Testen

Big Burger Menu voor zeven

Chevrolet en de SUV, dat is een lange liefdesgeschiedenis. De Amerikanen vonden het concept zelfs uit in de jaren dertig, om maar te zeggen dat ze de kunst om een SUV te bouwen zeker beheersen. Chevrolet maakt zich op om voor zijn honderdste verjaardag een hele reeks nieuwigheden te lanceren. Eén ervan is de Captiva, die dankzij een facelift weer kan meestrijden in dit woelige segment.
  • Piette François
  • 10 februari 2011
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke prijs
  • Comfort
  • Origineel voorkomen
  • Ruimte op voorste vijf zitplaatsen
  • Stille diesels
  • Uitrusting
  • Nukkige manuele versnellingsbak
  • Onhandig weggedrag
  • Toegang derde zitrij
  • Trage benzinemotor
  • Vage besturing
  • Voorbijgestreefde automaat

Neuscorrectie

Wat verwacht je van een Amerikaanse auto? Buitengewone afmetingen, een overvloed aan pk's en een imposant gezicht? De Captiva lost de eerste twee verwachtingen niet echt in. Met een lengte van 4,70 meter volgt hij eerder de Europese maat en ook de motoren zijn helemaal afgestemd op het Oude Continent. Onder de motorkap ligt dus geen V8 en in België zelfs geen V6, maar wel een moderne diesel. Daar komen we zo meteen op terug. Wat de look betreft, doet de Captiva aardig zijn best om te herinneren aan zijn land van oorsprong: de gapende grille en de agressieve blik laten geen twijfel over zijn afkomst.

Beperkte maar geslaagde facelift

Het is uitgerekend de facelift die de Captiva een atypisch uiterlijk bezorgt. De voor- en achterkant werden aangepast voor een spectaculairder visueel effect. De Captiva is trots op zijn Amerikaanse roots. In het interieur ruimen de goedkope kunststoffen plaats voor mooiere materialen. In de Verenigde Staten hebben ze eindelijk begrepen dat we moeilijke jongens zijn. Chevrolet voorziet een hoogwaardiger interieur, zowel om naar te kijken als om aan te raken. Hier en daar zien we nog een valse noot, maar het geheel oogt flatterender dan vroeger.

Nieuw onder de kap

Onder de motorkap vindt een ware revolutie plaats. Bij de diesel werd de oude 2.0 vervangen door een nieuwe 2.2 in twee varianten: 163 of 184 pk. Het koppel bedraagt respectievelijk 350 en 400 Nm. Qua transmissie zijn er diverse mogelijkheden. De minst krachtige versie drijft alleen de voorwielen aan, uitsluitend via een manuele versnellingsbak. Voor de variant met 184 pk is er keuze tussen een manuele of een automatische versnellingsbak, maar het koppel wordt altijd op de vier wielen overgebracht.

Tot slot is er nog een alternatief voor benzinerijders: een 2.4 viercilinder met 167 pk uitgerust met een manuele versnellingsbak. De melodieuze drieliter V6 met directe injectie wordt niet aangeboden op de Belgische markt.

Uitrusting

Zoals het een Amerikaan betaamt, geeft de Captiva veel waar voor zijn geld, ook in de basisversie. Die is voorzien van zilverkleurige inzetstukken, een manuele klimaatregeling, een multifunctiestuur, Bluetooth, zes luidsprekers, enzovoort. Mag het wat meer zijn, aarzel dan niet om voor de LT te kiezen met onder meer een deels lederen en deels stoffen bekleding, automatische klimaatregeling en cruise control. Voor de veeleisende klanten is er ook nog de LTZ-versie, waar bijna alles inbegrepen is. In alle versies is er plaats voor zeven personen, alleen de basisversie is ook beschikbaar met vijf plaatsen.

Proef op de som op de weg

De sympathieke en ruime Captiva nodigt uit tot rustig rijden. De nieuwe diesel is stil en bijna helemaal vrij van trillingen. Het vermogen lijkt wel wat nipt om zo'n massa te verplaatsen en de vierwielaandrijving helpt op dat vlak zeker niet. Met de benzinemotor wordt het zelfs pijnlijk: hij mist pit bij alle toerentallen. Over de transmissies hebben we gemengde gevoelens: de manuele bak is stroef, terwijl de automaat nogal lui schakelt.

Het is moeilijk om de dynamische kwaliteiten te beoordelen van een auto die zo duidelijk gericht is op rustige verplaatsingen. De voortrein mist scherpte en de stuurbekrachtiging lijkt te sterk ontdubbeld. Je mag de Captiva dus niet forceren, geniet van zijn uitstekende comfort. De Oostenrijkse Alpen waar onze eerste test plaatsvond, zijn duidelijk niet het favoriete terrein van deze Amerikaan.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 8.900
2019
42.267 km

Benzine, Manueel

€ 11.900
2016
63.470 km

Benzine, Manueel

€ 10.495
2019
4.131 km

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
80.745 km