Testen

De reden die het hart niet kent

Indien de Nubira zijn loopbaan begon onder het label « Daewoo », biedt de acroniem Chevrolet hem een meer « glamour » radiatorrooster. In aansluiting verschijnen enkele wijzigingen, zoals een re-lifting maar vooral een dieselmotor van het merk zelf. Het is dus de 2.0 VCDI die men onder de motorkap van deze Nubira terug vindt, maar in een kalmere versie dan de Epica en Captiva die hij eveneens uitrust.
  • Piette François
  • 28 september 2007
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Comfort van de ophanging
  • Geluiddemping
  • Prijzen
  • Soepele en moedige motor
  • Fiscaal plaatje
  • Interieurpresentatie
  • Onhandig weggedrag
Stijl Waarschijnlijk niet de meest sexyst van alle breaks die momenteel op de markt te vinden zijn, is deze Nubira toch naar de laatste mode dankzij meer hoekige lijnen en evenwichtige verhoudingen. Motorisering Het is dus de 2.0 VCDI die het werk opnieuw aanpakt onder de kap van deze Nubira. Maar net zoals voor de Lacetti, ontwikkelt hij amper 121 pk, tegenover de 150 pk die gewoonlijk ontwikkeld worden onder de motorkappen van de Epica en de Captiva. Het koppel wordt eveneens teruggebracht van 320 naar 280 Nm. En het resultaat van het geheel is… verrassend ! U dacht zeker dat hij futloos zou zijn met zijn 29 pk en 40 Nm minder ? Wel… Helemaal niet ! Integendeel, hij werd zelfs verbeterd. Deze versie geniet van een plattere koppelcurve, die een betere uitbating toelaat van de mechanica, vooral op de laagste toeren. En al vertoont deze motor zich iets minder pittig eens hoger in die toeren, neemt het rijplezier, vooral in stad, héél snel toe ! In dusdanige mate dat hij overschakelt naar één van de betere in zijn categorie. Want deze motor beschikt over een andere troef, reeds bekend door de andere versies dan deze : een opmerkelijke geluiddemping bij gebruik ! De vijfdoos die eraan gekoppeld wordt, is handig in de besturing, maar verdient toch een langere overbrengingsverhouding, of beter, een zesde versnelling. Het verbruik plaatst zich op een 7,2 liters per honderd, wat nogal redelijk is, wetend dat wij enkele Duitse Autobahnen ontleend hebben… Wegligging Net zoals de Epica, is de Nubira veilig, ondersturig en gemakkelijk te begrijpen. Toch blijven de kwaliteiten van het raamwerk iets achter tegenover de laatste Europese uitvoeringen, die heel wat nauwkeuriger zijn. De Nubira wordt soepel geveerd en beliefd toch maar weinig kleine kronkelige baantjes, waar hij een tekort aan nauwkeurigheid weergeeft. En bij een hoger tempo, wordt hij lomp ondersturig. De stuurinrichting is vaag en heeft hier eveneens een tekort aan nauwkeurigheid. Comfort Maar de Nubira is duidelijk geen potentiële rivaal van een Audi RS4 of van een BMW M5 Touring, en zijn doel is hier enkel een goed comfort te geven aan zijn inzittenden. En hij slaagt er perfect in, dankzij een goede rijhouding (het stuur is regelbaar in de hoogte en in de diepte), een uitstekende geluiddemping (met uitzondering van de wind bij hoge snelheden), een zeer toegeeflijke ophanging en een opmerkelijke leefbaarheid binnenin. Tarieven en uitrustingen Groot pluspunt van deze Nubira is zijn basisprijs, die op 16.199 € ligt ! Voor een ruime break, met een wijd bruikbaar volume en een diesel van 121 pk onder de motorkap, is de offerte nogal aantrekkelijk ! En geloof niet dat dit ten nadele is van de kwaliteit ! Voorzeker zijn de materialen niet de mooiste die wij tot nu toe hebben kunnen zien en de algemene voorstelling is iets verouderd, maar de afwerking is van kwaliteit, het geheel ziet er sterk uit en de uitrusting lijdt onder geen enkel serieus gebrek. Besluit De Nubira is voorzeker niet de boeiendste break van zijn categorie. Maar zijn geklemde prijs maken er een werkelijke verrassing van ! Voor iets meer dan 16.000 €, vindt u hier een wagen die een ruime koffer biedt, een uitstekende dieselmotor met koppel, krachtig en stil, en een héél goed comfort. Men spreekt hier vast en zeker van het meest gelukte dieselmodel van het merk.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km