Testen

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

Doorgaans staat de M-versie van een Beier voor efficiëntie en circuitplezier. Maar BMW omschrijft deze M8 Gran Coupé als de eerste luxewagen van de M-afdeling. Heeft hij dan een sportieve inborst of is het een echte GT?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 21 oktober 2020
  • BMW
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dagelijks bruikbare sportieveling
  • Prestaties
  • Ruimte binnenin
  • Hoge totaalprijs
  • Middelmatig zicht rondom
  • Werkelijk verbruik

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

BMW heeft zijn 8-Reeks ontwikkeld als een echte Gran Turismo en een M-logo op zijn koetswerk verandert daar niets fundamenteel aan. De M8 gedraagt zich niet als een circuitmonster. Aan het stuur voel je dat hij sportiever en stugger is dan een 840i, maar het is nog steeds een GT van inborst die kilometers verslindt aan een hoog tempo. Een heel hoog tempo zelfs.

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

Exclusief genoeg?

Het interieurontwerp van deze M8 verschilt van dat van andere BMW’s, met een unieke middenconsole en meer verfijnde materialen. De motieven op de stoelen, het overal gebruikte leder en de veiligheidsgordels in de kleuren van M dragen allemaal een soort exclusiviteit bij. De Beierse constructeur struikelt echter in het hoofdstuk van de schermen. Het multimediasysteem is namelijk identiek in alle modellen van het merk, van de 1-Reeks tot de 7-Reeks, waardoor het gevoel van exclusiviteit in deze M8 wat vermindert.

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

Knoppen

Naast leer is nog een ander element alomtegenwoordig in dit interieur: knoppen. Voor het regelen van de temperatuur of het inschakelen van de stoelverwarming (en -ventilatie) is er niet veel beter, maar wanneer we het rijgedrag van de auto willen instellen, lopen we toch wat verloren. Gelukkig staan op het stuurwiel de rode M1- en M2-knoppen om de boel te redden. Het volstaat ze één keer juist in te stellen en daarna kan je met je duim wisselen tussen je twee favoriete configuraties. Wij zouden dan een beschaafde en een meer beestachtige instelling kiezen.

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

Echte GT van extremen

Deze meer dan 5 meter lange en 2 meter brede verandert namelijk in een echt beest eens je bepaalde systemen uitschakelt. Naast de modi Sport en Track, die inwerken op alle dynamische elementen, kan deze M8 zijn vermogen ook naar de vier wielen sturen of enkel naar de achterste door gewoon op een paar knoppen te drukken. Er is ook een modus Traction, die de vierwielaandrijving behoudt maar die de bestuurder wel alle vrijheid geeft voor zijdelingse uitschuivers. Omdat de combinatie van vettige wegen, twee ton en 625 pk op enkel de achteras niet optimaal is, hebben wij bij onze test toch liever de vierwielaandrijving actief gehouden. Maar dat vergalt het plezier geenszins, want in Traction krijg je genoeg vrijheid om je niet beknot te voelen door de elektronica. Dit is een echte GT van extremen, die net zo goed dwars door een bocht kan komen als in alle sereniteit kilometers vreten.

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

Dagelijks bruikbaar?

Dit beest blijft in de eerste plaats een ideale GT om lange afstanden te verslinden en is dagelijks bruikbaar. De stoelen zijn comfortabel, het interieur is goed geluidgedempt en de koffer biedt voldoende plek voor een vakantie, al is de smalle opening ervan wat minder praktisch.

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

Als Gran Coupé biedt deze M8 zelfs 4 deuren en 5 zitplaatsen. Nu ja, de middelste passagier achterin moet wel op een middentunnel met bedieningsknoppen voor de zijdelingse passagiers zitten en met een stugge zitting genoegen nemen. Dat is dus niet meer dan een noodzitje. Een ander minpunt is het beperkte zicht rondom, waardoor de 360-gradencamera een kostbare troef is.

Dynamisch

De V8 biturbo van 625 pk en 750 Nm aan koppel is een heerlijke reisgezel. Hij klinkt aangenaam in het interieur. Hij is hoorbaar maar niet te veel en laat vooral verstaan dat hij klaar is om uit te halen zodra je het gaspedaal beroert. Aan de buitenkant is het een ander verhaal, vooral dan bij het starten. De buren zullen ongetwijfeld niet vrolijk worden van zijn gebulder wanneer hij de garage verlaat, zeker niet met de sportuitlaat. Al het geweld stuwt de M8 naar 100 km/u in slechts 3,2 seconden. Indrukwekkend voor een auto van 2.120 kilo.

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

Dat gewicht verbergt hij goed bij het rijden, hoewel hij het zonder de vierwielsturing van de andere 8-Reeksen moet doen. Bij stevige remmaneuvers voel je echter wel zijn 2 ton. Gelukkig brengen de koolstofkeramische schijven dit beest zonder mokken tot stilstand.

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

Gepeperde rekening

Laat ons even een pijnlijker onderwerp aansnijden: de prijs. Met zijn prestatiepotentieel krijg je deze 8-Reeks niet cadeau. Hij is zelfs het duurste model in de BMW-catalogus met zijn startprijs van 154.650 euro. Onze testwagen met de nodige opties kwam zelfs aan 196.015 euro. Aan dat hoge bedrag moet je nog het brandstofbudget toevoegen. Je kan lange afstanden afleggen met deze M8, maar je zal wel vaak moeten stoppen om zijn tank van 68 liter te vullen. BMW belooft een gemiddeld verbruik van net geen 11 l/100 km. Reken in werkelijkheid echter op 14 à 15 l/100 km.

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

Tijdens onze test zijn we niet onder de 13,9 l/100 km geraakt, hoewel we een flink stuk over de snelweg hebben gereden met een totaal respect voor de snelheidsbeperkingen. Bij een sportieve rijstijl explodeert het verbruik tot bijna 30 l/100 km. Daar komen nog de hoge belastingen bij, onafhankelijk van het gewest waar je woont.

BMW M8 Competition Gran Coupé: GT van extremen

Ons verdict

Kunnen we het deze zo fijne V8 kwalijk nemen dat hij zoveel verstookt, of BMW verwijten dat het zo veel geld vraagt voor dit prestatiepeil? Het Duitse merk noemt hem zelf meer luxueus dan sportief. En inderdaad: deze M8 is in de eerste plaats een dagelijks bruikbare GT, maar hij kan wel in een losgeslagen monster veranderen.
BMW

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km