Testen

Rock-‘n-roll, baby!

Hou je ervan om met een Stetson op je hoofd, een Ray-Ban op je neus en cowbowbotten aan je  voeten naar oude countrymuziek te luisteren met een V8 op de achtergrond? Dan zal deze auto je zeker interesseren.

  • Piette François
  • 26 september 2012
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Indrukwekkende allures
  • Karakter
  • Lage prijs
  • Rijcomfort
  • Typische sfeer
  • V8 onder de kap
  • Afmetingen en gewicht
  • Moeilijke bediening versnellingsbak
  • Rijpositie
  • Te lange transmissie
  • ‘logisch’ verbruik

Muscle car

In de Verenigde Staten beleeft de muscle car een revival. Na de Ford Mustang en Dodge Challenger, herrijst de Chevrolet Camaro uit zijn as. Het recept is zo eenvoudig als een hamburger zonder salade: een indrukwekkende ‘smoel’, een grote V8 en een bodemprijs. Het stereotype wordt nog meer bevestigd: Chevrolet besloot om de V6 die in Verenigde Staten bestaat links te laten liggen en alleen de 6.2 V8 (geleend van de Corvette) te importeren.

You’ve got the looks

Dat staat hij, in de garage. Met de blik van een leeuw, gespannen spieren en een rode streep op de motorkap. Geen twijfel mogelijk: de Camaro is viriel. Wat opvalt, zijn de afmetingen. De Camaro werd op maat gebouwd voor cowboys en is 4,84 meter lang en maar liefst 1,92 meter breed.

Flashy

Binnenin heerst evenmin twijfel over de origine van dit beest: er zijn veel instrumenten en de uitrusting is even rijkelijk als een King Size-burger. Het geheel straalt dezelfde kwaliteit uit als een goedkoop horloge dat je op een marktje aan het station gekocht hebt. Kortom, flashy. Vreemd is de rijpositie: ondanks de indrukwekkende buitenafmetingen voel je je benepen achter het stuur. Dat komt door het lage dak, dat grote personen verplicht om hun Stetson af te zetten of de cabriolet te bestellen. 

Nostalgie

Zenuwachtig, ik geef het toe, draai ik de contactsleutel om. De antieke V8 wordt wakker met een ingehouden gebrul, een beetje schokkerig. Tegenover deze V8 lijken de Europese sportieve motoren ontwikkeld door de NASA. Dit grote blok is dus helemaal niet geavanceerd, hij komt recht uit de oertijd van de auto. Eén enkele nokkenas, twee kleppen per cilinder en specifieke waarden zoals een Toyota Aygo. Gelukkig haalt de V8 de schade in door zijn grote cilinderinhoud, waardoor uiteindelijk 432 pk vrijkomt bij 5.900 tr/min en een koppel van 569 Nm bij 4.600 tr/min.

Ik begrijp het niet

Zoals gewoonlijk probeer ik de rijpositie van een rallypiloot te vinden, met een rechte rugleuning, een lage zit en een recht stuur dat niet ver verwijderd is. Een onmogelijke opdracht. Hier moet je je blijkbaar laten vallen in een fauteuil. Veel zijdelingse steun is er niet, het leder glijdt en de rugleuning moet naar achteren om niet met mijn hoofd tegen het dak te zitten. Kortom, niet geweldig.

Mijn god, zo hard!

Blijkbaar heb ik een tekort aan proteïnen in mijn kuiten. De eerste meters rijden is hard labeur door het koppelingspedaal dat even hard is als het zadel van een Mustang en een versnellingspook die even licht blijkt als een T-bonesteak. Voeg daar nog een krap zicht bij en je begrijpt al snel waarom de Camaro niet de ideale auto is voor een shoppingtrip naar het stadscentrum. 

Europees rijgedrag

Een bochtig wegje, een goede zichtbaarheid: we kunnen vertrekken. Door de Camaro te willen besturen als een Europese sportwagen, worden we ons al snel bewust dat dit niet zijn roeping is. De besturing had directer mogen zijn, het hoge gewicht creëert een inertie die een handicap vormt en de afmetingen maken hem niet bepaald wendbaar. Maar het weggedrag blijft homogeen en stabiel. Op dat vlak is de Camaro superieur aan zijn rivalen Mustang en Challenger. Driftliefhebbers zullen de mechanische zelfsper opmerken en de stabiliteitscontrole die je volledig kunt uitschakelen.

De motor stelt echter teleur: de versnellingen zijn even lang als een voetgangersbrug over de Grand Canyon, wat de V8 verstikt. Met 432 paarden hadden we een raketstart verwacht, maar er valt niets explosiefs te melden. Hij heeft wel reserves, maar de pook die even koppig is als een rodeostier beknot het potentieel van de motor. Als de brugverhouding korter was geweest, dan konden we de rode zone opzoeken. Het geluid is typerend, maar mocht meer aanwezig zijn.  

Amerikaans rijgedrag

Misschien hapert er iets aan onze manier van rijden? Ik bekijk een goede Amerikaanse B-serie en dan komt de ommekeer. Ik spring meteen weer in de Camaro, stel de rugleuning in, selecteer enkele blues- en countryliedjes en laat de V8 draaien bij lage toeren. Wat een plezier! De ophanging is zacht en wist alle hobbels weg, terwijl ik geniet van het ontspannende geluid van de grote motor. Het zicht op de immense motorkap, de talrijke wijzers van de instrumenten, de breedte van het interieur: welkom in de Verenigde Staten. 

Praktische kant

Ondanks de afmetingen die een Texaanse ranch waardig zijn, is de Camaro zeker niet de ideale gezinswagen. Achterin zit je niet zo slecht, maar om daar te geraken moet je een acrobaat zijn. Het koffervolume van 384 liter lijkt correct, maar is even toegankelijk als de goudreserve van Fort Knox.

Goedkope V8

De Camaro is over de plas schandalig goedkoop. In Europa kost hij meer, maar blijft de prijs aantrekkelijk. Het is de goedkoopste V8 op de markt. Voor 38.500 euro vertrek je met dit leuke speeltje. Een ommetje langs de optielijst doet het budget bovendien geen pijn: er zijn er maar zeven.
Standaard is de Camaro al goed uitgerust: drie jaar garantie, een snelheidsregelaar, airco (alleen manueel), 20-duimsvelgen, xenonkoplampen, achteruitrijcamera, stereo met negen luidsprekers, head-updisplay, … Chevrolet levert ook een cabriolet en een automatische versnellingsbak (met 30 pk minder vermogen).    

Stevige drinker?

We kunnen je geruststellen: het verbruik is minder erg dan we gevreesd hadden. De Camaro drinkt graag benzine, maar niet spectaculair veel. De constructeur kondigt een gemiddelde van 14,1 l/100 km aan. Dat is veel, maar bij dagelijks gebruik op gewone wegen en snelwegen kwam ik toe met één liter minder. De CO2-uitstoot zal de groene jongens wel afschrikken: 329 g/km. Slik …

Conclusie

Heb je lak aan politieke correctheid? Kijk je elke avond naar de herhalingen van Bullit met een emmer popcorn? Moet een auto voor jou sowieso een V8 hebben, zelfs al rijd je graag met de elleboog op de deur en wat folkmuziek? Go for it! Zoek je daarentegen een goedkoop alternatief voor de Europese sportwagens, zoek dan elders je heil. In ieder geval zijn we heel blij dat de nieuwe Camaro er is: wat een karakter heeft deze bolide.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km