Testen

Zonder verassingen en universeel

We zullen de Evanda niet missen. Chevrolet deed er goed aan om zijn berline een nieuwe naam te geven. Hij heet vanaf nu de Epica. Een aanbod waarin de dieselmotor een ster rol krijgt door zijn afwezigheid... . In afwachtingen hebben we de 2.0 en 2.5 liter kunnen testen op de Zwitserse wegen.
  • Piette François
  • 17 juli 2006
  • Chevrolet
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Geruisloosheid
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Automatische versnellingsbak
  • Een beetje te "rustig"
  • Motor
Waar is Chevrolet het meest fier over voor de Epica ? Buiten het design zijn ze dat vooral over hun L6. Dat zijn de 6 cilinder motoren in lijn. Dwars geplaatst beschikken deze 2.0 liter en 2.5 liter motor 24 kleppen. In theorie beschikt deze oplossing over een architectuur dat een uitzonderlijk evenwichtig gebruik toelaat. Maar zelf met een kleine cilinderinhoud vergt het toch wat plaats om deze motor onder de motorkap te krijgen. Vandaar waarschijnlijk de lange motorkap. Chevrolet heeft er alles aan gedaan om het blok zo compact mogelijk te maken. Het persdossier heeft het zelf over de afmetingen van een viercilinder met een lengte van 642 mm. Om deze uitdaging waar te kunnen maken hebben de ingenieurs ondermeer de tussenruimte van de cilinder wanden verminderd. De compactheid werd ook mogelijk gemaakt door het gebruik van een smalle ketting om beide nokkenassen aan te drijven. Een tweede, en kleinere ketting, drijft de oliepomp aan. Ook nog even meegeven dat het motorblok uit aluminium vervaardigt is. Uniform Op de baan zijn we van plan volop van het geluid van deze 6 cilinder te genieten. Toch moet het gezegd zijn dat de Epica zich voor onderscheid door zijn geluidloosheid. De geluidsdemping is echter heel goed verzorgd en niets komt de bestuurder storen. Daar komt bij dat de Epica voor de rustige chauffeur is weggelegd. De specificaties maken dat duidelijk: 144 pk (105 kW) voor de 2 liter en 156 pk (115 kW) voor de, bij ons fiscaal oninteressante, 2.5 liter. Volgens de cijfers en prestaties blijkt de handgeschakelde versnellingsbak van de 2.0 liter even doeltreffend te zijn als de automatische versnellingsbak van de 2.5 liter met 9.9 seconden om van 0 tot 100 km/u te geraken. Voor de topsnelheid bedraagt dat respectievelijk 207 en 209 km/u! Waarom zijn die extra 14 pk dan maar goed voor 2 km/u in topsnelheid? Pffff De reden waarom er geen verschil bestaat tussen de twee is toe te wijden aan de versnellingsbak. De automatische versnellingsbak met vijf versnellingen is uiterst teleurstellend. Hij vreet alle pk’s op zonder er ook maar één van los te laten. Het is een luie, slecht afgestelde en frustrerende versnellingsbak. De enige troost voor deze 2.5 liter is het extra koppel. Vanaf 4000 tr/min voelt de auto wat lichter aan. En dat is normaal, want bovenop een tikkeltje meer vermogen is de benzinetank ook al snel veel lichter, en zijn we heel ver van de beloofde 9.3 liter verbruik. Ook de 2.0 liter komt vermogen tekort. Zijn versnellingsbak ligt beter in de hand, al hapert die soms wat. Het gemiddelde verbruik komt uit op 8.2 liter voor100 km, ook al niet ideaal voor onze markt. De oplossing kan aardgas zijn, in afwachting van een dieselmotor. Enkel zijn look is een beetje Europees, de rest smaakt Aziatisch met een Amerikaanse achtersmaak. Comfort Wat het chassis betreft is comfort troef. Het is alsof je op een vliegend tapijt zit dat alle oneffenheden absorbeert. De verzorgde afwerking en assemblage maken dat allemaal nog aangenamer. De Europese bestuurder zal deze soepelheid wel op prijs stellen, maar naar dynamiek moet niet gezocht worden. Bij het remmen, en zelf bij het laat remmen, blijft de auto wel heel stabiel. Een remsysteem dat trouwens twee manieren van remmen toelaat, zacht remmen bij het lichtjes aanraken van het rempedaal, hevig remmen wanneer je er met de twee voeten op recht springt. Bye bye jeugd Laten we het niet onder stoelen en banken steken, Chevrolet weet maar al te goed aan welk ritme met deze Epica gereden moet worden om enkel van de voordelen te kunnen genieten. De doelgroep is duidelijk de vijftig plussers die niet op de loer liggen voor snelheidscamera’s. Misschien kozen ze daarvoor Zwitserland voor onze testrit? Al zijn we niet echt braaf geweest met deze Epica heeft hij toch enkele duidelijke troeven. Dat zijn op de eerste plaats het hoge niveau van uitrusting en prijs, en het comfort. Bovenop de souplesse van de ophanging kan je ook genieten van goede zetels. Geen enkel mankement aan de afwerking en de gebruikte materialen valt te bespeuren. We moeten het al héél ver gaan zoeken om op dat gebied een foutje te vinden. Familiewagen in optie Onder normale omstandigheden zal hij zijn rol als berline zonder probleem waarmaken. Weekend uitstapjes allerhande moeten ook geen probleem zijn met een kofferinhoud van 480 liter. De achterbank kan neergeklapt worden, maar dan blijft er maar heel weinig plaats over tussen de voorzetels en de bagageruimte. Dat duidt wel op extra aandacht van de ingenieurs om de auto zo stevig mogelijk te maken. De afmetingen zijn zeer gul met een totale lengte van 4805 mm, al bedraagt de wielbasis maar 2700 mm. Maar de mannen van Chevrolet hebben al het nodige netjes weg kunnen werken en op hun plaats gekregen. Al onze dank ook aan de persoon die besliste om de radar bij het achteruitrijden deel te doen uitmaken van de standaarduitrusting, want zonder die hulp zouden de schokdempers er niet lang nieuw uitzien. Je zit redelijk laag in de Epica, en het panoramisch zicht is niet optimaal. Laat ons hopen dat de komst van een dieselmotor van 150 pk eind 2006 deze Chevrolet een duwtje in de rug zal geven.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Chevrolet.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km