Testen

Het model van de ommekeer

Door de Zuid-Koreaanse Daewoo’s als Chevrolets te verkopen, is het imago van het Amerikaanse merk niet bepaald verbeterd. Chevrolet deed niet meer dan zijn strikje kleven op de Nubira, Matiz en andere producten van bedenkelijk allooi. De link met de Corvette of de Bel Air was totaal zoek. Maar door de wil om uit te groeien tot een massaconstructeur met een volledig nieuw gamma, veegt Chevrolet alle slechte herinneringen van tafel.
  • Piette François
  • 28 januari 2010
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Erg lage prijs
  • Geluiddemping
  • Gewillig motorblok
  • Knappe lijn
  • Ruimte binnenin
  • Beperkte optiemogelijkheden
  • Enkel met manuele vijfbak
  • Kwaliteit van sommige kunststofonderdelen
  • Vage besturing

Presentatie

De Cruze meet zich de stijl van een vierdeurscoupé aan, heel anders dan het uiterlijk van zijn voorganger Nubira. Chevrolet tekende een sportief koetswerk dat uitstekende prestaties suggereert. Het krachtige radiatorrooster, de vloeiende lijn in profiel en de gedrongen achterzijde maken hem aantrekkelijk. Die karaktertrekken kun je nog meer in de verf zetten met de juiste koetswerkkleur. Vermijd dus de grijze metaalkleur en kies bijvoorbeeld donkerblauw zodat de auto origineel en elegant overkomt.

Motor

Onze testwagen was voorzien van een 2-liter diesel die hoogstwaarschijnlijk het gros van de verkoop zal uitmaken. Deze krachtbron, die TDCi heet, bestaat in twee versies: 128 en 150 pk. Ondanks het lagere vermogen overtuigt de minst krachtige versie, zowel door zijn uithoudingsvermogen als door zijn werkingsstilte. Het koppel van 300 Nm laat een erg relaxte en soepele rijstijl toe, terwijl het verbruik redelijk blijft: gemiddeld 6,5 l/100 km.

Jammer genoeg kun je de dieselmotoren niet combineren met een automatische versnellingsbak en telt de manuele bak maar vijf verhoudingen. In bergachtige streken zijn de hernemingen niet echt explosief.

Rijgedrag

De Chevrolet Cruze rust op hetzelfde platform als de Opel Astra, maar rijdt helaas niet zo strak. Gevaarlijk wordt het nooit, maar de Cruze rijdt wat waziger en minder precies. Waarschijnlijk moeten we de oorzaak bij de Kumho-banden gaan zoeken, die eerder comfortabel dan sportief zijn. De Cruze stuurt niet zo precies als zijn Duitse neef, wat de sportieve ambities van de bestuurder tempert. In se is het onderstel wel gezond, maar de dempers en banden vergen nog wat werk.

Comfort

De boordplank doet denken aan de Opel Insignia en de… Corvette. Voor de bestuurder en de passagier tekenen zich dezelfde lijnen af. De afwerking is verzorgd, maar de gebruikte materialen halen niet het niveau van de Europese concurrentie. Stoffen inlegstukken op de boordplank en de deuren vrolijken het geheel wat op en voegen een sprankeltje originaliteit toe. Ruim is de Cruze alleszins en dat is maar goed ook gezien het formaat van de gemiddelde Amerikaan. Ondanks de vallende daklijn heb je achterin nog voldoende hoofdruimte en vinden twee volwassenen ruim plaats. De koffer slikt 450 liter en dankzij de 40/60-deelbare achterbank is de Cruze vrij functioneel.

Tijdens het rijden valt de stille motor op en ook de algemene geluidsisolatie is erg verzorgd. Een vreemd fenomeen voor een Amerikaanse auto is dat de ophanging moeite heeft met diepe putten en spoorvorming in de weg.

Prijs en uitrusting

Met een prijs van 18.499 euro is de Cruze erg competitief, zeker gezien de uitrusting. De basisuitvoering LS heeft al manuele airco, een lederen multifunctioneel stuur, in de hoogte regelbare stoelen, mistlichten, een radio-cd-mp3-speler met iPod- en mp3-aansluiting en lichtmetalen velgen. De optielijst is daarentegen erg kort: metaalkleur, leder en een gps. Voor meer uitrusting moet je de LT kiezen, die helaas alleen beschikbaar is met de 150 pk sterke motor. Dan krijgt de Cruze nog automatische lichten, een verwarmde voorruit en een automatische airco mee.

Conclusie

Samen met de kleine Spark zet de Cruze de vernieuwing van het Chevrolet-gamma in. De tijd van Daewoo’s met een andere badge is voorgoed voorbij en de Cruze mag zich zonder schamen naast de Europese concurrentie parkeren. Wat materialen en rijgevoel betreft, hinkt hij nog lichtjes achterop, maar de verhouding prijs/prestaties/uitrusting pleit helemaal in zijn voordeel. Zeker de moeite om even over na te denken.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km