Testen

Vintageplezier

Verenigde Staten, eind jaren zestig. Er woedt een hevige strijd tussen de Ford Mustang, Dodge Challenger en Chevrolet Camaro, drie muscle cars die in staat zijn om een saaie bankbediende te veranderen in dé playboy van de stranden aan de westkust. Goed nieuws is dat deze mythische auto’s herboren zijn. Na de Mustang en de Challenger verrees ook de Camaro uit zijn as en wordt hij nu ook in Europa ingevoerd.
  • Piette François
  • 04 oktober 2011
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Een messcherpe prijs
  • Homogeen rijgedrag
  • Krachtige en aangename v8
  • Uitdagende lijn
  • Afwerking laat steken vallen
  • Belangrijke massa
  • Kap moeilijk te openen
  • Ruimte achteraan
  • Verbruik

Wat een gezicht

In tegenstelling tot de Mustang en de Challenger, die officieel niet ingevoerd worden in Europa, wordt de Camaro verdeeld door een twintigtal dealers in ons vlakke landje. Prachtig voor nostalgici, want het kleedje van de nieuwe bolide doet onherroepelijk denken aan zijn oude naamgenoot. Wat een gezicht! Een agressieve blik, gespierde vleugels, een strakke kont, overbemeten velgen (20 duim, jawel): hij heeft alles om indruk te maken. Zijn présence op de weg is nog indrukwekkender door de afmetingen op maat van zijn thuisland: 4,84 meter lang, 1,92 meter breed en 1,36 meter hoog.

Wat een motor

Terwijl de Europese en Japanse coupés de politiek van de downsizing volgen met kleinere motoren die krachtig genoeg en heel zuinig zijn, keert deze Camaro zijn rug naar deze trend. Hij grijpt terug naar de oude, beproefde methode met een dikke V8 (van de Corvette) met een cilinderinhoud van 6,2 liter. De techniek bevindt zich bij wijze van spreken nog in het tijdperk van paard en kar: centrale nokkenas, twee kleppen per cilinder, indirecte injectie. Kortom, vintage.

Door de cilinderinhoud zijn het vermogen en het koppel navenant: 432 pk en 569 Nm. In de versie met automatische versnellingsbak dalen die waarden tot respectievelijk 405 en 556 pk. Je kunt namelijk kiezen of je zelf schakelt of automatisch, telkens met zes versnellingen.

Leuk detail: de Camaro is bij ons alleen beschikbaar met grote V8-motor. In de Verenigde Staten bestaat er nochtans ook een V6 met 312 pk.

Bling bling

Genoeg gepraat over dit wilde beest, tijd om achter het stuur te kruipen. Het interieur is flitsend zoals alleen Amerikanen dat kunnen. Goede (standaard leder met enkele inzetstukken op de boordplank) en veel minder goede elementen (zowat overal goedkoop plastic) wisselen elkaar af. En dan spreek ik nog niet over de metertjes in de centrale console, met het design van een keukenklok uit de jaren tachtig. De ruimte is vorstelijk, voorin dan toch. Achterin is het eerder krap gezien de buitenmaten. De kofferruimte is niet uitzonderlijk.

Het is mooi weer, tijd om het dak te openen! Dat verloopt elektrisch, maar vergeet niet om manueel het afdekscherm weg te trekken. Dat wordt al snel vervelend in een tijd waarin volledige elektrische cabriodaken hoogtij vieren.

Vroem?

Een grote V8 die uitademt via een dubbele uitlaatlijn moet indrukwekkend klinken, maar dat valt een beetje tegen. Na het starten blijft het gebrul van de motor zeer beschaafd. We schakelen naar eerste en zijn vertrokken. De combinatie van het kolossale gewicht van deze cabriolet (bijna 1,9 ton), een krachtige maar atmosferische motor en grote achterbanden maakt in het begin geen overweldigende indruk. Europa krijgt weliswaar een andere brugverhouding, maar de versnellingsbak blijft te lang. De sensaties zijn heel vlak en hij klimt niet brutaal in de toeren.

Een ontgoocheling? Zeker niet! Jaag de grote V8 in de toeren en hij vindt zijn rauwe stem terug, wat gepaard gaat met geplof in de uitlaat zodra je je voet licht. Gelukkig is het geluidsspektakel nog altijd verzekerd. In het interieur is de duw in de rug duidelijk merkbaar, wat nog versterkt wordt door de voorkant die omhoog gestuwd wordt.

Rechtdoor in de bocht

Vroeger kon je maar beter een gebed opzeggen voor je een Amerikaanse auto een bocht instuurde, maar dat is gelukkig niet meer het geval. Het hoge gewicht veroorzaakt een zekere inertie bij een sportieve rijstijl, maar het geheel blijft perfect homogeen en evenwichtig. Het wordt zelfs een plezier om de auto helemaal te ‘smijten’. Hij blijft trouwens in alle omstandigheden comfortabel. Mooi werk heren.

Dodelijk voor concurrentie

38.500 euro voor de coupé en 43.500 euro voor de cabriolet. Nee, je droomt niet. Deze prijzen zijn hallucinant. De Camaro is buiten categorie en is nochtans goed uitgerust: leder, airconditioning, USB, xenonlampen, 20-duimsvelgen, een antiverblindingsspiegel, een head-upscherm, enzovoort.

Een grote V8 en een hoog gewicht, logisch dat de Camaro veel drinkt. Chevrolet kondigt een gemiddelde aan van 13,1 l/100 km met manuele versnellingsbak. De CO2-uitstoot varieert van 304 tot 326 g/km. Pijnlijk …

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 21.450
49.120 km

Benzine, Manueel

€ 14.450
15.600 km

Benzine, Manueel

€ 3.990
2011
103.182 km

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km