Testen

Het miskende alternatief

De Epica is werkelijk miskend, door één gebrekkig element die zijn verkopen niet ziet stijgen in Europa : een diesel motor ! Tot nu toe was deze inderdaad enkel beschikbaar met de 6 cilinder benzinemotor, voorzeker melodieus, maar met een gruwelijk tekort aan kracht in laag en midden regime. Zonder te rekenen op zijn neiging tot de dure drank ! Dit gebrek wordt nu vervuld door het opduiken van de 2.0 VCDI.
  • Piette François
  • 27 september 2007
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Comfort van de ophanging
  • Interessante uitrusting
  • Krachtige motor
  • Verhouding prijs/kwaliteit
  • Hol bij laag regime
  • Rijpositie verbeterbaar
  • Te korte 5-doos
  • Wat plomp weggedrag
Motor Met een cilinderinhoud van twee liters verschaft deze motor dus 150 pk en een koppel van 320 Nm aan 2.000 rpm. Qua specifieke kracht en koppel, heeft deze mechanica niets te benijden aan de Europese motoriseringen. Hij kan aan een manuele of aan een automatische doos gekoppeld worden, beiden beschikkend over vijf versnellingen. Wat betreft het rijplezier, betwijfelt men absoluut niet de aanwezigheid van de 150 pk. Eens in de toeren, trekt deze motor heftig de wagen vooruit. Men moet zeggen dat de doos een korte overbrengingsverhoudging voorstelt, die de heropleving vergemakkelijkt, en zeker op autosnelwegen. Bovendien, onder de grens van de 2.000 rpm, is er geen salut en men moet niet aarzelen om met de pook te spelen om de machine te laten opleven. Dit werkt nogal ongunstig in de bebouwde kom, des te meer dat de besturing rubberachtig aanvoelt. De automatische doos zou waarschijnlijk dit gebrek wegvegen. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 7,5 liters en is ... gematigd ! Het is echter wel mogelijk om lager te gaan, met als voorwaarde dat men de stad vermijdt en ook door te beschikken over een niet te zware rechter voet ! Wegligging Stabiel en veilig, de Epica biedt wellicht niet echt hetzelfde geperfectionneerde wielstel dan deze van zijn Europese rivalen. De stuurinrichting biedt een zekere vaagheid rond het nulpunt en heeft een tekort aan nauwkeurigheid. En qua raamwerk, soepel geveerd, hij ziet er beter uit voor het opeten van kilometers dan om de rallyepistes te bestormen. Volledig profijt voor het comfort, maar de soepelheid en de nauwkeurigheid van het geheel lijden er toch onder. Comfort De soepelheid van de vering laat toe om lange ritten te voorzien. Jammer dat de rijhouding niet beter is, de zetel daalt niet genoeg, zeker niet voor de grotere onder ons, en de stuurkolom kan niet in de diepte geregeld worden. De leefbaarheid stelt daarentegen geen enkel probleem, zowel vooraan als achteraan. Het andere goede nieuws, is dat de kofferruimte groot genoeg is om talrijke bagages te ontvangen ! De geluiddemping is héél geslaagd wat betreft de motor, deze is stukken disketer dan de ruwe TDI van VW ! Aan de andere kant zijn de windgeluiden waarneembaar bij hoge snelheden. Niets hinderlijks... De ergonomie is goed, het GPS systeem met touch screen vertoont zich gemakkelijk te begrijpen. De plaats van alle bedieningen beantwoorden dus aan een zekere logica en de beginneling zal er zich vlug in terugvinden. Tarieven en uitrustingen Indien de afwerking wellicht niet onberispelijk is en er mankeren enkele uitrustingen op de standaardlijkst, zijn de tarieven daarentegen perfect concurrerend. Verkocht aan 23.149 € in zijn basisversie (LS), vertoont de Epica zich interessanter in de LT versie, die 2.000€ duurder is, maar die de lederen binnenbekleding voorstelt, en vooral een toegang tot de automatische versnellingsdoos (1.200 €). Besluit De aankomst van deze diesel geeft een stroom van verse lucht aan de Epica, waarvan de benzine motoriseringen futloosheid vertoonden. Niet alleen de gebruikseconomie maakt een sprong vooruit, maar ook het rijplezier, dankzij een werkelijk aanwezige kracht. Hierzie een Epica vervormd in een grote autosnelwegwagen. Jammer toch dat deze motor zo hol is onder de 2.000 rpm…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Benzine, Automaat

€ 22.603

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Elektrisch, Automaat

€ 29.900
2020
9.400 km

Diesel, Automaat

€ 26.000
2016
120.000 km
€ 47.900
2018
34.442 km

Benzine, Manueel

€ 5.000
2012
123.800 km