Testen

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Gezien het succes van de SUV Coupé-formule is ook de Audi Q7 naar de fitness getrokken om er wat scherper uit te zien. In zijn nieuwe kleren wordt hij de Q8… Zou die erin slagen om de historische kampioen in dit segment van BMW te verslaan?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 december 2018
  • BMW
BMW X6
  • Dynamisch weggedrag
  • Aangename en krachtige motor
  • Verzorgde presentatie
  • Voorbeeldige samenwerking motor/versnellingsbak
  • Lawaai van de diesel onder zware belasting
  • Toegang tot het interieur
  • Stevig comfort
AUDI Q8
  • Rijcomfort en interieurruimte
  • Afwerking / silhouet
  • Algemene geluiddemping
  • Soepele en aangename motor
  • Braaf weggedrag
  • Hoge totaalprijs
  • ... gefnuikt door trage reacties geartronic

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

In tegenstelling tot de logica die Audi handhaaft voor de A-familie, waar de A7 de ‘coupé’ is van de A8, werpt de nieuwe A8 zich op als de coupétegenhanger van de Q7. De mastodont is dus iets korter dan zijn broer met meer gezinsgerichte inborst. Meer zelfs, in die vorm neemt de grote SUV van het Duitse huis nog steeds bijna 5 meter in (4,99 meter). Dat maakt van hem dus een rechtstreekse rivaal van de voortrekker in het segment van de SUV Coupé in de premiumwereld: de BMW X6. De jongste generatie daarvan is 4,91 meter lang. Omdat de Q8 er aanvankelijk enkel is met een 3.0-V6 diesel van 286 pk, verplicht hij ons voor deze vergelijking tot de BMW X6 in zijn versie xDrive 30d (258 pk).

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Afwerking, uitrusting: punt voor Audi

Al van het eerste moment maakt het dashboard van de Q8 indruk. Naar het voorbeeld van de jongste topmodellen van de constructeur met de vier ringen kijk je namelijk op het grote scherm van de Virtual Cockpit (in plaats van het instrumentenbord) in combinatie met de twee XXL-schermen van het MMI Touch Response op de middenconsole. Het interieur van de BMW X6 oogt klassieker op dit vlak. Anderzijds blijft het infotainmentsysteem van BMW minstens even intuïtief bij het gebruik als dat van Audi. En het heeft bovendien het grote voordeel dat het niet vol vingerafdrukken staat, in tegenstelling tot de grote aanraakschermen van de Q8, die al snel vuil worden (om nog maar te zwijgen over de grote gelakte plaat op het dashboard die stof aantrekt als een magneet). Naast het meer moderne gevoel onderscheidt de Q8 zich echter ook van de X6 door een nog meer volledige optielijst.

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!
BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Comfort: punt voor Audi

Hoewel hij gespierder oogt dan de Q7 vergeet de Q8 zijn goede manieren niet wanneer hij zijn passagiers verwelkomt. Omdat de Q8 de wielbasis overneemt van de Q7 is die 6 centimeter langer dan die van de X6. Bovendien behoudt de Audi de optionele verschuifbare achterbank waar de grote SUV Coupé van BMW geen aanspraak op kan maken. Achterin de BMW is ook het ruimtegevoel het krapst. Voor de koffer geldt hetzelfde: de Q8 heeft niet alleen een iets grotere koffer van 605 in plaats van 580 liter, maar ook een meer praktische laaddrempel. En de Q8 maakt het plaatje tijdens het rijden af met een bijzonder verzorgde geluiddemping en een zachter wegcontact dankzij luchtveren. Nu we het daar toch over hebben, kunnen we nog vertellen dat de BMW X6 weliswaar met gestuurde dempers kan worden besteld, maar hij blijft wel altijd trouw aan metalen schroefveren, in tegenstelling tot de SUV van Audi. Daardoor kan hij nooit zijn bodemvrijheid vergroten, terwijl de Q8 wel af en toe een stapje naast het asfalt kan wagen.

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!
BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Motor: punt voor BMW

De 3.0-V6 van Audi gebruikt een microhybridisering onder een spanning van 48 volt. Daardoor kan hij ‘in waakstand’ gaan wanneer je uitrolt, in tegenstelling tot de zes-in-lijn van BMW. In cijfers ontwikkelt de V6 van de Audi 286 pk en 600 Nm, tegenover 258 pk en 560 Nm voor de drieliter van BMW. Toch voelt die laatste meer opwindend aan als je er de pees oplegt dankzij zijn grotere reactiviteit (maar wel ten koste van een rauwe motorklank onder belasting). Bovendien verloopt de samenwerking tussen de motor en de automatische versnellingsbak duidelijk beter in de X6. Het huwelijk is zelfs foutloos bij BMW. Omgekeerd stelt de afstelling van de automaat bij Audi behoorlijk teleur. De bedenktijd die hij nodig heeft bij elke herneming alvorens de bak ‘de paarden aanspreekt’ is zelfs vrij onaangenaam bij het gebruik…

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Rijgedrag: punt voor BMW

Bij een dynamische rijstijl onderscheidt de BMW X6 zich al in de eerste bochten. Zijn evenwicht is zelfs behoorlijk opmerkelijk gezien zijn formaat. De X6 verteert lastwissels met een verrassende levendigheid en geeft nooit de indruk (zolang je binnen ‘redelijke proporties’ blijft uiteraard…) veel last te hebben van de wetten van de fysica. Toegegeven, qua efficiëntie doet de Q8 niet slecht. Zeker als je kiest voor de optionele meesturende achterwielen die je niet op de X6 kan krijgen. Maar terwijl de Q8 de weg ‘braafjes’ volgt, is hij er niet meer zo graag bij wanneer het tempo omhoog gaat. Zijn positionering maakt hem meer tot een GT dan een pure sportieveling.

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Budget: punt voor BMW

Audi wil minstens 71.900 euro voor het je met een Q8 50 TDI laat wegrijden, tegenover 70.300 euro voor de BMW X6 30d. Maar in beide gevallen ben je uiteraard nog verplicht om nog een paar duizenden euro extra op te hoesten om de SUV Coupé van je dromen samen te stellen. En dan wordt de Audi zeer snel de duurste, met soms echt hoge prijzen voor sommige opties of packs. Daar zet hij in Vlaanderen wel een iets gunstiger fiscaliteit tegenover als gevolg van zijn iets lagere CO2-uitstoot (vanaf 172 g/km) dan de BMW X6 30d (vanaf 183 g/km).

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!
BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Conclusie: winst voor BMW

Wanneer we de punten optellen, wint de BMW deze confrontatie. Hij rijdt plezieriger, heeft een overtuigender combinatie van motor en versnellingsbak en slaagt er beter in om zijn eindprijs binnen de perken te houden. Maar als je in de eerste plaats een knappe SUV Coupé zoekt die ‘beschaafd’ kan blijven, dan zal de Q8 meer aanspreken. In tegenstelling tot wat zijn uiterlijk zou kunnen doen vermoeden, biedt hij een ruim interieur, een zeer comfortabel wegcontact en een geluiddemping die niet in een limousine zou misstaan.

BMW X6 30d vs Audi Q8 50 TDI: SU(per)V(et)!

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 26.599
2021
5 km

Benzine, Manueel

€ 21.500
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 14.748
2020

Benzine, Manueel

€ 26.400
2021
15 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 5.950
2011
107.742 km

Benzine, Manueel

€ 7.995
2013
46.900 km

Diesel, Manueel

€ 13.299
2013
72.298 km

Benzine, Manueel

€ 9.500
2016
38.624 km