Testen

Een mini-Chevy!

De Chevrolet Matiz heeft er een lange en vruchtbare carrière opzitten. Zijn opvolger ziet er ludiek en hip uit. Hij richt zich vooral op het stadsverkeer maar wil ook dynamisch voor de dag komen.
  • Piette François
  • 09 december 2009
  • CHEVROLET
Voor- en nadelen
  • Draaicirkel
  • Gezond weggedrag
  • I-pod- en usb-aansluiting
  • Ruim en praktisch
  • Sprankelend design
  • Geluiddemping (1.2 l)
  • Karige basisuitrusting
  • Motoren hol onderin
  • Piepkleine koffer

Trendy

Met zijn gebogen lijnen, strakke trekken, deurgrepen die in de stijlen weggewerkt werden en zijn dakrails weet de Spark zelfs het meest kritische oog te verleiden. De zilverkleurige omranding van de achterlichten geven hem een jong en hip uiterlijk, zonder in ordinaire tuning te vervallen. De Spark is hip, klein en grappig. Hij werd gebouwd op het verlengde en versterkte platform van de Matiz. De auto is 3,64 m lang.

Tweewielers

De opgeruimde sfeer wordt ook in het interieur verdergezet. De klassieke opstelling van de instrumenten heeft plaats geruimd voor een instrumentenbord dat duidelijk op het instrumentarium van een motor geïnspireerd werd. Zo zien we een analoge snelheidsmeter met daarnaast een schermpje met de numerieke aanduiding van het toerental.

Twee motoren

De kleine 800 cc driecilinder uit de Matiz verdween en enkel een 1.0- en een 1.2-liter blijven over. Een dieselmotor is niet voorzien. De kleinste motor levert 68 pk en is vooral geschikt voor stadsverkeer. De tweede motor levert 81 pk en kan ook langere afstanden aan. Een manuele vijfbak is de enige beschikbare versnellingsbak. Beide motoren van de Spark stoten 119 g/km CO2 uit en geen van beide heeft dus recht op een overheidskorting. Op basis van de 1.2-liter komt later een LPG-versie. In de wandelgangen hoorden we dat binnenkort een sportievere versie op de markt zal komen.

Aan boord

Grotere personen vinden in de Spark moeilijk plaats. Bestuurders van meer dan 1,85 meter vinden maar moeilijk een goede stuurpositie. Maar uiteindelijk went alles. Nochtans is het interieur erg leuk aangekleed. De aangenaam getekende boordplank en het originele instrumentenbord zorgen voor een vrolijke toets. De bedieningen op de centrale console zijn functioneel en goed gepresenteerd. Je voelt je goed in de Spark zonder dat het geheel goedkoop overkomt. De boordplank is niet met zacht materiaal overtrokken, maar toch is de kwaliteit correct. Het interieur is vrij ruim en zelfs op de achterbank vinden twee volwassenen een behoorlijk comfortbel plaatsje. De bagageruimte is voor een vierzitter wel erg beperkt: 170 liter is niet bepaald groot. Toch zijn er enkele minpunten: de boordcomputer is niet compleet en geeft het verbruik niet weer, de koffer heeft geen handgreep en kan alleen met de sleutel geopend worden. In een hoger afwerkingsniveau kan dit wel vanuit het interieur. Een regelbaar stuur (enkel in de hoogte) is er alleen voor de topversie.

1.0 of 1.2

De motoren hebben elk hun eigen karakter. Dat maakt de keuze vrij makkelijk. De 1,0-liter is soepel, rond en stil. Tussen 2.000 en 3.000 omwentelingen per minuut voelt de motor wat stug aan. Bovendien klimt hij met moeite boven 5.000 omwentelingen per minuut. Deze motor komt dus alleen in de stad tot zijn recht. Het tekort aan kracht en de onwil om in de toeren te klimmen maken het hem moeilijk op de snelwegen. De 1,2-liter is heel wat nerveuzer en sportiever. In de lage toeren voelt de motor wat hol aan, maar eens boven de 4.000 omwentelingen ontploft hij als het ware. De 81 paarden zijn wel degelijk op het appel!
Wie voor een soepele rijstijl kiest en vooral in de stad op pad is, kan beter voor de 1,0-liter kiezen. Wie liever een nerveuze motor heeft en vooral geniet van kleine weggetjes kiest best voor de 1,2 liter. De versnellingsbak laat zich aangenaam bedienen. Maar bij de 1,2-liter is het moeilijk om de vijfde versnelling in te leggen.
Het weggedrag van de Spark is veilig en gezond. De remmen zijn voldoende sterk, maar bij een krachtigere motor moet het systeem toch versterkt worden.

Budget

Met een prijskaartje van 8.999 euro voor basisversie is de Spark zeker geen koopje. Bovendien moet hij het stellen zonder centrale vergrendeling, regelbaar stuur of complete boordcomputer. En door de te hoge CO2-uitstoot mist hij ook nog eens de overheidskorting.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Manueel

€ 15.950
2021

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 11.900
2016
63.470 km

Benzine, Manueel

€ 10.495
2019
4.131 km

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
80.745 km

Benzine, Automaat

€ 39.950
10.051 km