Testen

Punch break

Als je van de veronderstelling uitgaat dat Cadillac enkel dikke en plompe limousines met gulzige V8 benzinemotoren bouwt ben je goed mis. De BLS die we hier voorstellen is een compacte break met een krachtige 180 pk diesel in het vooronder.
  • Piette François
  • 08 november 2007
  • Cadillac
Voor- en nadelen
  • Goede uitrusting
  • Hernemingen
  • Praktische eigenschappen
  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Beperkt aantal verdelers
  • Imago
  • Soms beperkte motriciteit

Bij Cadillac vinden er blijkbaar grote veranderingen plaats. In hun 104-jarige bestaan heeft het merk immers geen enkele break op de markt gebracht! Laat staan een compacte break die bovendien voor de Europese markt bestemd is en voorzien van een 1.9 diesel die 180 pk ontwikkelt.
Natuurlijk werd het werk van Cadillac vergemakkelijkt doordat zij deel uitmaken van de General Motorsgroep en de familiebanden van de BLS Wagon met de Saab 9-3 of de Opel Vectra zijn dan ook erg nauw. Maar dit verhindert hem er niet van om een persoonlijk karakter te hebben door zijn erg eigen en hoekig design. Dit is duidelijk een Cadillac. De verwijzing naar de CTS, STS, XLR en SRX (we geraken bijna de draad kwijt met al hun benamingen) valt meteen op. De BLS Wagon vertoont, net als zijn grote broers, scherpe lijnen en een hoekige silhouet. Met verticale koplampen vooraan, LED’s achteraan en zijn verchroomd radiatorrooster in een grote V, valt hij behoorlijk op.

Volume
Binnenin is de stijl gemoedelijker en lijkt de BLS Wagon al wat meer op een rustige gezinswagen. Maar met 4,71 meter lengte en een ruime wielbasis van 2,67 meter vinden 5 volwassenen … en hun bagages makkelijk plaats. Zoals het voor een echte break hoort, biedt deze Cadillac immers 419 liter aan kofferruimte, zonder daarbij de bijkomende 12 liter onder de vloer te tellen. Wanneer je de achterbank neerklapt, loopt die ruimte op naar 1.285 liter.

Surround effect
We hebben ze al zo dikwijls gezien in allerlei films. Amerikanen die over de highway slenteren bij een verbruik van 20 liter/100 km maar wel steeds luisterend naar goede muziek. En ook al is de BLS Wagon niet echt bestemd om te slenteren, toch erft hij een rijke uitrusting met de luxueuze audio-installatie, een navigatiesysteem met touch screen en een universele GPS-carkit. Het Bose-audiosysteem telt niet minder dan 11 luidsprekers, wat voor een opmerkelijk surround-effect zorgt. Het GPS-systeem bevat een 6,5-duims touch screen en de hands-free car-kit beschikt over een aansluiting die gemakkelijk aanpasbaar is voor alle grote GSM-merken.

Knappe hernemingen
De koper heeft keuze tussen zes motorisaties. We gaan vlug voorbij aan de 2 liter turbo Flexpower van 200 pk. Niet dat hij oninteressant is, verre van zelfs, maar in gans België werd er nog maar één exemplaar van dit type verkocht. De drie andere benzine-uitvoeringen zijn tevens allen drukgevoede motoren van respectievelijk 175, 210 en 255 pk.
Het spreekt natuurlijk voor zich dat in onze streken het de diesels zijn die het leeuwendeel van de verkoop zullen opeisen. De 150 pk-versie is ons al bekend, dus kozen wij voor deze testrit de nieuwe 1.9 D van 180 pk. Het verschil met zijn « kleine broer » zit hem in de dubbele turbo. Naast het hogere vermogen resulteert dit bovenal in een koppel van niet minder dan 400 Nm. De prestaties schieten dan ook de hoogte in. Van 0 tot 100 km/u heb je slechts 8,7 seconden nodig en de BLS houdt het pas bij 220 km/h voor bekeken. Onnodig om te zeggen dat de hernemingen, bij gelijk welke versnelling van de manuele 6-versnellingsbak, erg overtuigend zijn. Een automatische aandrijving is als optie beschikbaar.
Andere nieuwigheid voor 2008 is dat alle BLS modellen standaard worden uitgerust met de StabiliTrack, het ESP-systeem « van het huis ». En voor het eerst is de BLS Wagon beschikbaar met vierwielaandrijving, maar spijtig genoeg enkel in combinatie met de V6 2.8 turbo. Voor 31.480 euro’s mag je de BLS Wagon Business 1.9 D 180 pk de jouwe noemen. Toch iets om over na te denken.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Cadillac.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km