Testen

Amerika op diesel

Enkele maanden geleden getest in de versie 2.4 benzine, liet de Captiva ons maar een gematigde indruk. Al hebben wij de leefbaarheid op prijs gesteld, alsook zijn zeven plaatsen (in optie), was zijn rijplezier maar middelmatig, wat ons niet echt boeide om hem met ons mee te nemen. De fout lag voornamelijk aan zijn astmatische benzinemotor, niet meer opgewassen tegen de huidige situatie. Maar hier komt een diesel versie, met een moderne 2 liter motor... Zou hij hier met hernieuwde moed aanvallen ?
  • Piette François
  • 14 april 2007
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Concurrerende tarieven
  • Ergonomie
  • Ruimte voor vijf
  • Verleidelijke lijn
  • Derde rij nogal gering
  • Holle motor onder 2.000 o/m
  • Te harde lederen zetels
  • Verbruik
Gestalte Elegant, deze Captiva verleidt door zijn dynamische silhouet, met een lichte sportieve touch. De gespierde zijkanten, de zijdelingse luchtkokers en de dubbele verchroomde uitlaten zijn degelijk aanwezig om het sobere maar sierlijke gestalte te doen ontploffen. Motorisering Maar laat u er niet bij foppen, indien het kleedje sportieve ambities heeft, de motor die zich hier onder de motorkap schuilt heeft niets te maken met de overkrachtige V8 die men in het land van de cheeseburgers en de reuzecola terugvindt. Inderdaad, men vindt hier een… 4 cilinder van 2.0 liter diesel, helemaal nieuw, en die zich voorziet van zestien kleppen die een behoorlijke kracht bevrijdt van 150 pk aan 4.000 rpm en een koppel van 320 Nm aan 2.000 rpm. Eerbare waarden, die zich tegenwoordig in goede gemiddelden bevinden. Met deze motor heeft de klant de keuze tussen een manuele doos of een automaat, beiden met vijf versnellingen. Indien deze waarden op papier uitstekend zijn, betreurt men bij gebruik een hol onder de 2.000 rpm, wat het rijgedrag in bebouwde kom niet vergemakkelijkt, zeker niet met een manuele doos, die onze testversie voorzien, opgetogen met een trage en onaangename bediening. Kortom, de Captiva is niet echt blij in het stadsverkeer, waar hij onophoudelijk wederoplevingen eist. Weggedrag Laat ons even wegwezen vanuit de belemmeringen in onze steden om natuurlijke wegen te doorlopen. Op kronkelige banen begeeft de Captiva zich fatsoenlijk en blijft veilig en nogal lenig. De vering ziet er nogal goed evenwichtig uit, en biedt een goed compromis tussen het comfort aan boord en het weggedrag. Doe er niet teveel mee, want het koetswerk vertoont zich nogal lomp en de nauwkeurigheid gaat aanzienlijk zakken. Daaromtrent, mankeert de stuurinrichting van nauwkeurigheid. Het remmen geeft geen problemen, hij is stabiel, krachtig en nogal taai. Comfort aan boord De rijhouding zal enkel problemen stellen aan grote personen, die zich belemmerd zullen voelen door een te hoge zithoogte. De Captiva is leefbaar binnenin, maar enkel voor vijf personen. De twee bijkomende zetels, voorgesteld in optie, worden voorbehouden aan kinderen, of kleine volwassenen. Te noteren dat de toegang niet van de gemakkelijkste is, wat nogal vaak het geval is voor een derde rij zetels. Ruimte is er dus, ja, maar aan de andere kant qua comfort, is het een ander probleem... Onze Captiva testwagen was inderdaad voorzien van lederen zetels (in optie), een te vermijden optie ! Met een gebrek aan ondersteuning, zijn deze bovendien bovenmatig hard in de lenden. De geluidsdemping is gematigd en het diesel gerommel kan dus soms storend zijn... Voor de rest, niets aan te geven, al is het dat de plastieken van de middenconsole nogal van middelmatige kwaliteit zijn. De ergonomie is aangenaam en het geheel valt gemakkelijk te gebruiken. Uiteindelijk is het koffergedeelte praktisch, met tal van gerieflijkheden, en de derde rij is gemakkelijk te (ver)plaatsen. Maar zijn vermogen slaagt geen records in : “amper” 465 liters. Tarieven Indien de benzineversie niet speciaal concurrerend is, blijkt deze 2.0 VCDI diesel aantrekkelijk te zijn. Beschikbaar in drie verschillende afwerkingsniveaus, start deze Captiva aan de basisprijs van 25.999 €, wat recht geeft aan een versie met 5 plaatsen en zonder de drijfwielen achteraan… Kortom, een SUV met voorwielaandrijving, wat uiteindelijk, eerlijk gezegd, onzin is... Om te beschikken over een echte SUV, met integrale aandrijving, bekwaam om glibberige wegdekken « op te slorpen », zal men 3.000 € meer moeten uitgeven voor het afwerkingsniveau « LS ». Om te beschikken over een derde zij zetels, twee oplossingen : een bijkomende kost van 1.000 € of binnenin het gamma klimmen om zich te richten naar een LT versie, waar deze standaard voorzien is. En met deze versie, heeft u eveneens toegang tot de automatische versnellingsdoos, gefactureerd aan 1.500 €… Een vreemde politiek, zeker voor een aanbevolen optie, die de versnellingen zou moeten « effen maken » en om het karakter van deze holle motor iets aangenamer te maken bij gebruik. Standaard stelt de Captiva de manuele airco voor, het antislipsysteem en de stabiliteitscontrole, alsook frontale, zijdelingse en hoofdairbags. Om te kunnen beschikken over de automatische airco, de snelheidsregelaar, de boordcomputer, en het PDC systeem, kunt u zowel hoger in het gamma gaan, en overschakelen naar de LT versie die deze standaard “aanbiedt”. De dichtste rivaal van deze Captiva (met uitzondering van zijn tweelingsbroer, de Opel Antara beschikbaar vanaf 30.595 €) is zonder twijfel de Hyundai Santa Fe, die ook de 7 plaatsen biedt samen met een integraal drijfwerk. Zijn dieselmotor van 2.2 liter bevrijdt dezelfde kracht als de 2 liter van de Captiva, maar bevat een hoger koppel van 15 Nm met 200 rpm vroeger. Maar het voordeel ligt bij de Captiva qua tarieven : deze is bijna 1.800 € goedkoper… Aan de pomp, vertoont deze Captiva zich een beetje te gulzig, met een gemiddeld verbruik van 11,5 liters diesel, wat niet echt concurrerend is voor een motor met een dergelijke cilinderinhoud. Besluit Niemand twijfelt dat deze dieselversie zich meer gelijksoortig vertoont dan zijn benzinebroer. Men betreurt toch dat deze motor niet het vermaak verschaft dat men verwacht had : het wrede tekort aan koppel onder de 2.000 rpm en een te groot verbruik zijn er de oorzaak van. Niet specaal « fascinerend » te besturen, deze Chevrolet ziet er toch praktisch en comfortabel uit bij gebruik, op voorwaarde dat men uitdrukkelijk de lederen zetels vermijdt, die veel te hard zijn.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Benzine, Automaat

€ 22.603

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Elektrisch, Automaat

€ 29.900
2020
9.400 km

Diesel, Automaat

€ 26.000
2016
120.000 km
€ 47.900
2018
34.442 km

Benzine, Manueel

€ 5.000
2012
123.800 km