Testen

Elektrisch, op enkele druppels na

Elektrische auto's zijn momenteel dé revolutie. Iedereen praat erover en ze zijn bijna klaar om onze straten in te palmen. De auto ondergaat een van de grootste veranderingen in zijn geschiedenis. Maar nog niet meteen: de huidige elektrische auto heeft nog enkele grote gebreken zoals de beperkte autonomie en de lage laadtijd. Opel en Chevrolet hebben echter een oplossing voor die problemen.

  • Piette François
  • 24 oktober 2011
  • Chevrolet
Voor- en nadelen
  • Autonomie in elektrische modus
  • Geruisloosheid
  • Groen imago
  • Leuk weggedrag
  • Verbluffende prestaties
  • Beperkte koffer
  • Hoge prijs
  • Onduidelijke ergonomie
  • Slordige afwerking

Elektrisch of hybride?

Terwijl Chevrolet de Volt omschrijft als een elektrische wagen, heeft onze overheid daar geen oren naar. Een kleine verbrandingsmotor heeft als taak om de batterijen opnieuw op te laden zodra die leeg zijn, doorgaans na een kilometer of zestig. Is het dan een hybride? Ook niet, want de verbrandingsmotor dient alleen als generator en drijft nooit direct de wielen aan. Kortom, de Volt is ondefinieerbaar maar daarom niet minder interessant. Integendeel.

Samenvatting in cijfers

Laten we even samenvatten. De Volt wordt aangedreven door een elektromotor met maar liefst 150 pk en een koppel van 370 Nm, het equivalent van een goede tweeliter turbodiesel. De prestaties bewijzen dat: amper 9 seconden om 100 km/u te bereiken. Voor elektrische wagen (of toch bijna in het geval van deze Chevrolet) is de topsnelheid van 160 km/u vrij hoog.

De elektromotor verzekert een autonomie van ongeveer 60 kilometer, wat vrij comfortabel is. Overschrijd je die grens, dan moet je ofwel opladen aan een laadpunt en ... 4 uur wachten ofwel, wat waarschijnlijker is, doorrijden en de kleine verbrandingsmotor de batterij laten opladen. Deze generator is een 1.4 viercilinder benzine met 86 pk.

Bijna een gewone berline

Als je de Volt goed bekijkt, blijkt hij eigenlijk niet zo veel te verschillen van de overige berlines in dit segment. Zijn lengte van 4,5 meter wordt verdeeld tussen een grote motorkap en een cabine die eindigt in een kofferklep. In dat opzicht is de Volt niet buitengewoon, op enkele aparte designtrekjes na.

Het interieur is erg modern. De centrale console omvat een aanraakscherm en telt nauwelijks knoppen. De instrumenten zien er pittoresk uit en zijn grafisch vrij futuristisch. Kleine bollen geven bijvoorbeeld aan hoe ecologisch je rijdt en je ziet ook hoe de aandrijving functioneert. Het vergt wel wat gewenning. Zowel de deuren, de kap boven de instrumenten, het stuur en de centrale console zijn afgewerkt met gekleurd plastic. Achterin is plaats voor twee personen. Jammer dat de waarneembare kwaliteit van de materialen tegenvalt. Ondanks een forse prijs, is de Volt niet hoogwaardig afgewerkt. Verre van zelfs.

Vier rijmodi

Naargelang waar je zin in hebt, zijn er vier rijmodi beschikbaar: Normal (dat het vaakst gebruikt wordt), Sport (met een snellere respons van het gaspedaal, zonder veel nut), Mountain (kun je inschakelen 15 minuten voor zich een bergachtig parcours aandient, de generator schiet dan in werking zodat er voldoende elektrische energie is zodra het bergop gaat) en Hold charge (schakelt de benzinemotor zodat energie in de batterijen gespaard wordt, nuttig om vervolgens in stedelijke zones te rijden waar verbrandingsmotoren verboden zijn).   

Contact en ... niets

Je moet er aan wennen, maar er gebeurt niet veel als je in een elektrische auto op de startknop duwt. Er worden alleen enkele instrumenten verlicht. We trekken de versnellingshendel in de D-stand, laten zachtjes de rem los en zijn vertrokken. De Volt laat zich vlot bedienen. Je waant je bijna in een gewone auto met automaat, ware het niet dat je geen motorgeluid hoort of schakelbewegingen voelt. De besturing is vrij nauwkeurig, de ophanging is stevig. Rijden in de Volt is zeker geen straf. Meer nog: de elektromotor heeft veel energie en herneemt goed.

De duw in de rug voelt aan alsof je in een vliegtuig zit, maar minder intens. Vreemd, maar je wordt het wel gewoon.

60 kilometer zonder uitstoot

Als je dagelijkse woon-werktraject niet langer is dan 60 kilometer is het perfect mogelijk om geen druppel benzine te verbruiken. Op vakantie vertrekken is natuurlijk andere koek, maar blijft aantrekkelijk, zeker als je onderweg de kans krijgt om de batterijen op te laden. Met de generator stijgt de autonomie tot bijna 500 km. Die start bijna ongemerkt en de isolatie verdient een pluim.

Geen cadeau

Tegenover zijn tweelingbroer Opel Ampera is de prijs van de Chevrolet Volt ongeveer 2.500 euro lager. Voor 41.950 euro krijg je avant-gardistische technologie, maar deze auto is niet voor ieders beurs. Gelukkig is de uitrusting volledig, met automatische klimaatregeling, een snelheidsregelaar, bandendrukcontrole, lederen zetels, USB/iPod/MP3, sleutelvrije toegang, aluminium velgen, enzovoort.  

Conclusie

De Chevrolet Volt overtuigt zonder twijfel. Hij is veel veelzijdiger dan een klassieke elektrische auto en zijn energiebalans overklast een conventionele hybride. Kers op de taart is dat hij ook leuk rijdt. Maar deze armada van technologie heeft een stevige prijs en weerspiegelt zich helaas niet in de afwerkingskwaliteit.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Chevrolet.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km