Testen

You've got the looks

Chevrolet is niet bang om zijn vaste klanten van streek te brengen. Chevrolet gooide de grote, met chroom overladen sedans overboord, nam Daewoo over en verkoopt nu de kleine Zuid-Koreaanse wagens met het bekende strikje op de neus. Gedaan dus met de typische, Amerikaanse lange sleeën, Chevrolet herpositioneert zich met doorgaans kleinere auto's met een typisch uiterlijk. De Aveo is een kleine stadswagen die goed verkoopt. Aan Chevrolet om dat succes voort te zetten met de nieuwe generatie.
  • Piette François
  • 16 juni 2011
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Aangename 1.2-motor
  • Enorme koffer (vooral vierdeurs)
  • Evenwichtig weggedrag
  • Royale binnenruimte
  • Typische look
  • Matige afwerking
  • Ruwe motoren (1.4 en 1.6)
  • Te speciale look?
  • Weinig homogene automaat

Kwade blik

Om het uiterlijk van de Aveo persoonlijkheid mee te geven, bracht Chevrolet niet zomaar wat mascara aan, het koos voor een heus Zorro-masker.De dubbele koplampen zetten de toon: sportief, agressief en met een zeker tuningeffect. Chevy voegt nog wat duistere accenten toe, zoals de uitgesproken voorvleugels, de achterlichten met zwarte rand, de achterspoiler, de achterste portiergrepen verborgen in de deurstijlen, enzovoort. Hij lijkt net uit een accessoireshop te komen, deze kleine met spierballen.

Nieuw platform

Van window dressing is er trouwens geen sprake, Chevrolet heeft ook aan het onderstel gewerkt om de Aveo stijver en agieler te maken. Qua pittigheid onder de motorkap hebben we al beter gezien: de motoren leveren tussen 70 en 115 pk. Het gamma begint met een 1.2 met twee mogelijke vermogens, 70 of 86 pk. Dan volgen een 1.4 en een 1.6 met respectievelijk 100 en 115 pk, allebei beschikbaar met een zestrapsautomaat.

De grote nieuwigheid is de komst van dieselversies. Ze gebruiken de 1.3 diesel van Fiat/Opel-origine in versies met 75 en 95 pk. En altijd met een start-stopsysteem, alstublieft.

Twee koetswerkvormen

Terwijl de vijfdeurs zich vooral richt op een jonge doelgroep, is de drievolumeversie met georiënteerd op gezinnen en (jonge) gepensioneerden. Dat moet de kleine stadswagen zeker toelaten om zijn verkoop te vergroten en het marktaandeel te vergroten. Misschien niet bij ons, want de vierdeursberline is hier niet bepaald populair.

De sedan maakt indruk, met een verbazingwekkende kofferruimte van 502 liter.

Inspiratie bij de motorfiets

Chevrolet beschijft het interieur als "een dubbele cockpitlay-out gebaseerd op die van de Corvette" en heeft het over een tellerpartij "gekenmerkt door het motorfietsthema van het exterieur" en ijsblauwe achtergrondverlichting "die bijdraagt tot de stijlvolle, eigentijdse uitstraling van het interieur". Tot zover de mooie praatjes rond het product, in de praktijk ziet er toch een beetje goedkoop uit. De kwaliteit van de kunststoffen is matig. Terwijl de presentatie van de instrumenten van originaliteit getuigt, betreuren we de losse assemblage van de middenconsole.

Een groot voordeel van de Aveo is - letterlijk - de ruimte. Uw dienaar is bijna even groot als een Yeti en wordt achterin kleine stadswagens vaak samengeperst als een aspirine. Maar niet in de Aveo, onze Amerikaanse vrienden houden rekening met de grotere medemens.

1.2 als beste keuze

Bij deze eerste test stelde Chevrolet alleen de benzineversies ter beschikking. En laten we meteen met de deur in huis vallen: de kleine 1.2 (86 pk) is veruit de aangenaamste. Van punch is er geen sprake, maar hij heeft de verdienste zachter in de toeren te klmmen dan de ruwe 1.4 en 1.6, die tekeergaan als een duivel zodra je het in je hoofd krijgt om het tempo te verhogen. Deze motoren missen kracht bij lage toeren en laten zich rijden "op de ouderwetse manier", namelijk door terug te schakelen vooraleer de saus pakt.

De automatische versnellingsbak is aangenaam bij gewoon gebruik en toont een zekere soepelheid, maar dat plaatje valt uiteen zodra je het tempo verhoogt. Dan reageert hij brutaal en twijfelachtig. Nochtans is het onderstel vrij levendig en worden schokken goed gedempt, op voorwaarde dat je niet beknibbelt bij de bandenkeuze. De trillingen bij een sportieve rijstijl, een euvel dat vaak voorkomt bij Amerikaanse auto's, behoren tot het verleden. De Aveo doorstaat met gemak de vergelijking met de Europese concurrentie.

Prijzen

De Aveo kost minimaal 11.999 euro in de versie met 1.2 (70 pk) en de LS-afwerking, voorzien van centrale vergrendeling met afstandsbediening, een radio-cd-mp3-speler, een cruise control (sic), ... Helaas is airconditioning niet beschikbaar op deze versie. De uitrustingspolitiek van Chevrolet dwingt je om de hogere versie te kiezen om van bijkomende uitrusting te genieten, in plaats van die simpelweg op de optielijst te zetten. Aan het andere uiterste van het gamma vinden we de 1.6 benzine met automaat voor 16.499 euro. De prijzen van de diesels zijn nog niet bekend.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 8.900
2019
42.267 km

Benzine, Manueel

€ 11.900
2016
63.470 km

Benzine, Manueel

€ 10.495
2019
4.131 km

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
80.745 km