Testen

Nummer drie

De Cruze-familie breidt uit, letterlijk en figuurlijk. Na de vierdeurs sedan en de vijfdeurs met kofferklep is hier de nieuwste telg: de Station Wagon of break. Tegelijk doet een mooie lijst verbeteringen zijn intrede in het volledige gamma.

  • Piette François
  • 03 augustus 2012
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Elegante lijn
  • Scherpe prijzen
  • Soepele en homogene 1.7 diesel
  • Uitgekiende koffer
  • Goedkope plastics
  • Ruwe 1.7 dieselmotor

Stretchoefening

Zoals te verwachten, is deze break de langste Cruze van allemaal: 4,675 meter. Het spreekt voor zich dat de extra centimeters zich aan de achterkant van de auto bevinden. De nieuwe achterpartij verstoort het karakter van het design trouwens helemaal niet. De Cruze ziet er nog altijd even elegant en evenwichtig uit.

Koffer

Uiteraard ligt hier het belang van deze versie. Het koffervolume bedraagt 500 liter in de klassieke configuratie en groeit tot 1.478 liter met de achterbank neergeklapt. Een correcte waarde, maar de Skoda Rapid doet nog beter … met een handvol centimeters minder!

Slimme vondsten

Het laadvolume maakt het mogelijk om de ladekast van je schoonmoeder te vervoeren, maar Chevrolet heeft ook aan haar kleine spullen gedacht. De kofferruimte beschikt over enkele bijkomende opbergvakken. Nog praktischer en ongebruikelijk is de plateau met drie opbergcompartimenten die zich tussen de achterbankleuning en het oprolbare bagagescherm bevindt. Dat scherm is trouwens erg handig in gebruik. 

MyLink

Chevrolet is eindelijk weer mee op het vlak van connectiviteit dankzij het infotainmentsysteem Chevrolet MyLink, dat integratie van een smartphone, Bluetooth, USB, MP3, iPod, enzovoort bevat en dat videobestanden of beelden toont als de auto stilstaat. 

De motoren

Onder de motorkap beweegt er ook veel. Er verschijnen twee nieuwe motoren die de bestaande 1.6 en 1.8 benzine en 2.0 diesel aanvullen.
Bij de diesels introduceert Chevrolet de 1.7 met 130 paarden en 300 Nm. Precies op maat om weinig te verbruiken: de constructeur kondigt een gemiddelde van 4,5 l/100 km aan (CO2: 119 g/km). Chevrolet monteert een start-stopsysteem op alle diesels (ook de 2.0 met 163 pk).
Bij de benzines is de nieuwkomer de 1.4 turbo, die 140 pk en een koppel van 200 Nm levert. Hier kondigt Chevrolet een verbruik van 5,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 134 g/km aan.

Homogeen

We rijden eerst met de 1.7 diesel. Een vrij krachtige jongen, die sterk uit de hoek komt vanaf de laagste toeren. Een goede motor zoals we het graag zien, die echter wat ruw aanvoelt. Deze motor is zeer geschikt voor de Cruze en maakt er een homogene wagen van. De 1.4 turbo functioneert verfijnder, maar is een beetje hol onderin. De zesversnellingsbak is vrij van kritiek, zowel in zijn bediening als spreiding.

Het weggedrag is, ondanks de kunstmatige besturing, perfect op niveau. Het comfort is gegarandeerd, zowel akoestisch als wat de goed filterende ophanging betreft.

Het overwegen waard

Veel kunnen we deze Cruze StationWagon niet verwijten, behalve enkele te lichte kunststoffen in het interieur. De uitrusting is traditiegetrouw zo goed als compleet. Gezien de scherpe prijzen mag je natuurlijk geen spitstechnologie (automatische parkeerhulp, detectie van wegmarkeringen, verkeersbordenherkenning, …) verwachten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 21.450
49.120 km

Benzine, Manueel

€ 14.450
15.600 km

Benzine, Manueel

€ 3.990
2011
103.182 km

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km