Suzuki
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De Cruze-familie breidt uit, letterlijk en figuurlijk. Na de vierdeurs sedan en de vijfdeurs met kofferklep is hier de nieuwste telg: de Station Wagon of break. Tegelijk doet een mooie lijst verbeteringen zijn intrede in het volledige gamma.
Zoals te verwachten, is deze break de langste Cruze van allemaal: 4,675 meter. Het spreekt voor zich dat de extra centimeters zich aan de achterkant van de auto bevinden. De nieuwe achterpartij verstoort het karakter van het design trouwens helemaal niet. De Cruze ziet er nog altijd even elegant en evenwichtig uit.
Uiteraard ligt hier het belang van deze versie. Het koffervolume bedraagt 500 liter in de klassieke configuratie en groeit tot 1.478 liter met de achterbank neergeklapt. Een correcte waarde, maar de Skoda Rapid doet nog beter … met een handvol centimeters minder!
Het laadvolume maakt het mogelijk om de ladekast van je schoonmoeder te vervoeren, maar Chevrolet heeft ook aan haar kleine spullen gedacht. De kofferruimte beschikt over enkele bijkomende opbergvakken. Nog praktischer en ongebruikelijk is de plateau met drie opbergcompartimenten die zich tussen de achterbankleuning en het oprolbare bagagescherm bevindt. Dat scherm is trouwens erg handig in gebruik.
Chevrolet is eindelijk weer mee op het vlak van connectiviteit dankzij het infotainmentsysteem Chevrolet MyLink, dat integratie van een smartphone, Bluetooth, USB, MP3, iPod, enzovoort bevat en dat videobestanden of beelden toont als de auto stilstaat.
Onder de motorkap beweegt er ook veel. Er verschijnen twee nieuwe motoren die de bestaande 1.6 en 1.8 benzine en 2.0 diesel aanvullen.
Bij de diesels introduceert Chevrolet de 1.7 met 130 paarden en 300 Nm. Precies op maat om weinig te verbruiken: de constructeur kondigt een gemiddelde van 4,5 l/100 km aan (CO2: 119 g/km). Chevrolet monteert een start-stopsysteem op alle diesels (ook de 2.0 met 163 pk).
Bij de benzines is de nieuwkomer de 1.4 turbo, die 140 pk en een koppel van 200 Nm levert. Hier kondigt Chevrolet een verbruik van 5,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 134 g/km aan.
We rijden eerst met de 1.7 diesel. Een vrij krachtige jongen, die sterk uit de hoek komt vanaf de laagste toeren. Een goede motor zoals we het graag zien, die echter wat ruw aanvoelt. Deze motor is zeer geschikt voor de Cruze en maakt er een homogene wagen van. De 1.4 turbo functioneert verfijnder, maar is een beetje hol onderin. De zesversnellingsbak is vrij van kritiek, zowel in zijn bediening als spreiding.
Het weggedrag is, ondanks de kunstmatige besturing, perfect op niveau. Het comfort is gegarandeerd, zowel akoestisch als wat de goed filterende ophanging betreft.
Veel kunnen we deze Cruze StationWagon niet verwijten, behalve enkele te lichte kunststoffen in het interieur. De uitrusting is traditiegetrouw zo goed als compleet. Gezien de scherpe prijzen mag je natuurlijk geen spitstechnologie (automatische parkeerhulp, detectie van wegmarkeringen, verkeersbordenherkenning, …) verwachten.
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.