Testen

2.0i of 2.0d, benzine of diesel?

De tijdsgeest staat niet meer volledig in het teken van de diesel. Benzinemotoren hebben tal van redenen om weer hoop op succes te koesteren, in de eerste plaats omdat diesels volgens het ecologische discours veel schadelijke deeltjes uitstoten. Maar er zijn ook economische redenen:  benzinemotoren zijn vaak goedkoper. Door de downsizing en steeds vaker voorkomende drukvoeding worden ze bovendien aangenamer.

  • Wouters Bruno
  • 31 mei 2012
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Verbruik (diesel)
  • Weggedrag (xdrive)
  • Bediening versnellingsbak (benzine)
  • Comfort
  • Prijs (bekend probleem)
  • Rijgeluid

De X1 2.0i verscheen eind 2011 en vervolledigde het aanbod met een tweeliter viercilinder TwinPower turbo die 184 pk ontwikkelt bij 6.250 tr/min en een koppel van 270 Nm dat beschikbaar is van 1.250 tot 4.500 tr/min. 

We plaatsen hem hier naast de 2.0d dieselversie, maar de vergelijking gaat niet helemaal op omdat BMW een sDrive 2.0i met tweewielaandrijving en een xDrive 2.0d met vierwielaandrijving en M-sportpakket (met sportophanging) ter beschikking stelde.  De vierwielaandrijving beïnvloedt het weggedrag en zorgt voor 90 kg meergewicht.

Onze twee X1’en verschilden ook qua afwerking en uitrusting. Wie een BMW koopt, moet wat huiswerk doen (met de hulp van de verkoper) om zijn weg te vinden in de eindeloze lijst afwerkingen en uitrustingen die beschikbaar zijn in optie. Het eindresultaat kan sterk verschillen en veel duurder uitvallen.

Andere sfeer

De ene X1 is vooral luxueus en gezellig, met zijn lederen interieur in Nevada-beige, zijn bijhorende dakhemel en inzetstukken in gelakt hout, terwijl de andere veel serieuzer oogt met zijn zwarte binnenkant inclusief de dakhemel en aluminium, antracietkleurige inzetstukken van het M-pakket.
De X1 blijft een geval apart tussen de wereld van de echte SUV’s en die van de breaks. Hij benadert uiteindelijk nog het meest de huidige trend van de verhoogde breaks. Ons benzinemodel met tweewielaandrijving past niet echt in de SUV-familie. Met plezier vinden we in elke X1 de verzorgde en geslaagde bouwkwaliteit van BMW terug. Je zit iets hoger, wat ongetwijfeld het succes van dit soort auto verklaart.

Benzine

Kijken we naar de verschillen, dan scoort de sDrive 2.0i zeker punten met zijn discretere motor, zowel qua geluid als trillingen. Bij een rustige rijstijl vervult hij zijn taak goed, dankzij een koppel dat steeds aanwezig is en een goede gewilligheid om in de toeren te klimmen. Bij ‘intensiever’ gebruik  doet het benzineblok wat het kan, maar geeft het geen onuitwisbare indruk. Gelukkig gaan de inspanningen van de motor gepaard met een sympathiek geluid. De bediening van de versnellingsbak leek ons voor verbetering vatbaar, hij is niet precies genoeg.

Diesel

Iets helemaal anders nu: het dieselblok. Het heeft geen zin om de diesel op te jagen. Zowel het geluid als de trillingen zijn minder sexy, wat vooral duidelijk wordt als je overstapt van de ene X1 naar de andere. De 2.0d is niet meer of minder krachtig dan zijn tegenhanger op benzine en geeft het beste van zichzelf bij gemiddelde toerentallen.  Hierdoor worden we er ons van bewust dat onze manier van rijden de afgelopen jaren sterk veranderd is. De files, de radarcontroles en de brandstofprijzen hebben allemaal een invloed. Een direct gevolg is dat we zacht vertrekken, met een blik op de brandstofmeter.  Het is gedaan met voluit in de toeren te klimmen: we zijn zo gewoon om op het dikke koppel van de huidige dieselmotoren te rijden, dat het ons verbaast hoe ver we in de toeren kunnen klimmen met een benzinemotor.

Rekenen

Is het nodig om opnieuw te leren rijden met een benzine?  Dat valt nog te bezien, want bij een gelijke rijstijl verbruiken we nog altijd twee liter per honderd kilometer meer met de 2.0i, die nochtans circa een halve liter bevoordeeld wordt door zijn tweewielaandrijving. De diesel is dus nog niet dood.
We maken ook van de gelegenheid gebruik om het verschil tussen de onderstellen te beoordelen, veroorzaakt door de xDrive met M-ophanging. Die is amper minder comfortabel en stuurt beter aangezien de rolbewegingen (te sterk aanwezig op onze sDrive) beter worden gecontroleerd. 

Tijd om te kiezen

Nog een leuk verschil dat we opmerkten, is dat de versnellingspook korter is met het M-pakket, waardoor hij stroever maar preciezer schakelt dan in onze sDrive. Al kan dit uiteraard ook liggen aan de verschillende versnellingsbak in het benzinemodel.

Wat moet je kiezen, de benzine of de diesel? De benzine wint op het vlak van aankoopprijs en verliest in verbruik. Het is moeilijk om te oordelen op basis van de loopcultuur van de motor, aangezien we meer gewoon zijn aan de specifieke eigenschappen van de dieselblokken. De diesel stinkt en trilt meer en belast de oren maar je mag hem niet afschrijven voor deze ongemakken. Test ze daarom allebei uit en haal je rekenmachine boven.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: BMW.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km