Het is gebeurd. Voor het eerst in zijn geschiedenis kleeft er een M-logo op de kofferklep van de BMW 7-Reeks. Is deze M760Li xDrive dan ook een volwaardig M-product? Wij zoeken het uit.

Wim Bervoets
VROOM Expert
21/08/2017
4,0
VROOM score
4,5
5
4,5
3
3,5
5
2,5
4

Voor- en nadelen

  • Comfort blijft bewaard
  • Indrukwekkende motor
  • Kleine draaicirkel
  • Sensationele prestaties
  • Toptechnologie
  • Astronomische prijs
  • Hoog gewicht
  • Uithouding remmen
  • Vorm en afmetingen koffer

BMW-kenners zien het al meteen aan de typebenaming: deze M760Li is geen volwaardige M7. Wel een product van BMW’s M Performance-afdeling. Dat betekent dat deze snelle limousine een sportieve behandeling krijgt. Voor zover dat al nodig is natuurlijk, want met een 6,6 liter grote V12 onder de kap zijn de prestaties al verzekerd.

Hoe sterk is die V12 precies?

Hou je vast. Hij levert een gezellige 610 pk bij 5.500 tpm en een monsterkoppel van 800 Nm vanaf 1.550 tpm. Hoeft het te verbazen dat deze M760Li als een kanonskogel uit de startblokken schiet? 0-100 km/u duurt amper 3,7 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Met het optionele M Driver’s Pack wordt de begrenzer verhoogd naar 305 km/u. En dat lees je goed: een begrenzer bij 305 km/u.

Is het chassis aangepast aan al dat vermogen?

Uiteraard. BMW voorzag actieve antirolstangen om de koetswerkbewegingen onder controle te houden, schoeide de 20-duimsvelgen met aangepaste banden, en programmeert ook standaard xDrive-vierwielaandrijving op deze M760Li. Die geeft naar goede gewoonte nog steeds de voorkeur aan de achterwielen. Eveneens standaard: vierwielsturing, waardoor deze 7-Reeks verrassend wendbaar is. De Duitsers voorzien tot slot ook 19 duim grote M Sport-remmen, die op ons testexemplaar – dat al enkele kilometers op de teller had – dit 2,2 ton wegende gevaarte met wat moeite tot stilstand kregen.

Is de V12 alleen in deze M Performance-versie te krijgen?

Een aerodynamisch M-sportpakket, matgrijze accenten, grote V12-logo’s op de C-stijlen, matte koetswerkkleur en felblauwe remklauwen zijn natuurlijk allerminst subtiel te noemen. Wie zijn M760Li liever wat subtieler of klassieker heeft, kan zonder meerprijs kiezen voor de Excellence-uitvoering. Die laat de sportieve bodykit achterwege, voegt chromen accenten toe en vervangt de sportuitlaat door een discreter exemplaar.

Hoe rijdt hij?

Als een auto met verschillende gezichten. Start de BMW en de V12 komt met een gedempte roffel tot leven. Met alle rijparameters in de normale stand laveer je moeiteloos en comfortabel surfend op het royale koppel door het verkeer. Duw het gaspedaal een beetje in en de V12 laat zich al gelden met een gedecideerd zetje in de rug. Even romig en discreet als een Rolls-Royce, zouden we bijna zeggen. En dat is geen toeval: de V12 doet in licht gewijzigde vorm ook dienst bij de Britten.

En als je het gaspedaal vloert?

Dan ben je maar beter voorbereid. Met de rijparamters in sportievere standen en een fikse duw op het gaspedaal zet de BMW zich een fractie van een seconde af voor hij toeslaat. De acceleratie die daarop volgt is zo indrukwekkend dat je zelf moeite hebt om bij te blijven. De snelheidsmeter geeft al snel het dubbele aan van wat je denkt te rijden. De V12 laat zich veel duidelijker en helderder horen en lijkt gewoon te blijven gaan. Deze M760Li laat op dat moment alles wat beweegt achter zich.

Trekt hij zich ook dynamisch uit de slag?

Als je ermee rekening houdt dat je met een 2,2 ton wegend gevaarte van 5,24 meter onderweg bent, valt het nog best mee. Dat is vooral te danken aan het technologisch uitgekiende chassis, dat je een extra zetje geeft om nog sneller te gaan. Pas wanneer je in de remmen duikt, laat het gewicht zich gelden. Tegelijk blijft de schokdemping merkelijk vergevingsgezind.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat deze M760Li voor de rest een 7-Reeks is als een andere. Dat betekent dus een royaal plaatsaanbod binnenin – zij het met een kofferruimte die niet diep genoeg is voor een auto van dit formaat – en een luxueuze aankleding. Ook het technologische aspect wordt niet over het hoofd gezien, met zowat alle trucs uit het grote goochelboek van technologieën die je in de 7-Reeks – en tegenwoordig ook de 5-Reeks – kunt bestellen.

Hoeveel kost hij?

Een bijzonder stevige € 173.950, een slordige € 50.000 meer dan de tweede duurste 7-Reeks in de catalogus, de 750Li xDrive. Je krijgt weliswaar heel wat luxe-items standaard, zoals zetels met massagefunctie, elektrisch verstelbare achterzetels, klimaatregeling met vier zones, adaptieve led-koplampen en Gesture Control, de gebarenbediening voor het infotainmentsysteem. Ook uitgebreide rijhulp, zoals rijstrookassistentie en een adaptieve snelheidsregelaar met filefunctie, is standaard. Maar voor de ongebreidelde luxe tast je natuurlijk in de buidel, en dan komt de totaalfactuur uit op € 200.000… Aan de pomp is zulke V12 natuurlijk niet de zuinigste: wij klokten af op 15,4 l/100 km.

Besluit?

De V12 is met uitsterven bedreigd. Gelukkig houden de premium- en luxeconstructeurs nog vast aan deze prestigieuze motor. De BMW M760Li knoopt aan met een traditie van V12-blokken in de 7-Reeks en is dan ook met recht en reden het vlaggenschip van het gamma. Deze limousine is geen M7, maar dat hoeft ook niet: zijn M Performance-uitvoering geeft hem voldoende sportieve ambities, die alleen in de weg worden gestaan door zijn hoge gewicht. Maar wie het liever minder opzichtig heeft, kan gelukkig opteren voor de discretere – nu ja – Excellence-uitvoering.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.