bovenin, een onvergetelijk geluid dat echter discreet blijft, vooral in het interieur. Ongeacht het toerental of de gekozen versnelling blijft de motor duwen. De manuele versnellingsbak is meesterlijk. Liefhebbers van mechanische sensaties zullen hem ongetwijfeld verkiezen boven de nochtans uitstekende automaat met acht versnellingen.
De aanwezigheid van een zescilinder op de voortrein doet het ergste vrezen voor het evenwicht tijdens het rijden, maar daar is gelukkig niets van aan. De M135i aanvaardt dynamische ritten en zelfs gooi- en smijtwerk van tijd tot tijd. We probeerden de auto in een droge periode (dat moet al lukken, in België) en hij toonde zich nooit listig. De achtertrein kleeft werkelijk aan de grond en je moet echt forceren om hem geleidelijk te laten uitbreken. Op een natte ondergrond leerde een eerste test ons al dat je op jouw hoede moet zijn voor zijn reacties. Jammer dat de stuurbekrachtiging een onaangenaam en kunstmatig gevoel geeft en dat de voortrein lijdt onder enkele zeldzame pompbewegingen bij een dynamische rijstijl.
Binnenin heerst rust. De motor zingt gedempt, de schokdemping voldoet en de geluidsisolatie verdient lof. Aan de pomp worden we verrast door het gemiddelde verbruik, uiteindelijk bijna gelijk aan dat van een viercilinder met hetzelfde vermogen. Reken op ongeveer 9 à 10 l/100 km bij kalm gebruik. Duw het gaspedaal harder in en de waarden kunnen stijgen tot meer dan 12 l/100 km.
Terwijl zijn rivaal uit Ingolstadt begint net onder 40.000 euro, vraagt BMW een paar honderd euro extra voor de versie Sportshatch. De uitrusting is heel mager en de vele opties zijn duur en vaak onmisbaar.
In afwachting van een eventuele M-versie die nog sterker en radicaler is, verleidt deze M135i de sportieve bestuurder die niet kan weerstaan aan de roep van een zescilinder-in-lijn. Deze 1-Serie is sportief maar niet radicaal en hanteert de filosofie van een GT. Een must voor de liefhebber van een compacte auto die tegelijk sportief, verfijnd en discreet is.
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?