Testen

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Gezien het succes van de SUV Coupé-formule is ook de Audi Q7 naar de fitness getrokken om er wat scherper uit te zien. In zijn nieuwe kleren wordt hij de Q8… Zou die erin slagen om de historische kampioen in dit segment van BMW te verslaan?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 december 2018
  • BMW
  • 1.592 weergaven
BMW X6
  • Dynamisch weggedrag
  • Aangename en krachtige motor
  • Verzorgde presentatie
  • Voorbeeldige samenwerking motor/versnellingsbak
  • Lawaai van de diesel onder zware belasting
  • Toegang tot het interieur
  • Stevig comfort
Audi Q8
  • Rijcomfort en interieurruimte
  • Afwerking / silhouet
  • Algemene geluiddemping
  • Soepele en aangename motor
  • Braaf weggedrag
  • Hoge totaalprijs
  • ... gefnuikt door trage reacties geartronic

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

In tegenstelling tot de logica die Audi handhaaft voor de A-familie, waar de A7 de ‘coupé’ is van de A8, werpt de nieuwe A8 zich op als de coupétegenhanger van de Q7. De mastodont is dus iets korter dan zijn broer met meer gezinsgerichte inborst. Meer zelfs, in die vorm neemt de grote SUV van het Duitse huis nog steeds bijna 5 meter in (4,99 meter). Dat maakt van hem dus een rechtstreekse rivaal van de voortrekker in het segment van de SUV Coupé in de premiumwereld: de BMW X6. De jongste generatie daarvan is 4,91 meter lang. Omdat de Q8 er aanvankelijk enkel is met een 3.0-V6 diesel van 286 pk, verplicht hij ons voor deze vergelijking tot de BMW X6 in zijn versie xDrive 30d (258 pk).

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Afwerking, uitrusting: punt voor Audi

Al van het eerste moment maakt het dashboard van de Q8 indruk. Naar het voorbeeld van de jongste topmodellen van de constructeur met de vier ringen kijk je namelijk op het grote scherm van de Virtual Cockpit (in plaats van het instrumentenbord) in combinatie met de twee XXL-schermen van het MMI Touch Response op de middenconsole. Het interieur van de BMW X6 oogt klassieker op dit vlak. Anderzijds blijft het infotainmentsysteem van BMW minstens even intuïtief bij het gebruik als dat van Audi. En het heeft bovendien het grote voordeel dat het niet vol vingerafdrukken staat, in tegenstelling tot de grote aanraakschermen van de Q8, die al snel vuil worden (om nog maar te zwijgen over de grote gelakte plaat op het dashboard die stof aantrekt als een magneet). Naast het meer moderne gevoel onderscheidt de Q8 zich echter ook van de X6 door een nog meer volledige optielijst.

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!
BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Comfort: punt voor Audi

Hoewel hij gespierder oogt dan de Q7 vergeet de Q8 zijn goede manieren niet wanneer hij zijn passagiers verwelkomt. Omdat de Q8 de wielbasis overneemt van de Q7 is die 6 centimeter langer dan die van de X6. Bovendien behoudt de Audi de optionele verschuifbare achterbank waar de grote SUV Coupé van BMW geen aanspraak op kan maken. Achterin de BMW is ook het ruimtegevoel het krapst. Voor de koffer geldt hetzelfde: de Q8 heeft niet alleen een iets grotere koffer van 605 in plaats van 580 liter, maar ook een meer praktische laaddrempel. En de Q8 maakt het plaatje tijdens het rijden af met een bijzonder verzorgde geluiddemping en een zachter wegcontact dankzij luchtveren. Nu we het daar toch over hebben, kunnen we nog vertellen dat de BMW X6 weliswaar met gestuurde dempers kan worden besteld, maar hij blijft wel altijd trouw aan metalen schroefveren, in tegenstelling tot de SUV van Audi. Daardoor kan hij nooit zijn bodemvrijheid vergroten, terwijl de Q8 wel af en toe een stapje naast het asfalt kan wagen.

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!
BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Motor: punt voor BMW

De 3.0-V6 van Audi gebruikt een microhybridisering onder een spanning van 48 volt. Daardoor kan hij ‘in waakstand’ gaan wanneer je uitrolt, in tegenstelling tot de zes-in-lijn van BMW. In cijfers ontwikkelt de V6 van de Audi 286 pk en 600 Nm, tegenover 258 pk en 560 Nm voor de drieliter van BMW. Toch voelt die laatste meer opwindend aan als je er de pees oplegt dankzij zijn grotere reactiviteit (maar wel ten koste van een rauwe motorklank onder belasting). Bovendien verloopt de samenwerking tussen de motor en de automatische versnellingsbak duidelijk beter in de X6. Het huwelijk is zelfs foutloos bij BMW. Omgekeerd stelt de afstelling van de automaat bij Audi behoorlijk teleur. De bedenktijd die hij nodig heeft bij elke herneming alvorens de bak ‘de paarden aanspreekt’ is zelfs vrij onaangenaam bij het gebruik…

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Rijgedrag: punt voor BMW

Bij een dynamische rijstijl onderscheidt de BMW X6 zich al in de eerste bochten. Zijn evenwicht is zelfs behoorlijk opmerkelijk gezien zijn formaat. De X6 verteert lastwissels met een verrassende levendigheid en geeft nooit de indruk (zolang je binnen ‘redelijke proporties’ blijft uiteraard…) veel last te hebben van de wetten van de fysica. Toegegeven, qua efficiëntie doet de Q8 niet slecht. Zeker als je kiest voor de optionele meesturende achterwielen die je niet op de X6 kan krijgen. Maar terwijl de Q8 de weg ‘braafjes’ volgt, is hij er niet meer zo graag bij wanneer het tempo omhoog gaat. Zijn positionering maakt hem meer tot een GT dan een pure sportieveling.

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Budget: punt voor BMW

Audi wil minstens 71.900 euro voor het je met een Q8 50 TDI laat wegrijden, tegenover 70.300 euro voor de BMW X6 30d. Maar in beide gevallen ben je uiteraard nog verplicht om nog een paar duizenden euro extra op te hoesten om de SUV Coupé van je dromen samen te stellen. En dan wordt de Audi zeer snel de duurste, met soms echt hoge prijzen voor sommige opties of packs. Daar zet hij in Vlaanderen wel een iets gunstiger fiscaliteit tegenover als gevolg van zijn iets lagere CO2-uitstoot (vanaf 172 g/km) dan de BMW X6 30d (vanaf 183 g/km).

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!
BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Conclusie: winst voor BMW

Wanneer we de punten optellen, wint de BMW deze confrontatie. Hij rijdt plezieriger, heeft een overtuigender combinatie van motor en versnellingsbak en slaagt er beter in om zijn eindprijs binnen de perken te houden. Maar als je in de eerste plaats een knappe SUV Coupé zoekt die ‘beschaafd’ kan blijven, dan zal de Q8 meer aanspreken. In tegenstelling tot wat zijn uiterlijk zou kunnen doen vermoeden, biedt hij een ruim interieur, een zeer comfortabel wegcontact en een geluiddemping die niet in een limousine zou misstaan.

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km