Testen

Geslaagde stijl (5 plaatsen).

Met bijna 40.600 Grand C4 Picasso die verkocht werden sinds de maand januari 2007, stelt Citroën de 5 plaatsen versie voor van zijn « Visiospace ». Dynamischer, vloeiender maar ook sportiever, de C4 Picasso 5 plaatsen onderscheidt zich op het eerste gezicht. Citroën wordt de enige autoconstructeur die een volledig gamma voorstelt die samengesteld is uit vier monospace wagens, namelijk de Xsara Picasso, de C4 Picasso (5 plaatsen), de Grand C4 Picasso (7 plaatsen) en de C8.
  • Hermans Lionel
  • 16 februari 2007
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Innovaties
  • Look
  • Panoramische voorruit
  • Ruimte binnenin
  • Standaard uitrusting
  • Ergonomie van sommige bedieningen
  • Klank van de 2.0 hdi
  • Tarieven
Meer stijl, minder monospace De C4 Picasso trekt dadelijk de aandacht met zijn origineel uitzicht en zijn uitgesproken persoonlijkheid. Met zijn meer ingedrongen gestalt en zijn zeven plaatsen, verschilt hij zich onmiddellijk door zijn achterdeel dat voorzien is van een schuine achterruit en horizontale lichten in dezelfde stijl als een berline. Aan de voorkant vertoont hij een meer sportieve look, dankzij zijn bumpers voorzien van afgerasterde luchtkokers en zijn verchroomde antimistlichten. Het grootste pluspunt van deze « visiospace » is zijn panoramische voorruit die een ruime indruk weergeeft. De invalshoek ligt namelijk op 70° in plaats van 35° op een traditioneel voertuig en de glazen oppervlakte gaat tot recordwaarden van 5 m² voor de standaardversie en tot 6.2 m² voor de versies die voorzien werden van het panoramisch dak, in optie. Een knus en wel bedacht interieur De besturingsplaats is aangenaam en goed bedacht, meer bepaald op de versies voorzien van de nieuwe automatische 6 doos en ook op de versies voorzien van de manuele 6 doos die wij reeds probeerden op de C4 coupé (zie onze vorige testritten). Zoals op reeds enkele Citroën modellen, verenigt het stuur, voorzien van een vaste kern, de meest gebruikte bedieningen zoals de radiocontrole of de snelheidsregelaar die op alle standaard voertuigen voorzien worden. Maar bij gebruik ondervinden we dat enkele toetsen moeilijk te gebruiken zijn. Net zoals de versie met 7 plaatsen is de handrem elektrisch en automatisch, wat eveneens een zekere plaatswinst is tussen de twee zetels vooraan. Bij de achterplaats vinden wij drie zelfstandige zetels voorzien van unieke afmetingen en Isofix vestigingen. Qua beenruimte is de C4 5 plaatsen de beste geplaatste wagen in zijn categorie (tussen 70 en 95 cm volgens de positie van de voorzetel). Wie monospace zegt, denkt aan familie, en wie familie zegt, denkt aan een grote koffer, de C4 breekt hier de regel niet en schrijft zich in als dé referentie in zijn categorie met een volume van 500 liters bij standaard configuratie, en tot 1.734 liters waneer de zetels uitgenomen worden. De maximale laadlengte bereikt 1,87 m wanneer de voorzetels maximaal naar voren geschoven worden. Motorisering en overbrenging De C4 Picasso 5 treedt voor het eerst op de markt met dezelfde motoriseringen als deze van de Grand C4, zijnde twee benzine versies, één van 1.8 met 127 pk en één 2 liter van 143 pk, samen met twee diesels, de 1.6 HDi die 110 pk ontwikkelt en de andere een 2 liter van 138 pk. Een manuele 5 doos, een manuele gerobotiseerde 6 doos alsook een nieuwe automatische 6 doos zijn beschikbaar zowel op de Grand C4 Picasso (7 plaatsen) als op de C4 Picasso 5 plaatsen. Op de weg Wij hebben onze eerste rit gemaakt met de meeste complete versie, de 2.0l HDi 138 pk « Exclusive » (30.350 €) voorzien van de nieuwe automatische 6-doos. Het minste wat wij ervan kunnen zeggen is dat men zich op het gemak voelt en dat de automatische doos ons aangenaam verrast heeft. Heel zacht, men zou hem enkel een overmatig verbruik verwijten tegenover de manuele versie. De geluidsdemping binnenin is voorbeeldig, dankzij onder andere het gelaagd glas, en het comfort aan boord is kortom keizerlijk ondanks de lage banden op de prachtige 18-duimse verchroomde velgen. Ons model was uitgerust met de pneumatische veringen die eveneens toelaten de laadhoogte te verlaten met meer dan 40 centimeters. Het weggedrag is naar het beeld van de vering, d.w.z. uitstekend, rekening houdend met het gewicht en de verdeling van de massa’s van het voertuig. Wat het remmen aangaat is deze taai en vooruitgaand. Daarna hebben wij de HDi 110 pk versie getest, samen met de manuele 6-doos. Deze motor is dapper maar in sommige gevallen met een zeker tekort aan fut, dit gezegd zijnde hoeft deze motor meer dan genoeg voor het gewoonlijk gebruik. En wat betreft de gerobotiseerde versnellingsdoos, is onze mening nogal gematigd daar men deze doos moet bekijken als een echte manuele en niet automaat. De schakelingen in « full auto » versie gebeuren met schokken, terwijl de « manuele » manier doeltreffend en aangenaam blijkt te zijn. Besluit Laat ons de dingen bij hun naam noemen, de C4 Picasso (5 plaatsen) is verweg de mooiste monospace van de markt (volgens ons toch). Beschikbaar vanaf 20.200 € voor de 1.8 benzine en 22.200 € voor de eerste diesel versie 1.6 HDi FAP… mag de concurrentie op zijn hoede zijn... en meer bepaald de Renault Scenic, die sinds enkele jaren in de top 5 staat.

Meer lezen over:

Over de auteur: Hermans Lionel
Foto's ©: Lionel Hermans, Manufacturer. Video ©: Lionel Hermans, Manufacturer. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km