Testen

BMW M760Li xDrive: het absolute summum?

Het is gebeurd. Voor het eerst in zijn geschiedenis kleeft er een M-logo op de kofferklep van de BMW 7-Reeks. Is deze M760Li xDrive dan ook een volwaardig M-product? Wij zoeken het uit.

  • Bervoets Wim
  • 21 augustus 2017
  • BMW
4,0
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort blijft bewaard
  • Indrukwekkende motor
  • Kleine draaicirkel
  • Sensationele prestaties
  • Toptechnologie
  • Astronomische prijs
  • Hoog gewicht
  • Uithouding remmen
  • Vorm en afmetingen koffer

BMW-kenners zien het al meteen aan de typebenaming: deze M760Li is geen volwaardige M7. Wel een product van BMW’s M Performance-afdeling. Dat betekent dat deze snelle limousine een sportieve behandeling krijgt. Voor zover dat al nodig is natuurlijk, want met een 6,6 liter grote V12 onder de kap zijn de prestaties al verzekerd.

Hoe sterk is die V12 precies?

Hou je vast. Hij levert een gezellige 610 pk bij 5.500 tpm en een monsterkoppel van 800 Nm vanaf 1.550 tpm. Hoeft het te verbazen dat deze M760Li als een kanonskogel uit de startblokken schiet? 0-100 km/u duurt amper 3,7 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Met het optionele M Driver’s Pack wordt de begrenzer verhoogd naar 305 km/u. En dat lees je goed: een begrenzer bij 305 km/u.

Is het chassis aangepast aan al dat vermogen?

Uiteraard. BMW voorzag actieve antirolstangen om de koetswerkbewegingen onder controle te houden, schoeide de 20-duimsvelgen met aangepaste banden, en programmeert ook standaard xDrive-vierwielaandrijving op deze M760Li. Die geeft naar goede gewoonte nog steeds de voorkeur aan de achterwielen. Eveneens standaard: vierwielsturing, waardoor deze 7-Reeks verrassend wendbaar is. De Duitsers voorzien tot slot ook 19 duim grote M Sport-remmen, die op ons testexemplaar – dat al enkele kilometers op de teller had – dit 2,2 ton wegende gevaarte met wat moeite tot stilstand kregen.

Is de V12 alleen in deze M Performance-versie te krijgen?

Een aerodynamisch M-sportpakket, matgrijze accenten, grote V12-logo’s op de C-stijlen, matte koetswerkkleur en felblauwe remklauwen zijn natuurlijk allerminst subtiel te noemen. Wie zijn M760Li liever wat subtieler of klassieker heeft, kan zonder meerprijs kiezen voor de Excellence-uitvoering. Die laat de sportieve bodykit achterwege, voegt chromen accenten toe en vervangt de sportuitlaat door een discreter exemplaar.

Hoe rijdt hij?

Als een auto met verschillende gezichten. Start de BMW en de V12 komt met een gedempte roffel tot leven. Met alle rijparameters in de normale stand laveer je moeiteloos en comfortabel surfend op het royale koppel door het verkeer. Duw het gaspedaal een beetje in en de V12 laat zich al gelden met een gedecideerd zetje in de rug. Even romig en discreet als een Rolls-Royce, zouden we bijna zeggen. En dat is geen toeval: de V12 doet in licht gewijzigde vorm ook dienst bij de Britten.

En als je het gaspedaal vloert?

Dan ben je maar beter voorbereid. Met de rijparamters in sportievere standen en een fikse duw op het gaspedaal zet de BMW zich een fractie van een seconde af voor hij toeslaat. De acceleratie die daarop volgt is zo indrukwekkend dat je zelf moeite hebt om bij te blijven. De snelheidsmeter geeft al snel het dubbele aan van wat je denkt te rijden. De V12 laat zich veel duidelijker en helderder horen en lijkt gewoon te blijven gaan. Deze M760Li laat op dat moment alles wat beweegt achter zich.

Trekt hij zich ook dynamisch uit de slag?

Als je ermee rekening houdt dat je met een 2,2 ton wegend gevaarte van 5,24 meter onderweg bent, valt het nog best mee. Dat is vooral te danken aan het technologisch uitgekiende chassis, dat je een extra zetje geeft om nog sneller te gaan. Pas wanneer je in de remmen duikt, laat het gewicht zich gelden. Tegelijk blijft de schokdemping merkelijk vergevingsgezind.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat deze M760Li voor de rest een 7-Reeks is als een andere. Dat betekent dus een royaal plaatsaanbod binnenin – zij het met een kofferruimte die niet diep genoeg is voor een auto van dit formaat – en een luxueuze aankleding. Ook het technologische aspect wordt niet over het hoofd gezien, met zowat alle trucs uit het grote goochelboek van technologieën die je in de 7-Reeks – en tegenwoordig ook de 5-Reeks – kunt bestellen.

Hoeveel kost hij?

Een bijzonder stevige € 173.950, een slordige € 50.000 meer dan de tweede duurste 7-Reeks in de catalogus, de 750Li xDrive. Je krijgt weliswaar heel wat luxe-items standaard, zoals zetels met massagefunctie, elektrisch verstelbare achterzetels, klimaatregeling met vier zones, adaptieve led-koplampen en Gesture Control, de gebarenbediening voor het infotainmentsysteem. Ook uitgebreide rijhulp, zoals rijstrookassistentie en een adaptieve snelheidsregelaar met filefunctie, is standaard. Maar voor de ongebreidelde luxe tast je natuurlijk in de buidel, en dan komt de totaalfactuur uit op € 200.000… Aan de pomp is zulke V12 natuurlijk niet de zuinigste: wij klokten af op 15,4 l/100 km.

Besluit?

De V12 is met uitsterven bedreigd. Gelukkig houden de premium- en luxeconstructeurs nog vast aan deze prestigieuze motor. De BMW M760Li knoopt aan met een traditie van V12-blokken in de 7-Reeks en is dan ook met recht en reden het vlaggenschip van het gamma. Deze limousine is geen M7, maar dat hoeft ook niet: zijn M Performance-uitvoering geeft hem voldoende sportieve ambities, die alleen in de weg worden gestaan door zijn hoge gewicht. Maar wie het liever minder opzichtig heeft, kan gelukkig opteren voor de discretere – nu ja – Excellence-uitvoering.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km