Testen

Een mini-Chevy!

De Chevrolet Matiz heeft er een lange en vruchtbare carrière opzitten. Zijn opvolger ziet er ludiek en hip uit. Hij richt zich vooral op het stadsverkeer maar wil ook dynamisch voor de dag komen.
  • Piette François
  • 09 december 2009
  • Chevrolet
Voor- en nadelen
  • Draaicirkel
  • Gezond weggedrag
  • I-pod- en usb-aansluiting
  • Ruim en praktisch
  • Sprankelend design
  • Geluiddemping (1.2 l)
  • Karige basisuitrusting
  • Motoren hol onderin
  • Piepkleine koffer

Trendy

Met zijn gebogen lijnen, strakke trekken, deurgrepen die in de stijlen weggewerkt werden en zijn dakrails weet de Spark zelfs het meest kritische oog te verleiden. De zilverkleurige omranding van de achterlichten geven hem een jong en hip uiterlijk, zonder in ordinaire tuning te vervallen. De Spark is hip, klein en grappig. Hij werd gebouwd op het verlengde en versterkte platform van de Matiz. De auto is 3,64 m lang.

Tweewielers

De opgeruimde sfeer wordt ook in het interieur verdergezet. De klassieke opstelling van de instrumenten heeft plaats geruimd voor een instrumentenbord dat duidelijk op het instrumentarium van een motor geïnspireerd werd. Zo zien we een analoge snelheidsmeter met daarnaast een schermpje met de numerieke aanduiding van het toerental.

Twee motoren

De kleine 800 cc driecilinder uit de Matiz verdween en enkel een 1.0- en een 1.2-liter blijven over. Een dieselmotor is niet voorzien. De kleinste motor levert 68 pk en is vooral geschikt voor stadsverkeer. De tweede motor levert 81 pk en kan ook langere afstanden aan. Een manuele vijfbak is de enige beschikbare versnellingsbak. Beide motoren van de Spark stoten 119 g/km CO2 uit en geen van beide heeft dus recht op een overheidskorting. Op basis van de 1.2-liter komt later een LPG-versie. In de wandelgangen hoorden we dat binnenkort een sportievere versie op de markt zal komen.

Aan boord

Grotere personen vinden in de Spark moeilijk plaats. Bestuurders van meer dan 1,85 meter vinden maar moeilijk een goede stuurpositie. Maar uiteindelijk went alles. Nochtans is het interieur erg leuk aangekleed. De aangenaam getekende boordplank en het originele instrumentenbord zorgen voor een vrolijke toets. De bedieningen op de centrale console zijn functioneel en goed gepresenteerd. Je voelt je goed in de Spark zonder dat het geheel goedkoop overkomt. De boordplank is niet met zacht materiaal overtrokken, maar toch is de kwaliteit correct. Het interieur is vrij ruim en zelfs op de achterbank vinden twee volwassenen een behoorlijk comfortbel plaatsje. De bagageruimte is voor een vierzitter wel erg beperkt: 170 liter is niet bepaald groot. Toch zijn er enkele minpunten: de boordcomputer is niet compleet en geeft het verbruik niet weer, de koffer heeft geen handgreep en kan alleen met de sleutel geopend worden. In een hoger afwerkingsniveau kan dit wel vanuit het interieur. Een regelbaar stuur (enkel in de hoogte) is er alleen voor de topversie.

1.0 of 1.2

De motoren hebben elk hun eigen karakter. Dat maakt de keuze vrij makkelijk. De 1,0-liter is soepel, rond en stil. Tussen 2.000 en 3.000 omwentelingen per minuut voelt de motor wat stug aan. Bovendien klimt hij met moeite boven 5.000 omwentelingen per minuut. Deze motor komt dus alleen in de stad tot zijn recht. Het tekort aan kracht en de onwil om in de toeren te klimmen maken het hem moeilijk op de snelwegen. De 1,2-liter is heel wat nerveuzer en sportiever. In de lage toeren voelt de motor wat hol aan, maar eens boven de 4.000 omwentelingen ontploft hij als het ware. De 81 paarden zijn wel degelijk op het appel!
Wie voor een soepele rijstijl kiest en vooral in de stad op pad is, kan beter voor de 1,0-liter kiezen. Wie liever een nerveuze motor heeft en vooral geniet van kleine weggetjes kiest best voor de 1,2 liter. De versnellingsbak laat zich aangenaam bedienen. Maar bij de 1,2-liter is het moeilijk om de vijfde versnelling in te leggen.
Het weggedrag van de Spark is veilig en gezond. De remmen zijn voldoende sterk, maar bij een krachtigere motor moet het systeem toch versterkt worden.

Budget

Met een prijskaartje van 8.999 euro voor basisversie is de Spark zeker geen koopje. Bovendien moet hij het stellen zonder centrale vergrendeling, regelbaar stuur of complete boordcomputer. En door de te hoge CO2-uitstoot mist hij ook nog eens de overheidskorting.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Chevrolet.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km