Testen

Vintageplezier

Verenigde Staten, eind jaren zestig. Er woedt een hevige strijd tussen de Ford Mustang, Dodge Challenger en Chevrolet Camaro, drie muscle cars die in staat zijn om een saaie bankbediende te veranderen in dé playboy van de stranden aan de westkust. Goed nieuws is dat deze mythische auto’s herboren zijn. Na de Mustang en de Challenger verrees ook de Camaro uit zijn as en wordt hij nu ook in Europa ingevoerd.
  • Piette François
  • 04 oktober 2011
  • Chevrolet
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Een messcherpe prijs
  • Homogeen rijgedrag
  • Krachtige en aangename v8
  • Uitdagende lijn
  • Afwerking laat steken vallen
  • Belangrijke massa
  • Kap moeilijk te openen
  • Ruimte achteraan
  • Verbruik

Wat een gezicht

In tegenstelling tot de Mustang en de Challenger, die officieel niet ingevoerd worden in Europa, wordt de Camaro verdeeld door een twintigtal dealers in ons vlakke landje. Prachtig voor nostalgici, want het kleedje van de nieuwe bolide doet onherroepelijk denken aan zijn oude naamgenoot. Wat een gezicht! Een agressieve blik, gespierde vleugels, een strakke kont, overbemeten velgen (20 duim, jawel): hij heeft alles om indruk te maken. Zijn présence op de weg is nog indrukwekkender door de afmetingen op maat van zijn thuisland: 4,84 meter lang, 1,92 meter breed en 1,36 meter hoog.

Wat een motor

Terwijl de Europese en Japanse coupés de politiek van de downsizing volgen met kleinere motoren die krachtig genoeg en heel zuinig zijn, keert deze Camaro zijn rug naar deze trend. Hij grijpt terug naar de oude, beproefde methode met een dikke V8 (van de Corvette) met een cilinderinhoud van 6,2 liter. De techniek bevindt zich bij wijze van spreken nog in het tijdperk van paard en kar: centrale nokkenas, twee kleppen per cilinder, indirecte injectie. Kortom, vintage.

Door de cilinderinhoud zijn het vermogen en het koppel navenant: 432 pk en 569 Nm. In de versie met automatische versnellingsbak dalen die waarden tot respectievelijk 405 en 556 pk. Je kunt namelijk kiezen of je zelf schakelt of automatisch, telkens met zes versnellingen.

Leuk detail: de Camaro is bij ons alleen beschikbaar met grote V8-motor. In de Verenigde Staten bestaat er nochtans ook een V6 met 312 pk.

Bling bling

Genoeg gepraat over dit wilde beest, tijd om achter het stuur te kruipen. Het interieur is flitsend zoals alleen Amerikanen dat kunnen. Goede (standaard leder met enkele inzetstukken op de boordplank) en veel minder goede elementen (zowat overal goedkoop plastic) wisselen elkaar af. En dan spreek ik nog niet over de metertjes in de centrale console, met het design van een keukenklok uit de jaren tachtig. De ruimte is vorstelijk, voorin dan toch. Achterin is het eerder krap gezien de buitenmaten. De kofferruimte is niet uitzonderlijk.

Het is mooi weer, tijd om het dak te openen! Dat verloopt elektrisch, maar vergeet niet om manueel het afdekscherm weg te trekken. Dat wordt al snel vervelend in een tijd waarin volledige elektrische cabriodaken hoogtij vieren.

Vroem?

Een grote V8 die uitademt via een dubbele uitlaatlijn moet indrukwekkend klinken, maar dat valt een beetje tegen. Na het starten blijft het gebrul van de motor zeer beschaafd. We schakelen naar eerste en zijn vertrokken. De combinatie van het kolossale gewicht van deze cabriolet (bijna 1,9 ton), een krachtige maar atmosferische motor en grote achterbanden maakt in het begin geen overweldigende indruk. Europa krijgt weliswaar een andere brugverhouding, maar de versnellingsbak blijft te lang. De sensaties zijn heel vlak en hij klimt niet brutaal in de toeren.

Een ontgoocheling? Zeker niet! Jaag de grote V8 in de toeren en hij vindt zijn rauwe stem terug, wat gepaard gaat met geplof in de uitlaat zodra je je voet licht. Gelukkig is het geluidsspektakel nog altijd verzekerd. In het interieur is de duw in de rug duidelijk merkbaar, wat nog versterkt wordt door de voorkant die omhoog gestuwd wordt.

Rechtdoor in de bocht

Vroeger kon je maar beter een gebed opzeggen voor je een Amerikaanse auto een bocht instuurde, maar dat is gelukkig niet meer het geval. Het hoge gewicht veroorzaakt een zekere inertie bij een sportieve rijstijl, maar het geheel blijft perfect homogeen en evenwichtig. Het wordt zelfs een plezier om de auto helemaal te ‘smijten’. Hij blijft trouwens in alle omstandigheden comfortabel. Mooi werk heren.

Dodelijk voor concurrentie

38.500 euro voor de coupé en 43.500 euro voor de cabriolet. Nee, je droomt niet. Deze prijzen zijn hallucinant. De Camaro is buiten categorie en is nochtans goed uitgerust: leder, airconditioning, USB, xenonlampen, 20-duimsvelgen, een antiverblindingsspiegel, een head-upscherm, enzovoort.

Een grote V8 en een hoog gewicht, logisch dat de Camaro veel drinkt. Chevrolet kondigt een gemiddelde aan van 13,1 l/100 km met manuele versnellingsbak. De CO2-uitstoot varieert van 304 tot 326 g/km. Pijnlijk …

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Chevrolet.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km