Testen

Laat je verleiden

Net als zijn neef bij General Motors, de Opel Insigna, presenteert de Chevrolet Cruze zich onder de vorm van een mooie vierdeurs coupé, maar die geslaagde lijn is lang niet zijn enige kwaliteit.
  • Piette François
  • 23 maart 2009
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte/koffer
  • Rijkelijke uitrusting
  • Verleidelijke lijn
  • Zeer goed geprijsd
  • 5-bak
  • Geen voetsteun
  • Kwaliteit van sommige kunststofonderdelen
  • Stuurinrichting niet stevig genoeg

De tijd dat Chevrolet nog Daewoo heette en enkel om zijn lage prijzen bekend stond is lang voorbij. Vergeet dus gauw wat de Nubira voor jou betekend heeft en werp eens een blik op de Cruze. Deze Cruze is de eerste van de GM-groep die het nieuwe platform mag gebruiken dat later ook als basis voor de nieuwe Opel Astra zal dienen. Ook al bevindt het designcenter zich in Korea, toch is het uit verscheidene nationaliteiten samengesteld, waardoor de lijn sensueel en zuiver overkomt. Net als de Opel Insigna en de VW Passat krijgt de Cruze de coupé-berlinestijl, zij het in compactere afmetingen. Het concept van deze stijl maakt dat de daklijn als een boog de auto overspant die vooraan bij een erg schuin opgestelde voorruit begint en achteraan in fijne C-stijlen eindigt. De Cruze is groter als zijn voorganger maar staat ook op een grotere wielbasis. Het lijkt alsof de vier wielen op de uiteinden van de wagen geplaatst zijn. Voeg daar nog de brede schouders, de grappig getekende lichtblokken en de gespannen carrosserielijnen aan toe en bekomt een moderne, elegante en puur gestylde auto.

Een streepje Corvette
 

Dat gezegd zijn de kan je misschien bedenken dat met een lengte van 4,6 meter de Cruze wat te rijkelijk met het plastic aan de uiteinden van de auto is omgesprongen en dat er voor de inzittenden niet veel plaats overblijft. Maar gelukkig is dat zelfs helemaal niet zo. De plaatsen achterin zijn misschien niet enorm groot maar voor volwassenen vaneen gemiddeld gestalte voldoen ze volledig. De bagageruimte meet 450 liter en dat is in dit segment een uitstekende waarde.
Eens aan boord zullen diegenen die al eens in een Corvette plaats genomen hebben merken waar de Cruze zijn mosterd vandaan gehaald heeft. De voorste inzittende beschikt immers over een soort van nis die door de centrale console volledig wordt gescheiden. Uiteraard is de sfeer niet zo sportief als die van de Corvette maar toch ziet het geheel er sympathiek uit ook al is de kwaliteit van sommige kunststofdelen discutabel. Goede punten ook voor de stoelen die op een volledig stalen frame rusten en de druk beter verdelen als in het verleden. Maar toch missen we nog steeds een voetsteun voor onze linkervoet.

Rijkelijke uitrusting
 

Voor we het contact omdraaien overlopen we even de uitrustingsfiche. Het is wel gauw duidelijk dat de Cruze alles in het werk wil stellen om het zijn inzittenden zo aangenaam mogelijk te maken. Vanaf de LS krijg je vooraan en achteraan al elleboogsteunen, vier elektrisch bediende ruiten, elektrische bedienden en verwarmde buitenspiegels, parkeerhulp achteraan, manuele airco, lederen stuur en een radio CD/MP3. En zelfs ESP, aliminiumvelgen en “follow-me-home”-verlichting worden in serie voorzien. Als je voor de LT-versie kiest worden daar nog lichtsensoren, een verwarmde voorruit, een snelheidsregelaar en een automatische airco aan toegevoegd.

Eén diesel, twee vermogens
 

Onder de kap van ons testmodel deed een 2-liter diesel van 150 pk en 320 Nm koppel zijn werk. De turbo met variabele geometrie zorgt voor het nodige vermogen en maakt dat de Cruze in 10 seconden van 0 tot 100 accelereert en een topsnelheid van 210 km/u bereikt. Desondanks is hij tevreden met 5,6 liter diesel bij gemengd gebruik. Een 125 pk-variante van dezelfde motor is eveneens beschikbaar.
Wat de wegligging betreft weten de ingenieurs fier te vertellen dat het platform 140 % stijver is als het vorige wat de wegligging en de strijd tegen geluid en vibraties alleen maar ten goede kan komen. Toch is niet alles perfect aan het stuur van de Cruze. De demping is vrij droog en de stuurinrichting lijkt wat stevigheid te missen. Maar gezien zijn veelvuldige kwaliteiten zijn dit punten die we met de mantel der liefde kunnen bedekken. De tarieven starten bij 16.999 € voor de 1.6 benzine terwijl de 2.0 TCDI van 150 pk 20.999 e moet kosten.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km